Onödigt som f*n... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Onödigt som f*n...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
    Okej, du servar, jag bollar tillbaka. Det är väl det som är meningen med ett diskussionsforum eller?
    Du får gärna utveckla det där om hur jag blev anarkist och respektlös. Lyckas du med det enbart med hjälp av det jag skrivit här om vad som anses värt att uppröras över är du duktig.
    Bror duktig är kanske ett mer passande ord för dem som anser sig ha högre och bättre moral och inte drar sig för att basunera ut att de minsann VET hur fisk skall behandlas och varför. Definitionen på djurplågeri antar jag åtminstone innefattar minst ett djur av rang. Här handlar det om en fisk och någon defition på fiskplågeri har jag aldrig hört. Vad som däremot för det mesta och flesta är ett sunt humant beteende är att inte plåga levande varelser i onödan, eller misshushålla med vårt gemensamma förråd av mat och rekreation.
    För de allra flesta som fiskat och dessutom tagit upp fisk är en sprattlande fisk vardag långt efter att den krokats av och "avlivats" i gott syfte. Det är knappast något att uppröras över, såvida man inte har en ganska skev bild på människans roll i hela kretsloppet.
    Jag tror nämligen inte att det fåtal som fortfarande upprörs över den där filmen riktigt förstått att det där varken är de första eller sista fiskarna som har lite reaktioner kvar efter att de fångats. De flesta andra som läst hä'r reagerar inte ens för sådär är det och har alltid varit och kommer alltid att vara så länge människan tar byte i syfte att äta.
    Den led nog mer av att ha en krok i gälarna som tvingade upp den på isen för det första och bannade nog sig själv för att han gått på den lätta.
    Han slutade säkert känna något alls (om han nu gör det överhuvudtaget såsom vi tänker oss) när han fick den första klappen på huvudet och gjorde han inte det då, borde han göra det ganska snart där han ligger på isen och domnar i hela kroppen. De är heller inte immuna mot isens påverkan.
    Men som sagt, fiskar sprattlar till och med utan huvud i stekpannan ibland och då är de garanterat döda.
    Man kan inte moralisera över så små ting, helt enkelt.
    En sak till: Det finns ungefär lika många vanor och ovanor inom klassen fiskare som det finns fiskare och om man skulle bry sig om precis allt som rent praktiskt skulle kunna skada fisken skulle vi aldrig kunna ge oss ut på sjön och fiska, helt enkelt.
    Sen kan man alltid väga en sak som värre än en annan, men det vi borde enas om i stället är att försöka hålla god ton mellan sportfiskare och acceptera att en del fiskar för sitt fotointresse, andra för att kunna bjuda sin familj på lyxig mat och en tredje gillar att hänga ut mycket prylar runt sin svindyra båt som hade räckt till all fisk hela släkten behövde för all framtid i fiskeaffären.

Å andra sidan är naturligtvis helt rätt att diskutera detta och försöka förstå varför en del tänker si, och andra så och kanske lära oss något nytt på köpet.

Så, nu kan vi stänga
    ...eller?
    Lite konsekvens kunde ju underlätta om vi nu skall debattera. I detta inlägg som jag nu svarar på har du själv tagit på dig rollen med tolkningsföreträde.Plötsligt verkar du ha kvalifikationer att bedömma hur och när fisken lider mest med i detta fall en krok i munnen. osv . Der är helt enkelt svårt argumentera när det svänger i åsikter och de åsikter man har om sin omvärld plötsligt inte gäller sig själv. Inkonsekvens

Vem gav AxlRose tolkningsföreträde för hur man behandlar fisk? Vad har han för kvalifikationer på att agera moralisk övervakare över behandligen av fisk?
    Vad är det för utbildning för den tjänsten? Vilka specialkunskaper måste man inte besitta för att kunna göra korrekta anatomiska bedömningar över fiskens hälsotillstånd?

Har aldrig skrivit att du är anarkist eller respektlös . Det jag skriver och framför allt menar är legitimera sina egna tvivelaktiga handlingar genom att dra upp något ännu värre håller inte.Ett exempel : Jag kör i 140 km/h på en motorväg och blir omkörd av en person som kör 190 km/h. Jag har ju kört för fort och det har inget med den andra personen som körde fortare. Moral/Lagar/Värderingar är ju inte i relation till vad andra gör ( även om det vore ganska skönt och skulle ju döva de flestas samvete ) Det finns alltid någon som har gjort något värre det rättfärdigare ju inte dig eller mig att göra något som strider mot vad som sunt bondförnuft vilket för mig är att slå ihjäl en fisk rejält och snabbt då man har bestämt sig för att behålla en fisk. Tar inte upp så mycket fisk själv men när det händer så är det ju inga problem att bonka en fisk ordentligt så den är stendöd och jag kan inte se problemet men mannen i filmen varför han inte dödar den ordenligt på en gång. Fisken rör sig ju ordenligt och gör faktiskt en förflyttning på isen....onödigt. Sen vill inte jag sätta mig på en pidestal och rangordna djuren utifrån att fiskar skulle vara så lågt ställda varelser så att det inte per definiton är djur och alltså inte djurplågeri . Jag bedömmer att vi har så olika värderingar att vi inte hittar någon samsyn. För mig är fiskar djur och om man nu tar hem fisk för att äta så är det mest respektfulla att slå ihjäl dom ordentligt...vilket inte gjordes i filmen.

Kommentera

Ett ganska vanligt att legitemera sitt egna tvivelaktiga betende genom att belysa andra situationer som är värre. En grogrund för anarki och repsektlöshet.
      Läsförståelse är bra egenskap om man vill debattera.

Svänger man sig med uttryck tycker jag att man ska kunna stå för dem också.

Det är inte bara ett personligt påhopp du gör utan du ger mig dessutom egenskaper du inte hittar stöd för i min text = du tolkar in saker i det jag skriver som inte finns där.

Hej vägg! BONK!
      Hej vägg! BONK!
      Hej vägg! BONK!
      Hej vägg! BONK!

Du hajar poängen?

Ska vi diskutera det här också sen?

När det gäller fiskar har nog Descartes haft ganska rätt.
      Senast ändrad av Jari F1; 2009-03-04, 20:39.

Kommentera

[QUOTE=Sir Fish-a-lot;428820]
        Sen kan man alltid väga en sak som värre än en annan, men det vi borde enas om i stället är att försöka hålla god ton mellan sportfiskare och acceptera att en del fiskar för sitt fotointresse, andra för att kunna bjuda sin familj på lyxig mat och en tredje gillar att hänga ut mycket prylar runt sin svindyra båt som hade räckt till all fisk hela släkten behövde för all framtid i fiskeaffären.
        [?QUOTE]

Detta kan jag skriva under på. Jag fick dock uppfattningen att du ogillade en viss typ av sportfiskare... Kan ha varit min tolkning av ditt inlägg.
        Det gör jag, men det var inte något jag ville säga just där. Jag ville mer vara tydlig i det att vi alla är ganska olika på gott och ont.

Kommentera

Har inte läst alla inlägg men "skummat" igenom de flesta! Tycker många argumenterar med rätt så dålig attityd.

Hur som helst, hur ska man välja att behandla sin fisk? JO, med respekt, vi "sportfiskare" måste tänka ett steg längre. Fisket är en naturresurs som många tar för givet, men utnyttjandet av denna är knappast självklar! Därför borde vi vara noga med att behandla den med RESPEKT!

Vi väljer alla vilket fiske vi bedriver, varesig det är gäddmete, jerk, eller trolling bör man försöka behandla fisken på rätt sätt.. Ska man käka avliva kvickt osv..

Lätt att dessa inlägg blir flummiga, jag förespråkar endast sunt förnuft och att vi ska respektera både fisket som naturresurs och varandra! Frågan är svår eftersom alla inte har samma värdegrund.

Aja, peace!
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
            Har inte läst alla inlägg men "skummat" igenom de flesta! Tycker många argumenterar med rätt så dålig attityd.

Hur som helst, hur ska man välja att behandla sin fisk? JO, med respekt, vi "sportfiskare" måste tänka ett steg längre. Fisket är en naturresurs som många tar för givet, men utnyttjandet av denna är knappast självklar! Därför borde vi vara noga med att behandla den med RESPEKT!

Vi väljer alla vilket fiske vi bedriver, varesig det är gäddmete, jerk, eller trolling bör man försöka behandla fisken på rätt sätt.. Ska man käka avliva kvickt osv..

Lätt att dessa inlägg blir flummiga, jag förespråkar endast sunt förnuft och att vi ska respektera både fisket som naturresurs och varandra! Frågan är svår eftersom alla inte har samma värdegrund.

Aja, peace!
            Kunde inte ha sagt det bättre själv!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Det var ju schysst att du ville komma in utan att ha läst tråden och berätta om sånt som redan är skrivet och taget av de flesta. (Alla?)
              Jag vet inte vad de andra tycker, men jag kan nog tycka att det är lite attityd där med...

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg

Aja, peace!
                Väl talat! Håller med.

OT: Jag skulle inte våga visa trådar som denna för någon icke fiskeintresserad person. De skulle ju idiotförklara hela sportfiskarsläktet direkt... Nivån är ju inte direkt hög för att uttrycka sig milt.

Kommentera

Ett ganska vanligt att legitemera sitt egna tvivelaktiga betende genom att belysa andra situationer som är värre. En grogrund för anarki och repsektlöshet.
                  Läsförståelse är bra egenskap om man vill debattera.

Svänger man sig med uttryck tycker jag att man ska kunna stå för dem också.

Det är inte bara ett personligt påhopp du gör utan du ger mig dessutom egenskaper du inte hittar stöd för i min text = du tolkar in saker i det jag skriver som inte finns där.

Hej vägg! BONK!
                  Hej vägg! BONK!
                  Hej vägg! BONK!
                  Hej vägg! BONK!

Du hajar poängen?

Ska vi diskutera det här också sen?

När det gäller fiskar har nog Descartes haft ganska rätt.
                  Nu får du väl ändå ge dig.. jag till och med exemplifierar med en situation när anarkai och respektlöshet uppstår , tydligare kan jag inte bli. Läs nu meningen en gång till ord för ord försök ta in det och analysera vad det står. Det är skillnad om jag skriver att du legitimerar ditt tvivelaktiga beteende med att belysa andras betende som är värre. Det har jag inte skrivit. Wikipedia det blir ju samma sak här ämnet är medvetandet hos djur ur ett filosofisk aspekt läs första meningen. Det tyder jag som att frågan rör sig om intellektuell status hos olika djur och INTE Emotionell status vilket är mer relevant här. Läs sedan vidare om fenomenologi som innebär att alla studier är subjektiva i någon form. Ingen sanning och även dom sakkunniga är oeniga hur du från detta kan komma till slutsatsen att fiskar inte känner något och fiskar inte kan plågas... Kan du få detta underbyggt så kommer du få Nobelpriset..

Kommentera

Fråga ?
                    HUr många har dunjacka på vintern?
                    Vilka äter kyckling och kött?
                    Äter ni fisk ?
                    Använder ni beten, spön, rullar etc som är tillverkade i asien?

Vart vi än vänder oss i sammhället så finns det alltid något eller några som drabbas illa.

Senast ankorna man slet dunet av.
                    Kreatur och kycklingar som inte vet annat än att gödas för att dödas.
                    Hur mycket barnarbete tror ni det finns bakom kulisserna där era kära fiskeprylar tillverkas ?

Då känns det som om den där gäddan eller öringen som var uppe ovanför vattnet lite för länge eller som sprattlade kanske inte var så jävla viktigt !

Det har nästan blivit spöklikt nära, nästan frireligöst sektaktigt med C&R. Kanske vi borde istället börja att istället för att hoppa på varandra och "kräva" att alla ska agera på samma sätt vara nöjda med att vi själva agerar så vi själva mår bra av det vi gör.

Gapar vi för mkt så kanske allt fiske regleras till slut !

"detta var ett trevlig vattenhål en gång i tiden, 50:- på att jag får på käften direkt för detta och jag sätter ytterligare 50 på att jag vet från vem"
                    Åhh ja, Åhh ja det går allt an att ta för sig två gånger !

Wallins Fiske Team Stugun

Stuguns Pike Fishing Center

Kommentera

Ursprungligen postat av Xtravagance Visa inlägg

"detta var ett trevlig vattenhål en gång i tiden, 50:- på att jag får på käften direkt för detta och jag sätter ytterligare 50 på att jag vet från vem"
                      Du kan väl skänka "hundringen" till valfri hjälporganisation så kanske det räcker för att iaf behandla en fisk med den respekt den förtjänar...
                      Motörhead - Everything Louder Than Everything Else!

www.kinnevikensfritid.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 011 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art