"vintermetare jagad av varg" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"vintermetare jagad av varg"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hmm.. kan det här verkligen stämma? I så fall finns det gott om lättfångade skadeskjutna djur ute i markerna..lämpligt som tex vargmat.."citat från forum utsidan.se

"1998 blev 14000 älgar skadeskjutna, 4500 hittades aldrig.
    En tredjedel av alla kungsörnar eller 10 procent av alla berguvar (som båda är fridlysta fåglar) och som har hittats döda innehöll blyhagelkulor.
    Av 23 undersökta rådjur som slagits av varg eller lodjur innehöll 18 (alltså 75 procent) hagel.

Info. hämtat från SJF"

Här ett annat anmärksvärt citat"
    Kolumnisten konstaterar att jägaren är farligare för hunden än vad vargen är, och noterar att det blivit ett regelbundet inslag i media med jakthundar som dödas av varg. Han pekar på en sammanställning av försäkringsutbetalningar som visar att det under åren 2000-2005 totalt dödades 84 hundar av rovdjur. Under samma period sköt jägare ihjäl 135 hundar och inte mindre än 1238 dog i trafiken. Dessutom dör ett par hundra hundar av ormbett varje år, många av dessa är jakthundar."
    Senast ändrad av Hemi; 2009-02-10, 16:43.

Kommentera

Det skulle innebära att 15-20% skadeskjuts och det tror jag låter lite mycket. Visst händer det att man får eftersöka ibland men det låter mycket enligt min erfarenhet. Det är inte roligt att utsätta hela jaktlaget för en eftersökssituation så det är verkligen (och då menar jag verkligen) något som man arbetar med att undvika. Djurrättsaktivisterna har dock regelmässigt saboterat älgbanan inför älgjakten varje år, så det verkar åtminstonde som om DBF vill att fler älgar skall skadeskjutas eftersom man försöker hindra jägarna från att öva. Fast vad detta har med saken att göra förstår jag inte riktigt...

Jag har aldrig hört någon som öht skulle få för sig att skjuta på fridlysta arter. Skulle jag hört någon jägare ens yppa något dyligt så hade jag banne mig upplyst personen om min åsikt. Jag vet att alla andra jägare jag känner tycker som jag. Vad skulle vara syftet att t ex döda en kungsörn? Jag har väldigt svårt att se att en jägare gör det. Finns det möjligtvis svarthandel med fridlysta djur? Isåfall är det snarare det där gänget som sysslar med att smuggla allt möjligt över gränserna som ägnar sig åt det - inte vår jägarkår. Alternativt kan jag inte låta bli att undra om det inte är någon form av propaganda (DBF-nonsens). Dessutom - hagel på en kungsörn??? Det verkar vara fel metod. De flyger ofta alldeles för högt för att kunna nås med hagel?!?

Hundar är känsliga för ormbett men de flesta vet om att man ta med sig kortison och uppsöka veterinärbehandling efter bettet. Har man otur så kan man missa ett ormbett. De flesta hundar överlever dock ormbett.

Biltrafiken är ett problem - naturligtvis. Man får försöka ha aktsamhet över var man släpper sin hund men ibland kan ju drev och liknande ta oväntade vägar - det är inte hunden som bestämmer. Men en pejl eller GPS på hunden kan numera hjälpa till att lokalisera och kanske förhindra en olycka. En av hundarna jag hade när jag var liten blev offer för E6-an, dock inte under jakt utan han smet i ett obevakat ögonblick samt att doften av en löpande tik lockade.
      Rätt många katter ligger dessutom på våra vägar. Hur många katter som körs över kan man bara gissa... och här släpper ägarna ut dem vind för våg vilket man kan tycka är lite konstigt.

En varg i Munkedal var ju ensam baneman för 5 hundar. Jag tror att inställningen blir bättre nu när jägarna faktiskt har möjlighet att avbryta en attack. Tidigare riskerade de ju att hamna i fängelset om man skyddade sina djur. Det måste man ju förstå att det skapar mycket upprörda känslor - eller hur? De jaktlag jag känner debatterar frågan - och olika åsikter finns. Visst, jag träffar många kvinnliga jägare då jag är med i ett kvinnligt nätverk och det kanske påverkar men jag köper inte alls den bilden som ni presenterar av jägaren. Den är ju lika mycket en nidbild som ni anklagar andra att ge av vargen!

Kommentera

Maria det låter aningen naivt, jo desvärre finns det människor som får för sig att skjuta på fridlysta arter. Ja, vad skulle syftet vara att döda en kungsörn, kan det vara så att det precis som med vargen rör sig om en aversion som sträcker sig långt tillbaka i tiden? En stor rovfågel som utan nämvärda problem tar rådjurskid osv. en konkurrent helt enkelt.
        De är ju inte heller precis omöjligt att skjuta en kungsörn med hagel, den kan ju befinna sig vid byte på marken el. inom skottavstånd..läs: http://www.na.se/artikel.asp?intId=1350140

Kommentera

Att det är direkt pinsamt för en jägare att skadeskjuta vilt förstå jag mycket väl..eftersök är ju obligatoriskt.
          Tror inte som dig att det beror på DBF utan på jägarna.

Många även äldre jägare har ju aldrig skjutit en älg trots att de varit med i jaktlag i många år..Orsaken vad jag kan förstå är nerverna..De har inte det kalla psyket som behövs när de efter lång väntan får tillfälle...Fullt förståligt när det ibland handlar om sekundsnabba beslut för att få till ett dödande lungskott..Andra är för ivriga..Att så många hundar skjuts av jägare varje år mer än indikerar att omdömet och nerverna inte alltid är det bästa under jakt...inte alls konstigt med så många jägare..

Fö tror jag inte på att så många hundar dödas av huggormsbett varje år, att de rapporteras bitna ja, men något annat döljer sig nog bakom de siffrorna. Pinsamt skadeskjutna? Känner väl till huggormar har tex själv blivit biten två gånger osv..

De uppgifter jag relaterade till (efter någon minuts sökning på nätet, fler finns naturligtvis) pekar på att mycket vilt skadeskjuts varje år. Uppgiften om att 75% (Visst är underlaget litet) av rådjur rivna av varg eller lo redan var träffade av jägares kulor indikerar att varg och lo tar "vad jägaren lämnar efter sig"

Man måste inte vara Einstein för att begripa att en vargflock hellre tar en skadad kanske döende älg än en helt frisk...Det skulle vara kul att se, om någon sådan finns, statistik på hur många riva älgar som redan var skadade av jägare i första hand och trafiken i andra hand..

Kan det vara så att Sveriges alla vargar inte har en chans att äta upp av jägare skadat vilt.. ej hittat? Att merparten av tex älgar rivna av varg är redan skjutna av jägare?

Tycker att du Mariatherese har en seriös och ärlig inställning till jakten...Kanske därför inte alla gubbar vill släppa in er kvinnor i deras lag?
          Senast ändrad av Hemi; 2009-02-10, 21:15.

Kommentera

citat. "Ett skadeskjuten djur är enligt SjF's (Svenska Jägarförbundets) definition ett djur som träffats av en gevärskula eller ett hagelskott, och inte hittats.

Den älgko man visade i Kalla Fakta på TV4 19/11-96, som träffades gång på gång på gång av gevärskulor utan att dö, blev enligt denna definition inte skadeskjuten. Påskjuten är den beteckning man numera använder om en sådan händelse, inte skadeskjuten.
            Även om älgen hade levt längre än dem tio minuten som dödandet varade, om det nu hade varit timmer eller dagar, hade det enda inte varit fråga om en skadeskjutning.
            Hade man skjutet sönder käken på älgkoen, och den först hittats efter flera vecken hade det inte varit en skadeskjutning.
            Hade man skjutit sönder ett fram eller bak-ben på älgen, och den än i dag hade varit i liva, hade händelsen inte betecknats som en skadeskjutning enligt SjF synsätt.

SjF gjorde 1998 en undersökning som visade att 75% av älgarna föll i närheten av skottplatsen, 11% inom 100 meter från skottplatsen och 13.2% flydde längre än 100 meter och eftersök anordnades.
            4.5% av dem 13% som man anordnade eftersök på hittades aldrig, något som enligt SjF synsätt betyder att antalet skadeskjutna älgar endast utgör 2% (två procent), idet man utgår ifrån att mer än halvparten av dem 4.5%, inte har träffats av gevärskulan.

Kalle Fakta's granskning visade däremot att så många som 30-40% av älgarna som årligen jagas blir skadeskjutna, eller i runda tal mellan 30 och 40 000.
            Mycket?, för mycket? "

Kommentera

Maria Jag tycker nog att det är mer konstigt att en som ska leva av sin boskap inte skyddar den. Dessutom finns det hjälp att få i utsatta områden.
              Och visst blir köttillskottet betydande för en jägare, jag kan nämna en handfull jägare som tar ca 10 rådjur var. Och det är klart, men den avskjutningen så måste man minska antalet rovdjur kraftigt. Naturligtvis finns det bra jägare också men det är som med allt annat, rötäggen märks mest.

Men, nu säger jag som dig, nu skriver jag inge mer här. Jag har levt med mordhot, sönderskurna däck osv, så jag har sett vad denna debatten kan ge. Bättre att fiska istället...

Kommentera

Herregud, vilket jäkla svammel! Den där "vintermetaren" överdriver ju, det är ju självklart. Han vill ju bara ha något falskt att skryta om.

Vargen hör hemma här, utan tvekan! Den ska då fan inte utrotas. Vargen har ju funnits hur länge som helst. I ekosystemet ska den alltid finnas, likaså med alla andra djurarter. Det finns ett folkslag som kan hoppa ner från någon fjällsluttning. Jag bor i en samestad, ett samelandskap. Man får höra rätt ofta mycket skit om framförallt rovdjuren. Vad tänker de på? Finns ju bara egoism och pengar för dem. Hade de fått välja hade varenda rovdjur vart utdöda för länge sen. Kan sitta i timtal och skriva ner allt skit de bygger upp. Behöver jag ens nämna rödingbestånden i fjällsjöarna? Fyfan.

Ang. "vintermetaren" så syftar han nog på typ någon som ismetar gädda typ.

De flesta vet nog vilket folkslag jag syftar på.....

/ Mvh Marcus
                Bifogade filer
                Senast ändrad av Sportfiskekärlek; 2009-02-10, 19:11.

Kommentera

En jägare som verkligen ville döda en kungsörn skulle antagligen inte välja hagel. Hagel är effektivt på 20-25 meters håll med de laddningar som finns i Sverige. På duva rekomenderar man 20 meter. Det är svårt att komma en kungsörn så nära. Sittande fågel är dessutom mycket bättre att ta med kula. Vi har lite kungsörn där jag är och jag vet att de har ätit på lodjurskadavern (alltså ett kadaver av rådjur som trol var lodjursrivet) och jag ser dem ofta cirkla runt i luften. Det finns inget kungsörnshat. Isåfall skulle det ju vara utbrett i södra sverige där det finns mycket småvilt - jag har aldrig, aldrig, aldrig hört någon nämna något annat än fashination när kungsörn siktats.

Ju mer jag tänker på det så undrar jag inte om det är så att det är svarthandel med kungsörn och andra stora fågelarter som ligger bakom. Jag vet att jag har hört om något liknande i Europa jag kan bara inte minnas vilken art det handlade om.

Själv fick jag uppleva när en vråk blev lite förvirrad och dök ned och tog min duvatrapp under duvjakten för två år sedan. Han/hon släppte den genast men det var lite kul faktiskt. Duvflocken skrämde den naturligtvis bort...

Jag har inte upplevt att man blivit negativt särbehandlad som kvinna i jaktlagen. Jag skulle nästan kunna tro att det är lättare att få en plats om man är kvinna och gästjakter blir vi ofta inbjudna till. Jag tror gubbarna brukar tycka att det är trevligt med lite tanter vid kafferasten. Men jag verkar ju känna en helt annan typ av jägare än vad ni gör vilket är trist - för er. Bättre kommunikation och förståelse från båda sidor är det enda som kan lösa upp knuten. Att säga jag hörde den säga så och den sa si etc sprider ju bara jägarhat.

Som ett sista inlägg skall jag säga att jag vet att de finns de som är mycket bittra över rovdjursfrågan. En bekant till familjen som fått ta hand om flera halvdöda djur en morgon, blev naturligtvis traumatiserad. Jag kan förstå att en sådan person inte vill se en endaste varg igen. Man har ju känslor för sina djur, även om djuret i slutändan skall bli mat, och man vill ju inte att de skall lida i onödan. Jag kan tänka mig att man blir märkt av en sådan händelse. Om man istället visar förståelse och lyssnar på den människans upplevelse så har man mycket större möjlighet att påverka. Människohatet som t ex DBF visar med sina metoder har jag däremot lite svårare att acceptera.

Ang viltstängsel
                  Får är en av våra miljövänligaste köttproducenter - de kräver stora marker att beta på för att göra mest nytta (och ge det kött som påverkar miljön minst). Vi har många arter som hotas av den minskande betesarealen, det skall man också komma ihåg. Vargen sprider sig snabbt och en bonde som aldrig har sett varg i hela sitt liv skall på ett par veckors tid stängsla in hela sin arrondör och med ett bidrag som är ett lingon i en supernova. Bonden driver ju ett företag som alla andra och har inte marginaler att helt plötsligt investera på det sättet. Många driver ju enskilda bolag och en konkurs är personlig.
                  Senast ändrad av mariatherese; 2009-02-10, 19:25. Anledning: Tillägg

Kommentera

Maria: Ett sista inlägg då (igen... ) Det finns ekonomisk hjälp att få till stängsel!
                    Så, man kan välja att ta den eller att hålla sin egen linje...

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
                      Maria: Ett sista inlägg då (igen... ) Det finns ekonomisk hjälp att få till stängsel!
                      Så, man kan välja att ta den eller att hålla sin egen linje...
                      Det finns vissa problem. Bidrag ges oftast inte i nya områden och dessutom bara till materialet. Jag har satt några meter stängsel i mina dagar (och då bara enkla elstängsel som ej är vargsäkra) och det är långsamt och mycket hårt arbete. Dock har jag förstått att man har ökat bidraget och det är ju bra - för jag är helt övertygad om att ingen vill nödslakta sina djur för "sakens skull".

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 028 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art