"vintermetare jagad av varg" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"vintermetare jagad av varg"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elanen: Lite betydelse har det faktiskt vad lagen säger om vilka djur som är tillåtna att jaga. Skjuta hundarsom du säger(även om det är ironi) tycker jag inte ens man skall skriva
    Gräsand är faktiskt en delikatess
    Faktiskt är det minst lika mycket tyckande från antijaktlobbyn
    Ang. blommorna går det väl bra när någon annan betalar och du får ju mer jobb, ingen risk för permitering
    300000 jägare säger du. Tydligen lite svårt att fatta att jakt likväl som fiske är en hobby och fritidsintresse för väldigt många

Kommentera

• Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
      Hemi. Det är ingen elak fråga , om man jagar är man också medveten om att det finns en risk för skadeskjutning oavsett hur försiktig man än är. På 40-års jakt om jag minns rätt( orkar inte kolla min statistik just nu) 0 älgar och 3 rådjur som jag lossat skott på och inte hittat. Ett djur som man lossat skott på skall alltid betraktas som träffat tills motsatsen bevisats.
      Tack för svar..låter mycket bra tycker jag. Förstår givetvis att ingen jägare vill annat än att träffa rätt...och att motsatsen är pinsam. Förstår också svårigheten att efter kanske lång väntan ta sekundsnabba beslut på vilt som rör sig i vegetationen...vilket förklarar en del av att skadeskjutning är vanlig..

OCH ..jag är för jakt..även om det inte är min grej..(gillar inte att döda ) vet mycket väl hur viktig den är för 100.000-tals svenskar. Men förstår inte riktigt hatet mot rovdjuren även om de är konkurrenter om viltet. Själv tycker jag att skogen inte är samma sak när björnen och vargen är skjuten. Ok, var och en får ju ha vilken åsikt den vill..men att giftpreparera kött i markerna och tjuvskjuta djur är fel..Att piska upp ett varghat är fel..

Btw..två citat av jägare jag känner/kände.. vilket tydligt visar hur viktig jakten är för många:

"Hade jag haft en kvinna som inte gillade att jag jagade, hade jag bytt kvinna. Hade jag haft ett jobb som inte gav mig ledigt under älgjakten, hade jag bytt jobb"

"Min chef (sagt av en själv hög chef fö) gav mig inte ledigt under älgjakten...Jag sjukskrev mig.."

Men hatet mot rovdjuren och dess konsekvenser plus skadeskjutningen är ett stort problem för många medborgare..I övrigt skulle jag önska att vi sportfiskare hade lika bra lobbyister som jägarna..

Mer c&r..Mindre bonk och mer kamera.. Mvh ..Hemi

Kommentera

• Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
        Kela Om vi antar, lite slarvigt(?), att vetenskapen har rätt i sin bedömning att jorden är 4,5 miljarder år och översätter detta till mer begripliga termer så har jorden funnits i 24 timmar, människan i 5 minuter och vår civilisation i 1 sekund. Då måste det naturligtvis betraktas som ett mirakel i dina ögon att det fortfarande finns vilt i skogarna? I vilket ekosystem sker detta märkliga fenomen du talar om?
        Nu var det ju mestadels att den kommer att urbaniseras precis som andra predatorer har gjort oavsett om det finns vilt eller inte i skogen.
        Ju mindre vilt desto större chans att den kommer in i begygelsen.
        Jag förstår inte varför den svenska vargen skulle vara något undantag från det, problemet existerar ju tex i usa där vargen kommit in i förorterna.
        (om du nu missade repotaget på svt om det)
        Vargen är ett intelligent djur, så det är väl inget konstigt att den söker sig till lättfångad mat, men du hade tydligen andra fakta om den svenska vargen.

Elanen
        Vad menar du?
        Om du tror att jag skulle vara rädd för varg och diskuterar därefter, ja då är du ute och cyklar, fast å andra sidan efter att ha läst dina andra inlägg i ämnet så tar jag dig inte på allvar riktigt då du verkar ha någon form av psykisk störning
        Team Fanny Farm

Kommentera

• Kela äger du ett djur. Om ja, vad är det för djur. Den psykiska störning är just att jag retar upp mig på usla jägare. Speciellt dessa med grov dubbelmoral.
          Dessa fjantar som kramar och gullar inför TV-kameran med sina jakthundar.
          När dom precis innan skjutit en räv, rådjur, eller älg, Ännu värre är dessa som äger katt och sen skjuter ett lodjur. Snacka om falskhet. Eller än värre att man skjuter en varg och sen klappar sin hund och tackar för god jakt. Snacka om sjuka värderingar.
          Räcker ju att titta på jakt programmen i TV.
          Skryta för varann om hur den fina björnen stöp på första skottet.
          Går bra att ha en nalle att leka med när man var liten. Men sen kommer matcho men eller matcho women in i bilden.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
            Kela äger du ett djur. Om ja, vad är det för djur. Den psykiska störning är just att jag retar upp mig på usla jägare. Speciellt dessa med grov dubbelmoral.
            Dessa fjantar som kramar och gullar inför TV-kameran med sina jakthundar.
            När dom precis innan skjutit en räv, rådjur, eller älg, Ännu värre är dessa som äger katt och sen skjuter ett lodjur. Snacka om falskhet. Eller än värre att man skjuter en varg och sen klappar sin hund och tackar för god jakt. Snacka om sjuka värderingar.
            Räcker ju att titta på jakt programmen i TV.
            Skryta för varann om hur den fina björnen stöp på första skottet.
            Går bra att ha en nalle att leka med när man var liten. Men sen kommer matcho men eller matcho women in i bilden.

Är du på riktigt????
            Om du är det så ska jag genast förklara mig till dom med grov dubbelmoral, ja jag jagar inte, men jag fiskar (och ibland plågar jag dom bara för mitt nöjes skull,dom får leva vidare ) och har ett akvarium, det är ungefär samma sak, eller.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
            http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
            http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

• Fiskarlennart, tog hundar som ett sätt att visa att altt går att skjuta. Eftersom ni jägare har skaffat er en sådan rätt att tycka vilka djurarter som bara ställer till det i naturen. För mig kan hundar vara ett sånt problem.
              Kanske kan lobba så att det blir tillåtet. Dom orsakar ju så många skader i samhället. Mer skador än alla vargar och rovdjur gör tillsammans.

Kommentera

• Om jag äger djur?
                Ja just för tillfället ca 200st av lite olika sorter.
                Och jag ser just djur som djur, problemet är när man ska disneyfisiera allt och hitta någon sorts krystad moral i det, vilket du verkar göra.
                Att vara fiskare eller jägare gör ingen skillnad, det går ut på att fånga eller döda en levande varelse, visst det går att köra c&r men ska man va ärlig så är det väl ännu sjukare i sådana fall. fånga och sedan leka med den bara för att stilla sitt eget ego är väl ändå sjukare än att snabbt döda den och sedan äta....

Och tyvärr så är det nog för länge sedan passerat att naturen kan sköta sig själv, skogsbruket, vattenkraften, jordbruket ja i princip hela naturen är nu för tiden en enda storindustri och inget annat....
                Tror du nåt annat så nyp dig i armen så kanske du vaknar, för pengarna styr även över naturen tyvärr!
                Team Fanny Farm

Kommentera

• käkat för mycket e.
                  Lite snack, stor verkstad!

Kommentera

• Jägare riskerar glädjeligen sitt liv på deras "bästa vän" för sitt eget nöjes skull genom att släppa ut sina hundar i vargtäta områden. Bara för att dem ska få något att skjuta på.

Kommentera

• Keldor, nä jag finns inte. Fattar inte vad akvarium har med saken att göra. En fisk har bara ett sinne.
                      Älgar, vargar och andra djur har mer utvecklade känsloliv. Inte långt ifrån människan. Fast du tycker kanske att myror är känsliga.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 181 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art