nya gäddregler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya gäddregler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
    Är emot avgifter.
    Om en art eller ett bestånd behöver hjälp ska det finnas pengar från statligt håll för den hjälpen. Sportfiske ska vara så viktigt att det finns pengar till fiskevård utan att vi ska betala dem själva.

Under tiden får vi låta bli att fiska på dem, fiskeförbud eller dyligt.

Stora gäddor har inget med fler gäddor att göra, snarare färre gäddor.

HAHAHAHAHAHA!! helt sjukt kul o läsa dina inlägg...av olika anledningar, men om jag skriver dom åker jag nog ut härifrån. men som sagt....sjukt komisk är du iaf!
    -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

• Ursprungligen postat av stor_stenen Visa inlägg
      jamen just det att de är en regel så kränker det på min frihet tycker jag, även om jag inte vill dräpa en gädda på 20cm så ska jag få göra det om jag vill. herregud gäddan är en allemansfisk och jag hoppas den förblir det
      Dumheten har fått ett ansikte

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inlägg
        Dumheten har fått ett ansikte
        word!
        -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

• Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
          Är emot avgifter.
          Om en art eller ett bestånd behöver hjälp ska det finnas pengar från statligt håll för den hjälpen. Sportfiske ska vara så viktigt att det finns pengar till fiskevård utan att vi ska betala dem själva.

Under tiden får vi låta bli att fiska på dem, fiskeförbud eller dyligt.

Stora gäddor har inget med fler gäddor att göra, snarare färre gäddor.

Lars Ljunggrens uttalande om att gäddutsättningar var värdelöst hade med kalmarsunds- och Gotlandsområden att göra. En boostning av antalet unga individer skulle sannolikt inte betyda någon skillnad, då det redan idag finns tillräckligt med vuxna individer t.o.m. i de värst drabbade områdena för dålig yngelöverlevnad.
          Stora gäddor lägger större romkorn Scanner, ynglet föds större från början. Vad tror du händer om vissa gäddor är större från början?

Folk får väl ändra sig? Fråga Lars idag igen och se vad han säger. Jag vet inte om han har gjort det men läs följande från Ulf Bergström på fiskeriverket:

"När det gäller gäddan vet man att den är en av de mest stationära fiskar
          vi har i Östersjön. I märkningsstudier har man sett att de allra flesta
          fiskar återfångas inom 5 km från märkningsplatsen (se Saulamo och
          Neuman). Den uppvisar även genetisk variation på liten rumslig skala, ca
          100 km. Detta är mycket i genetiska sammanhang, eftersom det räcker med
          ett fåtal migranter för att den genetiska strukturen ska suddas ut.

Som Olof nämnde också så ser man att de har ett mycket tydligt
          homingbeteende, åtminstone när det gäller sötvatten. För havslekande
          gäddor vet vi inte om så är fallet.

Vill man försöka återetablera gäddor i "tomma" skärgårdsområden ska man
          använda sig av föräldrafiskar från närliggande områden för att öka
          chanserna att lyckas och för att inte stöka till det med genetiken. En
          intressant variant är om man kunde anlägga "gäddfabriker", t ex genom
          att öppna upp vandringsvägar till glosjöar (dvs tidigare lekområden).
          Genom att sätta ut lekmogen fisk i sådana vatten under några år kan man
          förhoppningsvis starta upp produktionen av yngel och så småningom få
          till en naturlig reproduktion."

Jag håller med Ulf i det han skriver om man ska göra ett sådant försök, sen är jag lite skeptisk till om man ska sätta igång med sådan här verksamhet, då det känns som konstgjord andning. Det man kan satsa på just nu är att maximera de gäddor som leker i sötvatten, för en relativt billig peng. Detta blir ingen konstgjord andning, utan man skapar en ny reproduktion för all framtid.

Vill säga till Bandis, väldigt vettigt skrivet, håller till fullo med om dina fyra "Hörnstenar".

Mvh Olof

Kommentera

• Lägger stora gäddor större romkorn? Som ger större gäddungar än mindre individers avkomma?
            Kan inte du utveckla din lilla ide, låter ju alldeles fantastiskt

Kommentera

• Bekant fiskar i liten skitsjø, dær det tidigare bedrivits gæddodling. Ingen speciell sjø, men ændå gott om 10+ gæddor. Speciella anlag men odlat på?

Skall man odla och sætta ut yngel borde man vælja avelsfiskar från stammar med anlag att bli grova ænda bak i stjærtspolen. Stora skallar så dom fixar stora byten. Och anlag før att væxa sig långa! Då blir en større procent av dom intressantare sportfiskar senare!
              Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

• Ursprungligen postat av stor_stenen Visa inlägg
                bättre att uppmana fiskare att ta hand om fisk de får och gärna släppa tillbaka stora gäddor, men att tvinga folk till de me en regel är vänstersvammel

Trodde att det var mer högersvammel att sätta regler på allt?

Kommentera

• Ursprungligen postat av timpann Visa inlägg
                  Trodde att det var mer högersvammel att sätta regler på allt?
                  Fråga dom som har bott i östblocket innan 1990
                  Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

• Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                    Fråga dom som har bott i östblocket innan 1990
                    Nu menar jag kanske sveriges block.. inte öststaterna...om det är de du menar?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Wismut Visa inlägg
                      Lägger stora gäddor större romkorn? Som ger större gäddungar än mindre individers avkomma?
                      Kan inte du utveckla din lilla ide, låter ju alldeles fantastiskt
                      Det är ett linjärt positivt samband mellan vikt på gäddhonan och diametern på romkornet. Har visats trender på det i gamla referenser, men nu presenterade Ulf Bergström ny data som visade ett väldigt fint samband. Ska fråga han om jag får lägga ut grafen här?

Större romkorn ger större yngel, det är visat på många arter.
                      Större yngel ger bättre konkurrenskraft, kan fortare gå över på fiskdiet.
                      Dvs en stor gäddhona är mer värdefull än en mindre, då den lägger både fler (kvantitet), och större (kvalitet) romkorn.
                      Fräckt va?
                      Senast ändrad av Olof; 2009-03-11, 22:55.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 964 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art