Ursprungligen postat av Jari F1
Visa inlägg
Vem gav AxlRose tolkningsföreträde för hur man behandlar fisk? Vad har han för kvalifikationer på att agera moralisk övervakare över behandligen av fisk?
Vad är det för utbildning för den tjänsten? Vilka specialkunskaper måste man inte besitta för att kunna göra korrekta anatomiska bedömningar över fiskens hälsotillstånd?
Har aldrig skrivit att du är anarkist eller respektlös . Det jag skriver och framför allt menar är legitimera sina egna tvivelaktiga handlingar genom att dra upp något ännu värre håller inte.Ett exempel : Jag kör i 140 km/h på en motorväg och blir omkörd av en person som kör 190 km/h. Jag har ju kört för fort och det har inget med den andra personen som körde fortare. Moral/Lagar/Värderingar är ju inte i relation till vad andra gör ( även om det vore ganska skönt och skulle ju döva de flestas samvete ) Det finns alltid någon som har gjort något värre det rättfärdigare ju inte dig eller mig att göra något som strider mot vad som sunt bondförnuft vilket för mig är att slå ihjäl en fisk rejält och snabbt då man har bestämt sig för att behålla en fisk. Tar inte upp så mycket fisk själv men när det händer så är det ju inga problem att bonka en fisk ordentligt så den är stendöd och jag kan inte se problemet men mannen i filmen varför han inte dödar den ordenligt på en gång. Fisken rör sig ju ordenligt och gör faktiskt en förflyttning på isen....onödigt. Sen vill inte jag sätta mig på en pidestal och rangordna djuren utifrån att fiskar skulle vara så lågt ställda varelser så att det inte per definiton är djur och alltså inte djurplågeri . Jag bedömmer att vi har så olika värderingar att vi inte hittar någon samsyn. För mig är fiskar djur och om man nu tar hem fisk för att äta så är det mest respektfulla att slå ihjäl dom ordentligt...vilket inte gjordes i filmen.
Kommentera