Ge f_n i att skjuta av så mycket älg så slipper vargen ta tamboskap och annat, ge även f_n i att skjuta all räv så behöver man heller inte skjuta så mycket rådjur eftersom räven tar rådjurskidden, men eftersom räven tar rådjurskidden så bedrivs hetsjakt på räv och ingen jägare tvekar en sekund att knäppa en räv om man får möjlighet. Stor dubbelmoral!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
"vintermetare jagad av varg"
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Empa Visa inläggVargattack? Nää, det tror jag inte... Med tanke på snömängden borde väll inte vargarna ha svårt att hitta enklare byte än en stackars fiskare? Sen att vargattacker på människor är så gott som obefintliga i Sverige talar oxå mot det...
Jag läste i Svensk Jakt för ett par år sedan en artikel om just vargattacker. Jag är inte säker, men jag tror att man får gå tillbaka till 1800-talet för att hitta en dödlig vargattack i Sverige. Dessutom så var det baltiska vargar som stod för dödandet då...
Som människa tror jag inte att man behöver vara det minsta orolig för att bli middag åt Gråben här i Sverige. Det värsta som kan hända är att man får tvätta byxorna om Gråben bestämmer sig för att ta en närmare titt
Kommentera
-
Och risken att hamna mellan älgko och kalv är nog en bråkdel av risken att hamna under en älgko när man kör bil.
Det dödas massor av hundar, katter, och människor i trafiken varje år, men ändå är det rätt få som sätter eld på bilar som hämnd (det sätts eld på bilar då och då, men sällan för att de dödar folk i trafiken!). Det är inte heller speciellt många som stressar ihjäl älgar med skoter för att de dödar folk i trafiken."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Lennart Du får det inte att låta som om du har speciellt mycket ekologikunskaper iaf. Jag bor i Lesjöfors, mitt mellan två vargrevir och här finns fortfarande gott om älg. Den största älg jag någonsin sett stod helt ogenerat och åt 150 meter från en varglya. Hur är detta möjligt? Jo, vargarna och tjuren hade naturligtvis mötts många ggr förut och visste vem som 'bestämde'. När ekologi får fungera av sig själv stryker oftast skadade och sjuka djur med. Inte som i jaktvärlden där så fina och stora djur som möjligt dödas. Du är välkommen hit på varg- o älgsafari.
O ang spåren så visst kanske det var varg men för att vara på den säkra sidan bör man följa dem ett gott stycke. Hur länge sprang det t.ex. Språng är en ytterst sällsynt gångart hos vargar. Eftersom du vet allt detta kanske du också kunde könsbestämma djuret?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old FirehandDet är ingen fara, Daniel ! Du kan vara lugn. Det var nog bara en grizzlybjörn du såg spåren av...
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Haha nejdu ser jag en björn då jävlar går inte jag ut i det området på några veckor.......du kan varken springa,klättra,simma ifrån en björn :P
visst dom är snela och skygga djur, kvittar jag vill endå inte vara i närheten av en björn!
tog bilder på spåren men datorn min har kraschat (IGEN!) kan lägga upp dom såfort jag får tag i en ny
Kommentera
-
Humor!
Ha ha ha...jag tycker det är humor jag!
Det finns gott om drama queens här i de värmländska skogarna när det gäller rovdjur. Vargarna går alltid till attack mot skogsarbetare, bärplockare, barn som är på väg till skolbussen och nu även fiskare då
Att sen debatten har haft exakt samma argument i drygt tio år nu (se fiskarlennarts inlägg) gör saken än mer komisk. Snacka om att sakna perspektiv i tillvaron... Men samtidigt som jag sitter med min kaffekopp och småler åt den här fiskaren som har gråtit ut i tidningen, så tycker jag det är väldigt tragiskt att frågan engagerar så många människor...det finns ju kanske viktigare saker att engagera sig i än att lägga ner hela sin själ i att försöka krama livet ur de drygt 200 vargar som finns i hela skandinavien?
Kommentera
-
Kanske det är så att just de värmländska vargarna är ovanligt aggressiva.? i motsats till alla andra vargar?
Kanske de svenska predatorerna har en speciell genuppsättning?
Har ju läst att just de svenska björnarna är ovanligt dumma iom att de bara anfaller jägare med älgstutsare som då måste skjuta dem i självförsvar och aldrig attackerar bär och svamplockare..
Kan de värmländska vargarna vara smartare iom att de även jagar och vill käka upp obeväpnade människor?
Eller kan det vara så att värmlänningar har en speciell gen....vara en variant av vad Kurt Olson benämner koskräck hos just folk från värmland?
Mystiken tätnar..Senast ändrad av Hemi; 2009-02-09, 11:27.
Kommentera
-
Förstår inte den överdrivna hysteri och rädsla som råder beträffande vargen i Sverige. När var det senaste säkert dokumenterade överfallet på en människa utfört av en varg? Om det nu någonsin har hänt?
Och en liten ganska enkel tankenöt: Varför är kanadensiska älgar en tredjedel större än de skandinaviska?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggKanske det är så att just de värmländska vargarna är ovanligt aggressiva.? i motsats till alla andra vargar?
Kanske de svenska predatorerna har en speciell genuppsättning?
Har ju läst att just de svenska björnarna är ovanligt dumma iom att de bara anfaller jägare med älgstutsare som då måste skjuta dem i självförsvar och aldrig attackerar bär och svamplockare..
Kan de värmländska vargarna vara smartare iom att de även jagar och vill käka upp obeväpnade människor?
Eller kan det vara så att värmlänningar har en speciell gen....vara en variant av vad Kurt Olson benämner koskräck hos just folk från värmland?
Mystiken tätnar..
Vargmotståndet är kraftigast och mest infekterat i Dalarna samt i ett band upp mot Gästrikland. Tänk dalaupproret historiskt sett.
Källa:
Föreläsare på Rovdjurssymposiet Vålödalen, samt rovdjursansvarig på länsstyrelsen.Senast ändrad av Scaner; 2009-02-09, 13:53.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 018 visningar
1 gilla
|