nya gäddregler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya gäddregler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
    Min erfarenhet är att stora gäddor leker senare.
    Vad är det som säger att en storgädda har anlag för storväxt?
    Du får även tänka på hannens påverkan, flera hannar är inblandade i leken.
    Finns det någon som helst storväxande gener som kommer fram där?

Min uppfattning är att fiskars sätt att fortplanta sig utan avsaknad till yngelvård, utan enbart satsa på kvantitet ALDRIG gynnar storväxare. En gäddhona är ju aldrig utsatt för dominans i leken, alla som vill leka får ju det.

Finns ingen selektion i vilka individer det är som för sina avkomma vidare som det är i bl.a däggdjur.

Finns även indikationer att stora individer väljer bort lek vissa tillfällen för att det kostar för mycket energi. Då blir de större för att de inte fortplantar sig, men igengäld blir det inget sex och inga gener vidare.
    Typ när OF sexar så blir det bara blårök

Att man väljer att släppa tillbaka stora gäddor av personliga skäl är stort!
    All heder till dem, men man behöver inte skälla på hur andra personer väljer att göra för det har ingen betydelse för gäddan.
    Nu börjar du prata om att stora gäddor ger gäddor som också blir stora (dvs bra gener för storvuxenhet), det var inte det vi diskuterade.
    Utan det påståendet att stora gäddor lägger större romkorn som ger livskraftigare (större) yngel direkt från start. Därför är stora gäddor viktiga!

Klart det finns selektion i leken för fisk. Varför tror du t.ex laxfiskar får lekdräkt, käkkrok, större fettfena etc..?

Du skriver sedan att jag och Tobias är högst delaktiga i detta förslag och vi är jäv i denna diskussion? Detta förslag kom som en överraskning för mig i måndags, har inget med detta att göra. Och att du ser kunskap som jäv är för mig obegripbart

Mvh Olof

Kommentera

• WRECKBENDER: Jag kan inte äta fisken jag fångar. Av två anledningar:

1. Mitt fiske är nämligen inte alls hållbart! Jag förbrukar på tok för mycket bensin per kilo fisk. Och dessutom fiskar jag bara på sköra bestånd med skeva storleksfördelningar.

2. Fisken skulle bli på tok för dyr per kilo. Jag skulle inte kunna motivera att en så stor del av hushållskassan skulle gå till att betala fisk för flera tusen kronor kilot.
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

• Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
        ....
        Klart det finns selektion i leken för fisk. Varför tror du t.ex laxfiskar får lekdräkt, käkkrok, större fettfena etc..?

Du skriver sedan att jag och Tobias är högst delaktiga i detta förslag och vi är jäv i denna diskussion? Detta förslag kom som en överraskning för mig i måndags, har inget med detta att göra. Och att du ser kunskap som jäv är för mig obegripbart

Mvh Olof
        För att en viss gen ska få genomslagskraft ex.vis röda fläckar på koikarpar så måste man isolera just den genen i urvalet och maximera dess påverkan på fortplantningen.

I naturen och i gäddors lekbeteende finns inte den möjligheten att gynna storväxtgener. Det är det jag menar med selektering av storväxtmöjligheten.
        Går inte heller att jämföra med hannars ( exemplet ovan lax ) dominansbeteende, ja att det skulle gynna just den individens möjligheter att få sina gener vidare.
        Gäddhonor kan inte producera fler individer med just sina egenskaper än vad de har romkorn till. Ingen dominanseffekt med andra ord.

Om vi använder dina laxar enligt ovan så är det knepigt att ex.vis Gullspångarna blir större i Vättern än i Vänern? Gäller även Gullspångsöringen, svenskt sportfiskerekord är en gullspångare utsatt i liten sjö i Gällivaretrakten.
        Kan det vara så att storleksgenen förändras för att de hamnar i annan miljö?
        Nej självklart inte.
        Finns inget som gynnar storväxta gäddor i chansen att föra sina gener vidare.

Förslaget kom som en överraskning, det håller jag med om.
        Känns ej som genomtänkt. Men visst är du och Tobias proffesionella gäddåtersläppare.

Kommentera

• Scanner: Nu är du väl ute och cyklar (som vanligt). Skulle det vara en slump att gäddor blir stora? Om det inte finns någon selektion på storlek så skulle de ju lika gärna kunna vara stora som pennor och irra omkring och äta plankton.

Hela gäddans liv sker en selektion på storlek. De som växer för sakta i början blir uppätna av sina "kamrater". De som växer snabbt har ett större storleksspann av föda att välja mellan, vilket ger en konkurrensfördel.

Stora honor har mer rom => många yngel ger större chans för överlevnad av något av dem.

Sedan tror jag inte att någon kollat gäddlek tillräckligt noga för att se ifall gäddhonorna väljer partners. Eller kanske snarare väljer bort partners - genom att helt enkelt jaga bort dem. Många hanar är bitna efter leken, om det sedan är kärleksgnabb eller för att honor jagar bort dem de inte gillar vet inte jag.

Kommentera

• Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
            Scanner: Nu är du väl ute och cyklar (som vanligt). Skulle det vara en slump att gäddor blir stora? Om det inte finns någon selektion på storlek så skulle de ju lika gärna kunna vara stora som pennor och irra omkring och äta plankton.

Hela gäddans liv sker en selektion på storlek. De som växer för sakta i början blir uppätna av sina "kamrater". De som växer snabbt har ett större storleksspann av föda att välja mellan, vilket ger en konkurrensfördel.

Stora honor har mer rom => många yngel ger större chans för överlevnad av något av dem.

Sedan tror jag inte att någon kollat gäddlek tillräckligt noga för att se ifall gäddhonorna väljer partners. Eller kanske snarare väljer bort partners - genom att helt enkelt jaga bort dem. Många hanar är bitna efter leken, om det sedan är kärleksgnabb eller för att honor jagar bort dem de inte gillar vet inte jag.

Finns en viss storlekutveckling förprogrammerad.
            Men att den skulle vara automatiskt och obligatoriskt uppfylld finns det inga garantier för. Jämför med abborre, tusenbröderbestånd.

Om du har läst Anders Nilssons rapport så finns det en begränsning i antalet ätattacker då gäddan utsätter sig för risker. Så att säga att äter du mycket som gädda så blir du stor gäller ju inte kategoriskt.

Angående val av partners för att få fram storleksegenskaper så undvek jag den faktorn, fakta fortfarande är att honans antal rom är maximerat redan innan val av partners.

Att vara ute och cykla får tala mer för dig.
            Kan ju vara nyttigt med motion och frisk luft.

Kommentera

• Vilken av Dr. Nilssons rapporter refererar du till?

(Eller Docent kanske?)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                För att en viss gen ska få genomslagskraft ex.vis röda fläckar på koikarpar så måste man isolera just den genen i urvalet och maximera dess påverkan på fortplantningen.

I naturen och i gäddors lekbeteende finns inte den möjligheten att gynna storväxtgener. Det är det jag menar med selektering av storväxtmöjligheten.
                Går inte heller att jämföra med hannars ( exemplet ovan lax ) dominansbeteende, ja att det skulle gynna just den individens möjligheter att få sina gener vidare.
                Gäddhonor kan inte producera fler individer med just sina egenskaper än vad de har romkorn till. Ingen dominanseffekt med andra ord.

Om vi använder dina laxar enligt ovan så är det knepigt att ex.vis Gullspångarna blir större i Vättern än i Vänern? Gäller även Gullspångsöringen, svenskt sportfiskerekord är en gullspångare utsatt i liten sjö i Gällivaretrakten.
                Kan det vara så att storleksgenen förändras för att de hamnar i annan miljö?
                Nej självklart inte.
                Finns inget som gynnar storväxta gäddor i chansen att föra sina gener vidare.

Förslaget kom som en överraskning, det håller jag med om.
                Känns ej som genomtänkt. Men visst är du och Tobias proffesionella gäddåtersläppare.
                Hej Scanner, Förr ansågs det helt omöjligt att påverka storleken hos nötkreatur, grisar och höns. Idag vet vi att det finns gigantiska kromosontjurar, megagrisar och kycklingbroilers..

Djur och Fiskar är i likhet med oss människor produkter av arv och miljö! Idag är jag helt övertygad om att man genom genmanipulation, riklig födotillgång och produktiv miljö i kombination med selektivt urval av Stora Gäddors rom kan påverka Gäddans framtida storlek. Min uppfattning är därför att storleksgenen hos exempelvis Gäddan kan påverkas positivt genom att höja omgivande vattentemperatur, öka tillgången på fett- och näringsrik föda och låta ynglen från Stora Gäddors romkorn få växa upp i en från konkurrenter och fiender relativt skyddad miljö.
                Nothing is impossible!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Scanner, Förr ansågs det helt omöjligt att påverka storleken hos nötkreatur, grisar och höns. Idag vet vi att det finns gigantiska kromosontjurar, megagrisar och kycklingbroilers..

Djur och Fiskar är i likhet med oss människor produkter av arv och miljö! Idag är jag helt övertygad om att man genom genmanipulation, riklig födotillgång och produktiv miljö i kombination med selektivt urval av Stora Gäddors rom kan påverka Gäddans framtida storlek. Min uppfattning är därför att storleksgenen hos exempelvis Gäddan kan påverkas positivt genom att höja omgivande vattentemperatur, öka tillgången på fett- och näringsrik föda och låta ynglen från Stora Gäddors romkorn få växa upp i en från konkurrenter och fiender relativt skyddad miljö.
                  Nothing is impossible!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                  Inte en chans i naturlig miljö.

Med mänsklig påverkan under lång tid i labbmiljö går det att hitta delar av det som genererar snabbväxandet hos arvsanlagen.
                  Vad det gäller fiskar är det främst födan ej arv som ger större individer.
                  Undantag sterila flerkromosom superfiskar. Men de kan ju inte fortplanta sig i naturen så där faller det.

Kommentera

• Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                    Vilken av Dr. Nilssons rapporter refererar du till?

(Eller Docent kanske?)

Hans rapport om gäddors ätbeteende.

P.s Jag respekterar det du skriver och ditt kunnande, så jag uppmanar dig dig till att undvika kvädesorden.
                    Senast ändrad av Scaner; 2009-03-17, 14:08.

Kommentera

• Har inte orkat läsa igenom hela tråden men detta är min åsikt iaf

Är så J*vla trött på alla förbud.... Vem tar hem mer än 3 gäddor per dag!? Man kanske fångar 10-15 en bra dag och tar hem MAX 2 per år och då är det pga att de är så illa krokade...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 061 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art