MÖRT eller GÄDDA! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MÖRT eller GÄDDA!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MÖRT eller GÄDDA!

en simpel fråga! vad gör igentligen en mört mer värd en en gädda!?
    säg inte för det finns färre för det e ett kasst argument eftersom det skulle betyda att ni själva e mindre värda än många andra djur! ingen borde ju vara mer värd än någon annan??? tänkte eftersom folk använder hela tiden mört som levande bete? men gäddor e så väldigt viktiga! (jusst mört o gädda som exempel) ebligt mig ser jag mig själv som djurplågare som har intresse som e så starkt att jag skiter i djurens rättigheter, hur ser ni på saken?
    Flytovarall + Tunnelbana = sitta själv = Sjukt skönt!

mörten är inte mer värd än gäddan. Det är bara för att mörten är perfekt till bete och lätt att få tag på och för dem är så jävla dumma dem nappar på allt.
    Jag säljer mört året runt 4kr st.

Bottenmete i Ängelholm

Kommentera

Det är helt enkelt så att drömmen om dom stora gäddorna gör folk så själviska att dom kan göra närapå vad som helst för att få dom.

Allt fiske är ren egoism, man plågar alltid fisken hur varsam man än är. Men man kan alltid minimera lidandet.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Humm.. Har väll inte spekulerat så mycket i "värde"... Men man kan ju snabbt konstatera att 10+ gäddor är mycket ovanligare än 100g mörtar. Kanske just på grund av att de är ovanliga som många väljer att behandle dem mer humant än ex. en mört. Det är ju oftast stora gäddor som debatteras här på forumet och deras värde. Däremot tror jag inte att det är helt ovanligt att man metar exempelvis stora gäddor (10+) med snipor..

Sen handlar det ju lite om vad man riktar sitt fiske på, du kan ge dig tusan på att de som jagar 1000g mörtar behandlar dem lika varsamt som de skulle behandla en 10+ gädda!

men... jag skulle nog ändå säga att de är lika värda!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av MetKung Visa inlägg
          mörten är inte mer värd än gäddan. Det är bara för att mörten är perfekt till bete och lätt att få tag på och för dem är så jävla dumma dem nappar på allt.
          ja men så e det ju inte bara! ser offta folk som intet e skyssta alls mot mörtar, men gäddor dem e störrst bässt o cackrast! visst gäddn e ju ballare ock snyggare, men så kan man jue inte tänka!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
            Humm.. Har väll inte spekulerat så mycket i "värde"... Men man kan ju snabbt konstatera att 10+ gäddor är mycket ovanligare än 100g mörtar. Kanske just på grund av att de är ovanliga som många väljer att behandle dem mer humant än ex. en mört. Det är ju oftast stora gäddor som debatteras här på forumet och deras värde. Däremot tror jag inte att det är helt ovanligt att man metar exempelvis stora gäddor (10+) med snipor..

Sen handlar det ju lite om vad man riktar sitt fiske på, du kan ge dig tusan på att de som jagar 1000g mörtar behandlar dem lika varsamt som de skulle behandla en 10+ gädda!

men... jag skulle nog ändå säga att de är lika värda!
            joo, absolut storlek har ju mycket betydelse! men många skulle nog hellre döda en mört än en liten snipa!!:-?

Kommentera

Ursprungligen postat av nattfiskarn Visa inlägg
              joo, absolut storlek har ju mycket betydelse! men många skulle nog hellre döda en mört än en liten snipa!!:-?
              Mnja.. Däremot förespråkar jag en snabb effektiv avlivning oavsett art!
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Man Ska ta det lungt med djur (fiskar) man ska vara snäll. Men sen så är det ju så att gäddan äter upp mycket mört så om man metar med mört på kroken så är det ju inte snällt men det gör ju inget men man ska förvara mörtarna bra och inte bara plåga dem. Mörtar är jätte fina.

Jag säljer mört året runt 4kr st.

Bottenmete i Ängelholm

Kommentera

Djur är till för att ätas, varför skulle de annars vara gjorda av kött...
                  Mörtar är till för att bli gäddbete, annars skulle de inte vara gjorda av fisk...
                  Det finns naturligtvis andra arter som också är förträffligt gäddagn, det gör dem också väldigt värdefulla. Ännu har jag inte hittat en endaste fisksort som inte passar till gäddbete (utom möjligtvis de makrillar jag använde till ismetet igår...) Det gör alla fiska lika vädefulla!!! ;-P
                  ... everything else is baitfish.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mugge Visa inlägg
                    Djur är till för att ätas, varför skulle de annars vara gjorda av kött...
                    Och vad är du byggd av?

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 022 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art