"vintermetare jagad av varg" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"vintermetare jagad av varg"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Kela äger du ett djur. Om ja, vad är det för djur. Den psykiska störning är just att jag retar upp mig på usla jägare. Speciellt dessa med grov dubbelmoral.
    Dessa fjantar som kramar och gullar inför TV-kameran med sina jakthundar.
    När dom precis innan skjutit en räv, rådjur, eller älg, Ännu värre är dessa som äger katt och sen skjuter ett lodjur. Snacka om falskhet. Eller än värre att man skjuter en varg och sen klappar sin hund och tackar för god jakt. Snacka om sjuka värderingar.
    Räcker ju att titta på jakt programmen i TV.
    Skryta för varann om hur den fina björnen stöp på första skottet.
    Går bra att ha en nalle att leka med när man var liten. Men sen kommer matcho men eller matcho women in i bilden.
    Kokain på tandborsten i morse eller?

Kommentera

• Team Fanny visar precis hur iskalla dessa jägartyper är. Att gemföra fiskar med däggdjur. Det visar precis hur iskalla och kyliga dessa jägare. Den dubbelmoral jag påpekade.
      Pussa och krama jakthunden och stoltsera på en död älg. Man förstår varför det är krig i världen.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
        Keldor, nä jag finns inte. Fattar inte vad akvarium har med saken att göra. En fisk har bara ett sinne.
        Älgar, vargar och andra djur har mer utvecklade känsloliv. Inte långt ifrån människan. Fast du tycker kanske att myror är känsliga.
        I fablernas värld......
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

• Elanen jag tycker det ligger mycket i vad du säger..jag skulle aldrig själv kunna njuta av att döda framför allt ett högre djur, typ däggdjur...I synnerhet som man inte ska äta den. Att man kan finna något nöje i att skjuta tex en liten, stackars räv som kämpar hårt för brödfödan förstår jag inte....men andra tycker annorlunda..

Men till vad jag egentligen tänkte skriva..Fan, reta inte upp dig för mycket! Tänk på hjärtat!

Och till P-kock och woffe70 ..visst kan vi alla ta i lite för mycket, jag är inte den bästa själv.. men att vräka på med argument om knark i synnerhet till en person som är helt motståndare till det är riktigt lågt !
          Senast ändrad av Hemi; 2009-02-11, 19:31.

Kommentera

• Ursprungligen postat av pe5 Visa inlägg
            Jägare riskerar glädjeligen sitt liv på deras "bästa vän" för sitt eget nöjes skull genom att släppa ut sina hundar i vargtäta områden. Bara för att dem ska få något att skjuta på.
            Jag gillar skarpt det uttalandet.
            Alla över en kam, lika bra uttalande som att lasbilschafförer är mördare.

Det fanns ju även en sådan, så då måste väl alla vara så.... Väx upp!!
            Team Fanny Farm

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inlägg
              Jag gillar skarpt det uttalandet.
              Alla över en kam, lika bra uttalande som att lasbilschafförer är mördare.

Det fanns ju även en sådan, så då måste väl alla vara så.... Väx upp!!
              Ja kanske inte alla då, men många. För de andra förstår jag inte alls varför du är här inne och gnäller? Finns väl inga vargar att tala om i Jämtland? Bara väldigt lite folk med mycket utrymme.

Kommentera

• Nej det finns inga vargar i jämtland just nu, och jag har aldrig påstått att det inte får finnas varg heller.
                För min del får det finnas hur mycket varg som helst, det bryr jag mig inte om.
                Utan det jag inte gillar är att man klankar ned på en hel hoper med folk som har en gemensam nämnare i jakten.
                Detta oavsett om man är för eller emot varg så är man jägare så är man psykopat tydligen, med en sådan jämförelsen så bör som sagt även lastbilschafförer var helt galna...

Ja förmodligen även fiskare för jag känner flera som både är jägare och lastbilschafförer och fiskare, så med det fina i detta system är att fiskarna är lika tokiga dom med
                Team Fanny Farm

Kommentera

• Är det bara jag har rätt svårt att smälta det faktum att elanen klagar om att jägare skjuter varg men klappar hunden osv, och över att jägare gör anspråk på att få bestämma vilket liv som är värt mest ibland djurarter, medan elanen själv hävdar att myror ju ändå är fullständigt okänsliga och att fisk går det ju bra att ha ihjäl? Det är dubbelmoral att ha en nalle som liten men sedan skjuta en björn, medan det inte är dubbelmoral att förbarma sig över björnen och fördöma fiskarna? (Huruvuda fiskar kan känna smärta, stress, skräck osv är ju en rätt stor fråga som mig veterligen inte är riktigt besvarad ännu.)
                  Senast ändrad av HJ-C; 2009-02-12, 06:48.

Kommentera

• Många åsikter och heta känslor i detta ämne vilket är förståligt men Ni börjar komma lite väl långt från grundämnet i tråden så vad sägs om att återvända till det och lägga ner pajkastningen om jakt eller inte jakt och hurvida det ska finnas rovdjur i våra skogar, detta är faktiskt ett fiskeforum!!

Med hopp om att Ni kan lägga ner denna urspårning och återgå till ämnet
                    Senast ändrad av Rospigg; 2009-02-11, 21:01.

Kommentera

• Fast jag som sagt är för jakt och vet att det är mycket viktigt för många.. så är det vissa skillnader mellan jakt och fiske. Några direkt påtagliga är att många jägare tycker och gör sitt yttersta för att vissa arter inte ska finnas. Kan inte påminna mig om att det förekommer inom sportfisket.

Nja.. vissa framför allt norröver boende då, fast vid gammalt tänkande..som tror att fisket av andra arter blir bättre om gäddans fiskas hårt men de flesta vet att det inte är så..

Tvärtom vet de flesta fiskare att just förekomsten av predatorer gör att de andra fiskarna ofta blir färre men större..
                      Tror det är samma sak inom jakten men där är huvudmålet att döda de största med sjunkande medelvikt som följd,en sämre stam enligt forskning.... någon motsvarighet till sportfiskets c&r av just stora individer förekommer i princip inte..än kan tilläggas..Ja annat än av rovdjuren förstås;-)..som naturligt tar de minsta och svagaste..

Ett annat är att huvudmålet är att döda djuret. Förstår att upplevelsen av naturen,avkopplingen och spänningen är densamma som för fisket men där är huvudmålet i de flesta fall inte är att döda djuret..Även om givetvis fiskaren likväl som jägaren tar rätt på kött..

Men tror att bägge partner är överens om att bevara bra fiske och bra jakt i Sverige..

Kan en del av lösningen vara mångfald..att bevara alla arter?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 028 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art