nya gäddregler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya gäddregler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag trodde vi ville att fler skulle börja sportfiska. Och då är nog inte obligatorisk licens och utbildning det ultimata. Tror nog de flesta svenssons hellre slänger det gamla spöet på tippen och köper nät i så fall.
    Barn och ungdomar är skoltrötta nog som det är. Så där får vi heller inte några nya sportfiskare.

Se bara hur det gick när det blev obligatorisk jägarexamen. Antalet unga jägare har minskat rejält. Men där behövs utbildningen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hansson25 Visa inlägg
      om det skulle hända så tror jag att dom får ha ihjäl fisken,,,...att en vanlig svensson fiskare som fiskar någongång om året får en gädda som svalt betet som är över och under måttet tror jag dom måste se förbi,,dom kan inte kräva att man går en kurs i hur man krokar loss gäddan som svalt betet men det vore inte illa om dom tex kunde upplysa folket genom olika fisketidningar osv om hur man gör..allt för att inte skada ,,då är det lika bra att ta upp den..
      Eller att det kommer med en liten snabbkurs i form av ett A 4-papper vid varje köp av en ny fiskepryl...
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av MrGädda Visa inlägg
        Eller att det kommer med en liten snabbkurs i form av ett A 4-papper vid varje köp av en ny fiskepryl...
        Åtminstone alla Fladen-fiskeprylar på Coop eller Ö&B

Kommentera

Utbildningen i fiske man har i ex.vis Tyskland inkluderar att man ska lära sig att man inte får släppa tillbaka sina fångade fiskar.......

Att man absolut ej får använda levande fiskar som agn.

Är det sådant fiskekörkort du vill att vi inför i Sverige?

Kommentera

Fritidsfiskare tar mest gädda!

Vad grundar dom det påståendet på!.90% av sportfiskarna c&r ar gäddorna! vi lever på 2000 talet .I mina hemvatten har vi c&r sedan slutet av 80 talet!.Men gäddryssorna tog nästan död på gäddfisket här under 90 talet!.Facit blev att vitfisken har exploderat o gäddan har inte en chans att återhämta sig.Man ska nog ta kraftag mot det oseriösa nät o ryssfisket roten till det onda!.

Kommentera

Ursprungligen postat av tuben Visa inlägg
              75 cm är något större än ditt pers på gädda, räcker inte det? om du nu skulle få en gädda som väger mer än 3 kg så måste du faktiskt inte slå ihjäl fisken för att den skall räknas...
              det vet jag mct väl om, men en gädda på 75cm väger inte mer än 4 kg om den har bra kondition så det är inte så mct...

Kommentera

Ursprungligen postat av hellhammer Visa inlägg
                Vad grundar dom det påståendet på!.90% av sportfiskarna c&r ar gäddorna! vi lever på 2000 talet .I mina hemvatten har vi c&r sedan slutet av 80 talet!.Men gäddryssorna tog nästan död på gäddfisket här under 90 talet!.
                :
                Som jag tolkar det så ingår både handredskapsfiskare (sportfiskare) och "fritids-nätfiskare / semi-yrkesfiskare" till kategorin "fritidsfiskare". Dessa verkar stå för vardera lika stor del av uttaget. Det måste ju komma regler för nätfiskeriet, annars känns reglerna ganska otillräckliga...

"Gäddan fångas inom både inom yrkes- och fritidsfisket. Den fångas dock
                huvudsakligen inom fritidsfisket vars omfattning, enligt en
                enkätundersökning, i kustområdet uppskattades till omkring 1 000 ton för år
                2006. Handredskapsfångsterna stod för ungefär hälften av denna fångst."

(Från Fiskeriverkets remiss)
                Senast ändrad av TailRunner; 2009-03-10, 21:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                  Utbildningen i fiske man har i ex.vis Tyskland inkluderar att man ska lära sig att man inte får släppa tillbaka sina fångade fiskar.......

Att man absolut ej får använda levande fiskar som agn.

Är det sådant fiskekörkort du vill att vi inför i Sverige?
                  Lägg inte till info !
                  En utbildning i C&R kan de flesta läsa mellan raderna att jag är ute efter....
                  Utbildningen i Tyskland bygger väl på en lagstiftning som förbjuder C&R, det har inte vi (än).

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
                    Lägg inte till info !
                    En utbildning i C&R kan de flesta läsa mellan raderna att jag är ute efter....
                    Utbildningen i Tyskland bygger väl på en lagstiftning som förbjuder C&R, det har inte vi (än).
                    Det kommer vi inte att få heller. Dessutom har de ingen utbildning i Tyskland, däremot en årlig allmän fiskeavgift för att få fiska överhuvudtaget. C&R-förbudet är nog det enda som den annars rejält petiga tyska kustbevakningen ser mellan fingarna på. De har insett att C&R funkar mycket bra för att bevara det unika gäddfiske som finns bl.a i Rügen.
                    Det är väldigt uppenbart att Scanner är väldigt dåligt påläst även på hur det funkar i Tyskland, som i de flesta andra fall där han låtsas veta vad han skriver om.

Kommentera

• Jag ser inte varför man skall vara rädd för att dåliga regler som tillämpas i övriga europeiska länder ska smyga sig in här bara för att man inför en fantastiskt bra regel här i Sverige. Det är ju ett tydligt tecken på att man vill göra nåt positivt, då verkar det ju fullt möjligt att man skulle kunna se igenom dåliga regler från andra ställen.

Ang nätfisket så tolkar jag det som att man förstår att det är rätt kast och påverkar beståndet, men att man inte riktigt vågar, eller har kommit på hur man ska göra där. Det är bara att hoppas på att man försöker jobba vidare för att komma åt även den delen.

Fantastiskt bra förslag!!! Jätte kul!
                      När drar vi?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 965 visningar
                      1 gilla