Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Onödigt som f*n...
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inläggOkej, för att inte göra detta till ytterligare en pajkastningstävling där inga vinnare kan koras vill jag säga ett par saker:
Nej, jag fiskar inte med sax. Nej, jag äter inte allt jag får, men jag bestämmer själv vad och hur mycket jag tar upp och kommer fortsätta med det helt utan samvetskval. Den dagen jag ska ut och fiska då jag redan innan vet att jag inte ska ta upp något alls, kommer jag inte gå ut och fiska alls. Det händer dock ganska ofta att jag får fisk men väljer att inte ta upp den ändå, men även det kommer jag bestämma själv.
Vad gjorde mig lika inskränkt som vad? Är det inte öppensinnigt nog att hellre se till den större bilden? Att hänga upp sig på småsaker kommer aldrig att lösa nånting om man missar målet med en mil på köpet.
Hur många här har specialkunskaper om fiskars nervsystem? Gärna såna som doktorerat i ämnet innan femårsåldern.
Att ha tittat på Disneyfilmer är inte kvafikation nog.
Skumma människor det finns, som sväljer kameler och silar mygg. Precis som om inte hela världen hängde ihop på något sätt.
Granska era samveten, den som är helt utan skuld kan ju kasta den första stenen i glashuset.
Ett ganska vanligt att legitemera sitt egna tvivelaktiga betende genom att belysa andra situationer som är värre. En grogrund för anarki och repsektlöshet. Nu skall vi väl inte dra detta till absurdum med två av tre levandes rödingar där fiskaren inte har förstånd att avliva fisken... Men , men inget nytt under solen och som det bevingade ordspråket säger : ett dåligt omdöme klickar aldrig .
Du har väl rätt att ta upp den fisk som du bedömmer är rimligt men ramla inte samma fälla om nu många på detta forum tycker illa om att fisken behandlas på för mig definitions mässigt sätt är djurplågeri. Det bästa du kunde ha gjort i denna tråd var att inte uttala dig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Boondock Saint Visa inläggMen du krokar gärna fast ett par stora 3-krokar i den (som den säkert inte mår dåligt av) och tröttar ut den för att kunna väga och ta ett kort på den...
Poängen är att folk inte ska vara så jävla snabba med att dömma någon för att han/hon inte släpper tillbaka allt de fångar. Jag menar att vad e det att gnälla på en 10 årig kille som stolt posserar med sin fångst hemma på gräsmattan
eller att nån filmar sin fångst som han kanske tar hem och gör en trevlig måltid av??? Det finns en väldig massa medlemmar på FS som borde ransaka sig själva innan de kasstar skit på andra...-=One Of The Best Yet=-
Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inläggNej jag tycker väl också det är tråkigt att vissa fiskar är såhär. Så som du beskriver har jag aldrig sett en regnbåge dock. Och det är väl givet att man klubbar en sådan fisk. Men du måste ju förstå själv att jag i mitt inlägg inte syftade på dessa sortens fiskar.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
Ha respekt för varandra, de flesta har sin syn på sitt fiske och man kan inte moralisera över det, och självutnämnda moraltanter har väl ingen respekt för?
Det finns ju normer för hur man hanterar fisk. Spelar ingen roll om man ska släppa tillbaka fisk eller äta den. Dessutom får du enligt lag inte ta upp hur mycket fisk som helst. Alla hamnar då någon gång i den situationen att fisk skall återutsättas - då ska det göras så smidigt som möjligt.
Dessa "etiska regler" tycker jag är bra (och de flesta sportfiskare håller med, antar jag): http://www.sportfiskarna.se/info/etiskaregler.pdf
En sak som ännu ej uppdaterats (och enligt min mening borde uppdateras) är principen om "ett spö..." eftersom det tyvärr utesluter trollingfiskare och karpmetare (och i viss mån specimenmetare). Hur som helst diskuterar vi ju hanteringen av fisk.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2009-03-03, 16:14.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hasse-Halvljus Visa inläggsa jag att jag inte satte trekrokar i truten på gäddan. det e klart att den hade mått bättre utan. men ska man hållas med det här så får man väl försöka o vara så rädd om fisken man kan. och en stor gädda på gräsmattan var förmodligen lika rolig att få som en som jag släpper tillbaka, när det sen står att den vart kräftbete eller motsvarande så har det inte så mycket med sportfiske att göra enligt mej. sen är bilderna motbjudande och hör inte hemma på ett fiskeforum, men det är bara min åsikt som jag får uttrycka precis lika gärna som folk får lägga upp trädgårdsgäddor. jag har inte ens tittat på länken och jag tycker fortfarande det är ok o käka fisk man fångat. ransaka sej själva? så om jag ska få säga nåt om att jag ogillar när folk slår ihjäl stora gäddor för att mata katten med eller räven eller vafan dom nu har för husdjur så ska jag sluta fiska själv för jag sätter krokar i käften på dom....lite väl långsökt va?
Vad är skillnaden på att ta upp en gädda till kräftmete eller att dra upp massvis med mört och ha det till gäddmete? Är lika mycket sportfiske i det imo.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inläggEtt ganska vanligt att legitemera sitt egna tvivelaktiga betende genom att belysa andra situationer som är värre. En grogrund för anarki och repsektlöshet. Nu skall vi väl inte dra detta till absurdum med två av tre levandes rödingar där fiskaren inte har förstånd att avliva fisken... Men , men inget nytt under solen och som det bevingade ordspråket säger : ett dåligt omdöme klickar aldrig .
Du har väl rätt att ta upp den fisk som du bedömmer är rimligt men ramla inte samma fälla om nu många på detta forum tycker illa om att fisken behandlas på för mig definitions mässigt sätt är djurplågeri. Det bästa du kunde ha gjort i denna tråd var att inte uttala dig.
Du får gärna utveckla det där om hur jag blev anarkist och respektlös. Lyckas du med det enbart med hjälp av det jag skrivit här om vad som anses värt att uppröras över är du duktig.
Bror duktig är kanske ett mer passande ord för dem som anser sig ha högre och bättre moral och inte drar sig för att basunera ut att de minsann VET hur fisk skall behandlas och varför. Definitionen på djurplågeri antar jag åtminstone innefattar minst ett djur av rang. Här handlar det om en fisk och någon defition på fiskplågeri har jag aldrig hört. Vad som däremot för det mesta och flesta är ett sunt humant beteende är att inte plåga levande varelser i onödan, eller misshushålla med vårt gemensamma förråd av mat och rekreation.
För de allra flesta som fiskat och dessutom tagit upp fisk är en sprattlande fisk vardag långt efter att den krokats av och "avlivats" i gott syfte. Det är knappast något att uppröras över, såvida man inte har en ganska skev bild på människans roll i hela kretsloppet.
Jag tror nämligen inte att det fåtal som fortfarande upprörs över den där filmen riktigt förstått att det där varken är de första eller sista fiskarna som har lite reaktioner kvar efter att de fångats. De flesta andra som läst hä'r reagerar inte ens för sådär är det och har alltid varit och kommer alltid att vara så länge människan tar byte i syfte att äta.
Den led nog mer av att ha en krok i gälarna som tvingade upp den på isen för det första och bannade nog sig själv för att han gått på den lätta.
Han slutade säkert känna något alls (om han nu gör det överhuvudtaget såsom vi tänker oss) när han fick den första klappen på huvudet och gjorde han inte det då, borde han göra det ganska snart där han ligger på isen och domnar i hela kroppen. De är heller inte immuna mot isens påverkan.
Men som sagt, fiskar sprattlar till och med utan huvud i stekpannan ibland och då är de garanterat döda.
Man kan inte moralisera över så små ting, helt enkelt.
En sak till: Det finns ungefär lika många vanor och ovanor inom klassen fiskare som det finns fiskare och om man skulle bry sig om precis allt som rent praktiskt skulle kunna skada fisken skulle vi aldrig kunna ge oss ut på sjön och fiska, helt enkelt.
Sen kan man alltid väga en sak som värre än en annan, men det vi borde enas om i stället är att försöka hålla god ton mellan sportfiskare och acceptera att en del fiskar för sitt fotointresse, andra för att kunna bjuda sin familj på lyxig mat och en tredje gillar att hänga ut mycket prylar runt sin svindyra båt som hade räckt till all fisk hela släkten behövde för all framtid i fiskeaffären.
Å andra sidan är naturligtvis helt rätt att diskutera detta och försöka förstå varför en del tänker si, och andra så och kanske lära oss något nytt på köpet.
Så, nu kan vi stänga
...eller?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inläggVad är skillnaden på att ta upp en gädda till kräftmete eller att dra upp massvis med mört och ha det till gäddmete? Är lika mycket sportfiske i det imo.-=One Of The Best Yet=-
nah , den där videon var ju inte särskilt farlig. Sättet han behandlar fisken på är ju klart helt fel, men det finns ju vissa filmer som man verkligen ryser av. Finns flertal där de filéar abborar levande , riktigt helvete att kolla på faktiskt .. "/
Kommentera
-
[QUOTE=Jari F1;428735]
Sen kan man alltid väga en sak som värre än en annan, men det vi borde enas om i stället är att försöka hålla god ton mellan sportfiskare och acceptera att en del fiskar för sitt fotointresse, andra för att kunna bjuda sin familj på lyxig mat och en tredje gillar att hänga ut mycket prylar runt sin svindyra båt som hade räckt till all fisk hela släkten behövde för all framtid i fiskeaffären.
[QUOTE]
Detta kan jag skriva under på. Jag fick dock uppfattningen att du ogillade en viss typ av sportfiskare... Kan ha varit min tolkning av ditt inlägg.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 181 visningar
1 gilla
|