pelagisk siluettjägare. Tankar kring pelagisk gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

pelagisk siluettjägare. Tankar kring pelagisk gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• pelagisk siluettjägare. Tankar kring pelagisk gädda.

Hallå!
    Jag har några funderingar gällande trolling efter pelagisk gädda.
    Jag har många gånger fått fisk på stora djup på drag som gått på ca 5 meter max.
    Gäddor ska enligt diverse uppgifter stiga från ganska stora djup för att ta mina wobbler.
    Om det är så borde ju en bredare wobbler vara effektivare för den ger större siluett, men många wobbler är ju högre än vad de är breda och syns ju därför bättre från sidan än underifrån.
    Det är visserligen bra om dragen befinner sig på samma djup som fisken men det ska den ju inte göra, inte vid pelagiskt fiske i alla fall, eller?
    De flesta wobbler är ju också ljusa undertill när de i min värld borde vara svarta för att synas bättre mot himlen. Jag har under vintern stått och sågat till ett gäng ämnen efter egen fantasi där bredden är större än höjden, pga is så har jag bara badkarstestat dem så det är svårt att säga något om gången.
    Alla mina wobbler är gjorda utan sked, den är integrerad som på ex Swim Whiss mest för enkelhetens skull.
    Är det någon som har några teorier om form på en wobbler där skeden är integrerad och där bredden är ganska stor, ca 45-60 mm. Det ska vara enkelt att såga ut dem utan en massa putsande och trixande, jag skiter helt enkelt hur de ser ut bara gången och storleken är rätt.
    De beten jag bygger är inga konstverk som ex Mangeboys alster utan de ska helt enkelt fånga fisk sen om lackeringen ser ut som skit för en människa bryr jag mig inte om, det är gäddan som ska hugga.
    Fyll på med teorier, erfarenheter, kritik, vad vet jag.
    //C
    http://sportfisher.se

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
    Hallå!
    Jag har många gånger fått fisk på stora djup på drag som gått på ca 5 meter max.
    Gäddor ska enligt diverse uppgifter stiga från ganska stora djup för att ta mina wobbler.
    Om det är så borde ju en bredare wobbler vara effektivare för den ger större siluett, men många wobbler är ju högre än vad de är breda och syns ju därför bättre från sidan än underifrån.
    Det är visserligen bra om dragen befinner sig på samma djup som fisken men det ska den ju inte göra, inte vid pelagiskt fiske i alla fall, eller?
    De flesta wobbler är ju också ljusa undertill när de i min värld borde vara svarta för att synas bättre mot himlen. Jag har under vintern stått och sågat till ett gäng ämnen efter egen fantasi där bredden är större än höjden, pga is så har jag bara badkarstestat dem så det är svårt att säga något om gången.
    Alla mina wobbler är gjorda utan sked, den är integrerad som på ex Swim Whiss mest för enkelhetens skull.
    Är det någon som har några teorier om form på en wobbler där skeden är integrerad och där bredden är ganska stor, ca 45-60 mm. Det ska vara enkelt att såga ut dem utan en massa putsande och trixande, jag skiter helt enkelt hur de ser ut bara gången och storleken är rätt.
    De beten jag bygger är inga konstverk som ex Mangeboys alster utan de ska helt enkelt fånga fisk sen om lackeringen ser ut som skit för en människa bryr jag mig inte om, det är gäddan som ska hugga.
    //C
    Jag har sett bild på ett amerikanskt pullbait som såg ut som en planka, där "skeden" bestod i att fronten på betet var sågat i 45 graders vinkel. Det såg väldigt simpelt ut. Jag ska se om jag kan hitta en bild åt dig.

Kommentera

Tror på din teori men ett det lär påverka krokningsförmågan ganska så mycket om du breddar draget såpass mycket, tror mer på drag med rejält mycket bellyflash.
      Detta är bara min åsikt, kör på och lägg gärna ut bild på betet när det är färdigt.
      www.stampelures.se

Kommentera

Tror ungefär som du! har fått för mig att det inte är bra om wobblern håller samma nivå som gäddan då man fiskar pelagiskt, har fått för mig att de gillar att gå där under wobblern och lura i mörkret!

Sen tror jag också att det kan vara intressant att experimentera med helsvart buk då det är dåliga ljusförhållanden eftersom den precis som du säger skapar tydligare konturer. Däremot tror jag inte svart buk är optimalt en solig dag!

Om wobblern nu blir för bred, sätt krokar på sidorna då, var ju någon som la upp en bild på forumet häromdagen
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Här har jag hittat en bild på ett liknande bete.

Den var ungefär lika vacker men utan sked i baken.

Du kan ju testa med en sådan design. En bred snedskuren planka.

Kommentera

Hmm..varför inte tillverka ett Apexliknade plastbete..brett och tunt..borde vara enkelt och billigt..Rör sig hetsigt och oregelbundet..

Apexbilder: http://www.kurresfiskeshop.se/kurre-...k/tskedar.html
            Senast ändrad av Hemi; 2009-03-06, 10:07.

Kommentera

För att undvika krokningsproblem med en bred wobbler, så går det ju att testa med stora bucktailspinnare.
              De bör ju få stor volym i vattnet och gäddan ska inte ha några problem att bita fast på dem.

Här ska du få se en egen skapelse som ska testas när isen går.

Den kommer att gå ytligt men med en avlång sked går den djupare. I första hand tänkte jag använda mina jättespinnare för spinnfiske, men jag ska testa att trolla med dem. Ev med Anti twist bricka för att förhindra lintvinning.

Kommentera

Tjena Conny!

Tror absolut inte du är fel ute.
                Speciellt inte gällande färgval på buken av betet.
                Tror sånt kan vara avgörande i vattnen/vattnet vi fiskar i.
                Tror mörk buk på betet kan vara givande under mulna dagar.
                Har flera gånger varit ute på Sottern under mulna dagar och haft det trögt.
                När solen sen tittat fram så har det huggit omgående.
                Du kanske har liknande erfarenheter?
                Förmodligen så syns inte ett ljust bete särskilt bra dessa mulna dagar, i en sjö med begränsat siktdjup.

Gällande höjd/bredd på beten så är du nog inte helt ute och cyklar heller.
                Ett brett bete borde synnas bättre underifrån.
                Dock så är nog ett "högt" bete med en kraftigt vickande gång,
                som t.e.x salmo skinner ganska effektivt oxå då det visar ganska mycket av sidan.

/Mårten

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
                  Hallå!
                  //C

Tjena

Har samma tankat som dig! Framförallt när vattnet är klart!
                  Nilsmaster 25cm är ju en fin pjäs som är bred. Den har gått bra för mig iaf.

MVH Gusen

Kommentera

Hur fortplanterar sig vibrationerna/rörelserna från en wobbler? Jag tänker att de flesta beten vobblar i horisontal-led, gör det att de hörs mindre på djupet så att säga? Skulle en wobbler som vobblar i vertikalled eller båda göra mer väsen av sig. Om man tänker att gäddan ser dåligt på djupet så kanske den jagar mer me hörseln.
                    Å andra sidan så håller den sig väl ute på djupet av en anledning (temp/mat?) å riktiga fiskar skapar ju rörelse i horisontalled oxå så det kanske är lite konstigt resonemang.
                    När drar vi?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art