"vintermetare jagad av varg" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"vintermetare jagad av varg"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Sebastian Visa inlägg
    Elanen, du är inte en av de skarpaste hjärnorna här va?
    För mig går jakt & fiske hand i hand.
    Det handlar om samma sak. Komma ut i naturen & må bra. Om jag sedan skjuter/fångar nått för pannan är det en bonus.
    (Och betydligt godare & nyttigare än det skiten man ser i frysdisken)
    Förklara gärna för mig vad som är psykopatiskt med detta.

Jag anser inte vargen behöver utrotas, inte heller anser Sveriges jägarförbund det. Däremot behövs stammen hållas efter genom jakt då den är långt ifrån utrotningshotad, etappmålet på 200 individer är mött med råge. Men främst behövs jakt för att få den att inse att människan kan utgöra ett hot.

Så länge de inte känner något hot blir de djärvare & djärvare. Så småningom ger de sig in i bebyggelse allt eftersom det blir glesare med vilt i skogen.
    Det blir annat ljud i skällan när de står i din trädgård och tuggar på din dotters kanin/hund/katt
    Lugn bara, med dagens rovdjurspolitik är vi snart där.

/Stolt jägare & fiskare
    Med ditt inlägg visar nog på motsatsen om skarp hjärna. Ät du dina lodjur, grävlingar och andra smakfyllda djur.
    Att vissa djur smakar bättre än andra. Betyder inte att ni jägare ska tycka vad som passar att skjuta.
    Jag kanske får för mig att det finns för många hundar ute i naturen. Och skjuter av dom.
    Usch vad det kryllar av gräsänder. Räcker kanske för vissa för att bössan kommer fram.
    Är ett väldigt tyckande från lobbyn inom jaktförbund och dylika inblandade.
    Senast idag på nyheterna på TV var det debatt om att skjuta av älgar.
    Dom hade lyckats äta av utplanterat skogsplantor. Tacka för att det smakar bra.
    Jag jobbade på Skogskyrkogården. Där vi hela tiden planterar blommor. Råddjur och harar åt hela tiden av blommorna.
    Då skulle enligt jaktsällskapet bössan alltså fram. Men med lite klokhet så får dom kalasa på lite blommor.
    Jakt människor söker hela tiden anledning att skjuta vilt. Är nån mani att låta bössan tala hela tiden.
    Att det skulle behövas 300 000 tusen jägare är ju det i grunden sjukt i detta land.
    Inte då undra på att det då måste hittas offer att skjuta på.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
      Varför är det en sån utbredd tro att vargarna äter upp allt i sin väg för att slutligen vandra in i byar och städer och börja tugga i sig allt annat i sin väg? Min fråga är: vad speglar denna tro?
      Tja vad skulle en gäddjävel göra när mörtstimmet inte finns kvar där det brukar..

Kommentera

• Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
        Ge dig nu, var säger Sälstryparn att han äter järv, varg räv och lo. Nog stod det HARE i det inlägget som du refererar till. Tolka andras svar för att passa egna syften är inte säskilt trovärdigt. Och för att jägaren har skott i bössan behöver han inte skjuta på allt han ser. De flesta jägare skjuter ju inte en get som har kid t.ex. I bland kanske man lossar ett skott med kameran istället. SÅ ÄVEN NÄR DU JAGAR KAN DU VÄLJA ATT SLÄPPA DITT TILLTÄNKTA BYTE
        Just det. Varför ska man då jaga om det inte går att äta. Kom sen inte med en dålig ursäkt att det måste skjutas av. Det är lobbyn inom jägarförbund med anhang som fixar till det.
        Att som Sälstryparen nämner hare visar ju på att han intetar upp det jag påvisar.
        Därav min ironi om han äter järv, lo, grävling eller likvärdigt smakfyllda djur.
        Fast det var kanske lite för svårt för dig att förstå.

Kommentera

• Ja jösses
          För att citera den gamle skidkungen
          hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Kommentera

• Kela Om vi antar, lite slarvigt(?), att vetenskapen har rätt i sin bedömning att jorden är 4,5 miljarder år och översätter detta till mer begripliga termer så har jorden funnits i 24 timmar, människan i 5 minuter och vår civilisation i 1 sekund. Då måste det naturligtvis betraktas som ett mirakel i dina ögon att det fortfarande finns vilt i skogarna? I vilket ekosystem sker detta märkliga fenomen du talar om?

Kommentera

• Ursprungligen postat av mariatherese Visa inlägg
              Det är intressant att när man kommer till botten så smyger det alltid in ett visst jaktmotstånd... så illa dolt. Det är helt enkelt lättare att äta köttet köpt på ICA. Och ändå så är det inte någon som har lust att betala för vad vargen eller våra öppna landskap kostar. Det talas så vackert men så fort köttpriset höjs minsta lilla så smygs det ned irländskt, sydamerikanskt och danskt kött i kassen.

Hemi - jag hoppas verkligen att du äter allt du fiskar efter, annars kan du väl berätta hur många fiskar du krokat och släppt tillbaka?

" Maria går på vägen som leder in till byn, hon sjunger och hon skattar åt lärkorna i skyn.." ;-)

Många fiskar har jag dödat ..10.000-tals... mest betesfisk..Lite dåligt samvete faktiskt. Fast praktiskt taget alla har ätits upp..men inte bara av mig. Numera släpper jag nästan allt, har tex inte bonkat en gädda på flera deccenium. Även öringar släpper jag. Min princip är att endast bonka och ta matfisk som jag är säker på att själv äta upp inom någon dag och sluta fiska om det hugger för mycket..Har blivit blödigare med åren..

Och skulle som jägare bara döda djur som jag tänkt äta upp...

Men bonkar utan tvekan en fisk eller ett trafikskadad djur..koncenterar mig på första slaget..=100 % medvetslöshet..Om jag var jägare skulle jag inte skjuta om jag inte var säker på ett dödande skott..

Ehh..*host*..*harkel*..tänkte på en sak..

Varu orolig för vargar å behövde lite hjälp med stängslingen saru ? Eller fattade jag dig fel? ;-))

Kram Hemi
              Senast ändrad av Hemi; 2009-02-11, 12:32.

Kommentera

• Kela, ja akta dig för vargen. Du har väl läst om Rödluvan, Till och med schäferhunden har ju varg till ganska många procent. Usch en lösspringande schäfer måste ju vara en mardröm.

Kommentera

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                  Just det. Varför ska man då jaga om det inte går att äta.
                  För rekreationen kanske? Eller är det fult att tycka att det är roligt att jaga?

Självfallet tar jag för givet att herrn endast fiskar utan en antydning av ett leende på läpparna.
                  All fisk som fångas tas givetvis med hem och äts, oavsett art och kondition.

Undrar vem som först skulle tas som psykopat..

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sebastian Visa inlägg
                    För rekreationen kanske? Eller är det fult att tycka att det är roligt att jaga?

Självfallet tar jag för givet att herrn endast fiskar utan en antydning av ett leende på läpparna.
                    All fisk som fångas tas givetvis med hem och äts, oavsett art och kondition.

Undrar vem som först skulle tas som psykopat..
                    1. Självklart är det på någon nivå fult att skada andra varelser - fisk eller vilt.

2. Själv sätter jag mitt nöje i att fiska före fiskens intresse av att få vara ifred - men inte utan dåligt samvete om jag någon gång skulle råka skada en fisk som jag tänkt släppa tillbaka.

3. DET ÄR LÄTTARE ATT UTÖVA CATCH & RELEASE MED SPÖ & KROK ÄN MED STUDSARE/HAGELGEVÄR.

4. Din jämförelse haltar (Se 3.)

Mvh Hejan

Kommentera

• Hemi. Det är ingen elak fråga , om man jagar är man också medveten om att det finns en risk för skadeskjutning oavsett hur försiktig man än är. På 40-års jakt om jag minns rätt( orkar inte kolla min statistik just nu) 0 älgar och 3 rådjur som jag lossat skott på och inte hittat. Ett djur som man lossat skott på skall alltid betraktas som träffat tills motsatsen bevisats.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 216 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art