Ursprungligen postat av MastaPike
Visa inlägg
Att det finns många olika strategier hos gäddan vid ex.val av lektid gör ju att komplexiteten i urvalet av överlevare blir stort. De ska ju klara alla tänkbara scenarier på väder, temperaturer, vattennivåer, tillgång till lekplatser, predatorer m.m. Detta innebär att chansen för selektion av storväxtgener faller. Det kräver ju ett smalt spann av genselektion.
Naturen är stenhård, speciellt som gädda. Och en av de i särklass största påverkarna på överlevnaden är alla andra gäddor. Internkonkurrensen.
Angående källor så är jag en av dem som är bäst på det på hela Fiskesnack.
Angående utebliven lek, så är det min eget lilla "D-uppsatsämne" än så länge, men ber att få återkomma i ärendet senare. Hittills har mina efterforskning gett min erfarenheten att det finns inte det kunnandet i Sverige.
Lunda Anders gav mig några namn utomlands som han trodde kunde lite mer.
En dansk visste massor om utebliven lek hos torsk men kunde inte så mycket om gädda.
( Forskning ska ju ha lite ekonomiskt intresse och det har väl inte gäddan, bortsett från de 300 000:- som har slängts ut till nappvilliga )
Här kommer det i särklass bästa Fiskesnacks argumentet till att stora gäddor inte för sina storväxtgener vidare:
Alla gäddexperter på fiskesnack säger ju att stora gäddor håller tillbaka anstormningen av många små gäddor. De käkar helt enkelt upp sin egen storväxande avkomma..........
Detta kan ni ju absolut inte säga emot eller ......
Kommentera