Ursprungligen postat av Aled
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
"vintermetare jagad av varg"
Collapse
X
-
Jag vet bara själv att enda kontakten jag har haft med varg slutade utan attack vilket garanterat hade varit fallet ifall det är en älg.
Var ute och åkte en tidig morgon strax söder om pajala när jag ser två små lurviga saker som släpar en tredje lurvig sak av vägen. Givetvis stannar vi bilen och hoppar ut för att kolla vad det var vi såg.
Det var då två små vargungar som släpade sin döda syster/bror av vägen. Så där stod vi ca 15-20m ifrån två vargar(!) när vi hör nått som knakar i skogen bakom oss. Vi befinner oss då mellan två vargungar och något som borde varit en annan varg.
Så vad händer? Ungarna hoppar över diket och försvinner in i skogen medan vi fortfarande hör prassel i buskarna på andra sidan vägen (!)
Så min fråga är då till alla er ekologer, allvetare och varghatare. Hur kommer det sig att inte "prasslet" attackerade oss?
Var det så att vi var för skrämmande att två vargungar inte var värda att skydda eller var vi under noggrann bevakning i väntat på något som utlöste en attack?
Jag vet inte, men jag ser gärna varg på riktigt nära håll ännu en gång och då gärna en vuxen.
(Jag kanske har dödslängtan)Bajen forever!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggJo just glykolförgiftat kött är enligt vad jag hört av jägare en accepterad och effektiv metod att bli av med konkurrenten om veganbytet..
Visst det kan ha hänt att någon ärthjärna har försökt att förgifta varg med glykol, men knappast någon som kan kalla sig jägare.
Glykol skulle nämligen också ta ihjäl deras egna/andras jakthundar så särskilt troligt... Nej låter mera som en skröna för att vara "tuff", vilket jag tror det mesta av hela SGT köret är.
Skulle någon ha för avsikt att ta bort varg olagligt, så tror jag knappast det skulle pratas vitt och brett om det.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inläggDu verkar ha hört mycket du. Skulle vara intressant att se din bekantskapskrets för antingen har dom inget förstånd att dras med, eller så driver dom med dig.
Visst det kan ha hänt att någon ärthjärna har försökt att förgifta varg med glykol, men knappast någon som kan kalla sig jägare.
Glykol skulle nämligen också ta ihjäl deras egna/andras jakthundar så särskilt troligt... Nej låter mera som en skröna för att vara "tuff", vilket jag tror det mesta av hela SGT köret är.
Skulle någon ha för avsikt att ta bort varg olagligt, så tror jag knappast det skulle pratas vitt och brett om det.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Aled Visa inläggTyvärr är det nog ingen skröna, även om det naturligtvis inte är jätteutbrett. "Min" vargflock decimerades kraftigt av glykolförgiftat kött för ca 10 år sedan. Flocken återhämtade sig aldrig och de sista individerna föll offer för "vanlig" olovlig jakt. Och Nej, det är som sagt ingen skröna, har själv sett åtlarna. Och ja, även andra djur åkte dit. Och ja, dessa herrar representerar den svenska jägarkåren...fortfarande tyvärr.
1 fall var det ifjol, och vilken uppståndelse det var när det uppdagades.
Så jag tror inte det är speciellt vanligt nu för tiden precis...
Kommentera
-
Inte riktigt...
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggLol, skulle vargen inte ta sjuka djur? ALLA rovdjur attackerar mer eller mindre sjuka och skadade djur före andra. Det är så naturen sållar bort "svaga" individer...
med minsta möjliga energiåtgång under jakten .
En älg kan vara frisk och kry men kommer han inom slaghåll
för en hungrig björn blir han mat ändå.....
I naturen är det lättast att ta skadade djur men när vargen kommer
in i en fårhage full med lätta byten blir det "tilt" och han tar ALLT .
På samma sätt blir järven när han kommer in i en tät renflock .
Jag såg själv hur en järv hunnit med över 50 djur en mörk natt
utanför Akkanuålke då jag gjorde lumpen .
Det var inte roligt för en nittonåring att yxa ihjäl skrikande renar
som kröp i snön med tarmarna hängande efter sig .
Då förlorade jag tron på att rovdjur bara tar sjuka djur.......Spiggpimplare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Empa Visa inläggDonking: jag tror att flera av de källor jag såg är relativt trovärdiga. Bland annat handlade det om en kurir som blev riven på en frusen sjö nånstans i norra Svealand. Vid hans ihjälbitna kropp hittades två ihjälskjutna vargar. Det fanns även noterat i en kyrkobok hur en liten flicka blev tagen av varg i Blekine. Hon var påväg hem med familjens piga när vargarna bokstavligen slet flickan ur händerna på henne (det var förövrigt antagligen just estiska vargar som gjorde detta). Så dokumenterade attacker finns det, men som jag sagt tidigare var detta på artonhundratalet. Notera att jag inte försöker förmedla varghat, bara de få fakta jag har.
Jag är övertygad om att det inte finns någon risk för oss tvåbenta i dagens läge. Det skulle i så fall vara om några vargar råkar snubbla över ett ensamt barn, för de är som sagt oppoturnister. En sjuk varg skulle kanske blir så desperat att den gav sig på en människa.
Men det du sa om troll Donking, va lite småkul faktiskt. Om man letar kan man säkert hitta att Näcken tagit fler människor än björnen i Sverige.
Min mormorsmor var några år äldre och klarade livet med nöd och näppe.
Bilden av hur en av vargarna sprang iväg med Ottilias lösslitna arm
dinglande som ett köttben i munnen förföljde henne resten av livet.....
Jag citerar kyrkoboken
"Den unga Ottilia sletos i stycken av de glupande ulvarne"
Så nog hände det att folk strök med .Spiggpimplare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Scaner Visa inläggVargmotståndet är kraftigast och mest infekterat i Dalarna samt i ett band upp mot Gästrikland. Tänk dalaupproret historiskt sett.
Källa:
Föreläsare på Rovdjurssymposiet Vålödalen, samt rovdjursansvarig på länsstyrelsen.
Kommentera
-
Är det inte bättre att man skjuter av alla djurstammar. Så får vi tillfälligt tyst på dessa skjutgalna människor. Risken blir väl i stället att jägarna i brist på byte skjuter av varann i stället.
Det är ju människan som inkräktar på djurens område. Dom var här långt före oss.
Det måste finnas mer rovdjur i en jägare än vad en stackars räv kan uppbåda.
Hur kan man skuta en Lo, Räv. Järv eller ett Rådjur. Och sen gå hem och pyssla om sin katt eller hund.
Det är nåt psykopatiskt över jägarens beteende.
Makt är ordet. Undrar om jägarens tant får känna på samma beetende Har ju hänt många episoder med jägares och hemvärns vapen. Flinken är väl den som är mest känd.
Han klassades som psykopat.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggÄr det inte bättre att man skjuter av alla djurstammar. Så får vi tillfälligt tyst på dessa skjutgalna människor. Risken blir väl i stället att jägarna i brist på byte skjuter av varann i stället.
Det är ju människan som inkräktar på djurens område. Dom var här långt före oss.
Det måste finnas mer rovdjur i en jägare än vad en stackars räv kan uppbåda.
Hur kan man skuta en Lo, Räv. Järv eller ett Rådjur. Och sen gå hem och pyssla om sin katt eller hund.
Det är nåt psykopatiskt över jägarens beteende.
Makt är ordet. Undrar om jägarens tant får känna på samma beetende Har ju hänt många episoder med jägares och hemvärns vapen. Flinken är väl den som är mest känd.
Han klassades som psykopat.
hade vår art dött ut .
Det verkar folk ha glömt när dom sitter i storstäderna och får sin
verklighetsbild via disneyfilmer och Viasat nature .....
Vad är det för skillnad mellan att fånga en öring och skjuta en hare ?
I båda fallen blir djuret mat , blir jag mer psykopatisk om jag äter
kött än om jag äter fisk ?
Eller är det "gullighetsfaktorn" som avgör ?
Harungar har stora gulliga ögon , fisken har slemmig rom , alltså
får man döda och äta fisk utan att vara psykopat , eller ???Spiggpimplare
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
Svar till KEPWORTH Litiumbatteriav SpringarenSjukt att Svenska sportfiske butiker tar 10t för något man kan köpa för 2500kr, är det samma batteri...1 Foto
-
2025-02-17, 20:20 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 181 visningar
1 gilla
|