Här kommer en liten berättelse om mitt första fiske efter gös..
Det är en fin sommarkväll, i mitten på juni tror jag. (Året är 2008)
Det lilla surret från den nyinköpta minn kotan är minst sagt underbart, solen skiner och jag njuter av fisket, vilket härligt ställe vi skaffat stuga vid tänker jag.
Glider sakta förbi ett litet berg som jag tycker ser bra ut, en bra bit bakom båten wobblar en liten ABU Tormentor..
PANG!
Det drar stenhårt i linan rakt ner, nästan så jag inte hinner släppa på slirbromsen.
Härligt gung!
Den här är stor säger jag med darrig röst till min båtkamrat.
Det är en fin fight, vinner väl en meter eller två mellan varje rusning..
Efter många tjuriga rusningar rakt ner, känner jag att fisken börjar tröttna lite, vinner ett par meter lina till. Nu är den redo tänker jag..
Börjar pressa lite försiktigt , låter fisken dra lite lina, pressar lite mer.
Nu börjar knäna att skaka lite, snart får jag se den tänker jag. (Fisken är nu ca 4-5 meter under båten)
VROOM! som en jäkla raket får den för sig att dra rakt mot botten igen, *snap*
Vad i helvete tänker jag, gick nya flätlinan av?
Kollar klockan, ca 25 min har gått sen det högg.
Vevar hem sorgen och döm om min förvåning, det är inte linan som gått av, utan öglan på ståltafsen som "rätat" ut sig.
Knyter på en ny wobbler , lyckas få upp en gös på 1,5kg och åker hem och surar.
Nu vill jag ha eran åsikt, var detta den största gädda jag någonsin haft på kroken, eller en stor gös??
Det kändes nämligen inte alls som en gädda (men å andra sidan har jag aldrig fått en gädda över 7kg.)
Jag har legat sömnlös många nätter sedan i somras, och funderat..
I sommar ska monstret upp, så är det bara!
/Stefan
Det är en fin sommarkväll, i mitten på juni tror jag. (Året är 2008)
Det lilla surret från den nyinköpta minn kotan är minst sagt underbart, solen skiner och jag njuter av fisket, vilket härligt ställe vi skaffat stuga vid tänker jag.
Glider sakta förbi ett litet berg som jag tycker ser bra ut, en bra bit bakom båten wobblar en liten ABU Tormentor..
PANG!
Det drar stenhårt i linan rakt ner, nästan så jag inte hinner släppa på slirbromsen.
Härligt gung!
Den här är stor säger jag med darrig röst till min båtkamrat.
Det är en fin fight, vinner väl en meter eller två mellan varje rusning..
Efter många tjuriga rusningar rakt ner, känner jag att fisken börjar tröttna lite, vinner ett par meter lina till. Nu är den redo tänker jag..
Börjar pressa lite försiktigt , låter fisken dra lite lina, pressar lite mer.
Nu börjar knäna att skaka lite, snart får jag se den tänker jag. (Fisken är nu ca 4-5 meter under båten)
VROOM! som en jäkla raket får den för sig att dra rakt mot botten igen, *snap*
Vad i helvete tänker jag, gick nya flätlinan av?
Kollar klockan, ca 25 min har gått sen det högg.
Vevar hem sorgen och döm om min förvåning, det är inte linan som gått av, utan öglan på ståltafsen som "rätat" ut sig.
Knyter på en ny wobbler , lyckas få upp en gös på 1,5kg och åker hem och surar.
Nu vill jag ha eran åsikt, var detta den största gädda jag någonsin haft på kroken, eller en stor gös??
Det kändes nämligen inte alls som en gädda (men å andra sidan har jag aldrig fått en gädda över 7kg.)
Jag har legat sömnlös många nätter sedan i somras, och funderat..
I sommar ska monstret upp, så är det bara!
/Stefan
Kommentera