"vintermetare jagad av varg" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"vintermetare jagad av varg"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gud vad tröttsamt... att detta stora mycket glest befolkade land inte skulle kunna husera en vargstam på mer än omkring 200 individer är ju löjeväckande. Man behöver näppeligen gå runt i våra svenska skogar och vara rädd för vare sig varg eller björn.

Kommentera

Ursprungligen postat av mariatherese Visa inlägg
      Att rovdjuren tar de sjuka djuren gäller främst när man har något att välja på - dvs när de jagar djur i flock som t ex ren, eller kanske hjortdjuren som bitvis lever i flockar. Vargen tar det djur den träffar på - om den rår på det och lyckas med sitt försök. Vargen är väl som våra hundar, oppurtinister (hunden har dock lyckats bättre). Den låter nog inte bli för att djuret verkar friskt. Sedan kanske inte en ensam varg rår på en älgtjur i första taget...
      Att vi är förskonade för vargattacker mot människa under det senaste seklet beror säkert på att vi knappt haft någon varg och det nästa bara är vuxna män som mött dem. I dagarna fick jag höra att det finns 17(!) etablerade vargar runt Uddevalla-Ljungskile. Det skulle vara intressant om man fick en siffra på hela Bohuslän. En tioårig pojke dödades av varg i Ryssland i förra veckan. Vargen är ett intelligent djur och som vi vet har den inga problem att byta bytesdjur, det är ju också det som gör att den klarar sig ganska bra.

Jag håller med om att björnen verkar farligare...
      Att inte "en ensam varg rår på en älgtjur i första taget" är nog ett understatement..
      Fö är det inte vanligt att folk förr och kanske även nu tragiskt nog där folk tror på varulfshistorier när de vill bli av med barn skyller på att vargen tagit den?

Hm..vill minnas en uppgift ..Har inte lilla Estland fler vargar än Sverige? Typ 500..? Minns jag fel? Är de oxå människoätare?

I övrigt skulle väl den svenska vargen öka snabbare i antal om inte vissa "försvann"...Fast iofs förståligt...En lömsk blodtörstig best..Ja vargen asså ;-)

Enligt vad jag hört av jägare är t.o.m den lilla skalbaggs/musätaren räven en oerhört svår predator på även VUXNA rådjur..Fan tro`t
      Senast ändrad av Hemi; 2009-02-09, 18:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av Empa Visa inlägg
        Vargattack? Nää, det tror jag inte... Med tanke på snömängden borde väll inte vargarna ha svårt att hitta enklare byte än en stackars fiskare? Sen att vargattacker på människor är så gott som obefintliga i Sverige talar oxå mot det...

Jag läste i Svensk Jakt för ett par år sedan en artikel om just vargattacker. Jag är inte säker, men jag tror att man får gå tillbaka till 1800-talet för att hitta en dödlig vargattack i Sverige. Dessutom så var det baltiska vargar som stod för dödandet då...

Som människa tror jag inte att man behöver vara det minsta orolig för att bli middag åt Gråben här i Sverige. Det värsta som kan hända är att man får tvätta byxorna om Gråben bestämmer sig för att ta en närmare titt
        Jag har för mig att det är så att de under de åren dessutom har ett antal "dokumenterade" fall där TROLL rövat bort människor etc. Dvs att det inte över huvud taget finns några "med säkerhet dokumenterade" fall av att Varg ska ha haft ihjäl människor i sverige...

Sen säger jag inte att det med säkerhet innebär att det INTE hänt men känns som bevisbördan ligger på oss att hålla vargen skyldig...inte tvärt om.

Kommentera

Estland har reglerad jakt på varg, tidigare ganska omfattande om jag minns rätt - det påverkar hur varg och människa förhåller sig till varandra. Jämför med hur lejonen flyttar på sig när de ser massajer.

Kommentera

Estland har reglerad jakt på varg, tidigare ganska omfattande om jag minns rätt - det påverkar hur varg och människa förhåller sig till varandra. Jämför med hur lejonen flyttar på sig när de ser massajer.
            Att jakt skulle påverka djurs instinkter gentimot människans boningar tycks inte påverka rådjuren i alla fall.
            Trots starkt jakttryck är min trädgård mycket populär!
            Vargjakt skulle näppeligen göra vargar "rädda" för människor.

Jägare och dess hundar dödar både människor och andra djur.

Då har jag inte nämnt vad många människor som dör i kontakter med rådjur och älg.
            Är det inte bra med decimering av rådjur, vildsvin, älg, renar (när de är i trafikerade områden) i fall man ska räkna på riskerna för skador på mänskligheten?
            Senast ändrad av Scaner; 2009-02-09, 18:41.

Kommentera

Om man nu skulle jaga varg. Hur skulle då kvoterna se ut? Du säger det finns ett gäng av dom i uddevallatrakten. Hur många av dom ska man skjuta för att svensson och karlsson ska känna sig säkra på sin gård :P ?

Kommentera

Donking: jag tror att flera av de källor jag såg är relativt trovärdiga. Bland annat handlade det om en kurir som blev riven på en frusen sjö nånstans i norra Svealand. Vid hans ihjälbitna kropp hittades två ihjälskjutna vargar. Det fanns även noterat i en kyrkobok hur en liten flicka blev tagen av varg i Blekine. Hon var påväg hem med familjens piga när vargarna bokstavligen slet flickan ur händerna på henne (det var förövrigt antagligen just estiska vargar som gjorde detta). Så dokumenterade attacker finns det, men som jag sagt tidigare var detta på artonhundratalet. Notera att jag inte försöker förmedla varghat, bara de få fakta jag har.

Jag är övertygad om att det inte finns någon risk för oss tvåbenta i dagens läge. Det skulle i så fall vara om några vargar råkar snubbla över ett ensamt barn, för de är som sagt oppoturnister. En sjuk varg skulle kanske blir så desperat att den gav sig på en människa.

Men det du sa om troll Donking, va lite småkul faktiskt . Om man letar kan man säkert hitta att Näcken tagit fler människor än björnen i Sverige.
                Glad fiskegrabb från Ostkustens Pärla!

Kommentera

Jo förstår logiken i att djur lär sig att vara rädd för människan och att ofta just " tama" vilddjur kan vara farliga se bara hunden..Men om jag fattar det rätt skjuts det rätt friskt i de svenska skogarna inte minst under älgjakten..Hur kan vargen veta att det just då när det

i övrigt tjuvskjuts vargar..

veta att just då jägarna inte är ute efter dem? Jamenar de borde ju vara livrädda 300.000 jägare som är ute efter oxå konkurrenten?

Är anledningen till att just den svenska vargen är extra farlig att det peppras för lite efter den? Alltså göra vargen mer ofarlig genom att skjuta mer?

Hur rädda är rävarna som allmänt anses som lovligt byte? Totalt livrädda?
                  Senast ändrad av Hemi; 2009-02-09, 18:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    Om man nu skulle jaga varg. Hur skulle då kvoterna se ut? Du säger det finns ett gäng av dom i uddevallatrakten. Hur många av dom ska man skjuta för att svensson och karlsson ska känna sig säkra på sin gård :P ?
                    Alla antagligen. Tror inte debatten lugnar sig nämnvärt förrän det är i princip vargtomt i skogarna, eftersom det handlar mer om politik än sunt förnuft. Några större ekologiska aspekter kan väl knappast ligga till grund för jakt av en djurpopulation som består av ca 200 individer.

De högljudda vargmotståndarna som jag har erfarenhet av nöjer sig iaf inte med en reglering. Det låter väldigt vackert när de säger att de vill ha varg i skogarna men att de samtidigt vill minska stammen. Har varit på ett otal s.k. vargmöten de senaste tio åren i de trakter där den här händelsen ägde rum, och det är allt annat än någon trevlig upplevelse. Det är mer eller mindre någon sorts väckelsemöten där vuxna karlar i flanelskjortor sitter och skrämmer upp varandra tills de faller i trans...och sen springer de ut i skogen och lägger ut glykolförgiftat kött. Det är fint agerat av jägare som är såna barmhärtiga djurvänner.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                      Att jakt skulle påverka djurs instinkter gentimot människans boningar tycks inte påverka rådjuren i alla fall.
                      Trots starkt jakttryck är min trädgård mycket populär!
                      Oj - jagar du rådjur i trädgården!! Skämt å sido - jag vill inte på något sätt smutskasta rådjuren men det är generellt en viss intelligensskillnad på bytesdjur och rovdjur. Vargen lär dessutom mycket effektivt beteenden som den skaffat av egen erfarenhet till sina ungar vilket långt ifrån alla djur är kapabla till.

Jag tycker inte att det är en fråga om vargens vara eller inte vara. Jag tycker det saknas ödmjukhet inför frågan från båda sidor (nu menar jag generellt och inte i detta forum). De som lever av sin djuruppfödning och sin jakt måste kunna på rimligt sätt ha kvar sitt levebröd.

Jag tror inte heller att människan har något direkt att frukta av vargen, därmed inte sagt att det inte kommer att finnas enstaka incidenter och rentav dödsfall om man har otur. Det går inte att utesluta helt.

De flesta jag känner tycker väl att man kan ha en reglerad vargstam i Sverige och däribland många jägare. Nu skall jag läsa lite mer om fiske - och inte elda på en vargdebatt som aldrig leder någonstans. Lev väl!

ps. Jag har sedan jag skaffade egen hund för ca 7 år sedan, aldrig haft ett endaste rådjursbesök runt knuten. De är mao inte helt dumma...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 022 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art