"vintermetare jagad av varg" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"vintermetare jagad av varg"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Riktigt underbara argument och inställningar till sin medmänniska här ser jag... så mycket för att öppna för debatt och förståelse. My way or the high way är precis vad som orsakat den här infekterade debatten till att börja med.

Kommentera

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Sälstryparen, jaså du äter järv, räv, varg, och lo. Om man får tolka dig rätt. Skjutgalna människor har vi också fullt av i Amerika. Den stora boven är månniskans rovlystnad.
      När du fiskar kan du faktiskt välja att släppa ditt byte.
      Men jägare med lösa skott hör väl inte till vanligheterna.
      Ge dig nu, var säger Sälstryparn att han äter järv, varg räv och lo. Nog stod det HARE i det inlägget som du refererar till. Tolka andras svar för att passa egna syften är inte säskilt trovärdigt. Och för att jägaren har skott i bössan behöver han inte skjuta på allt han ser. De flesta jägare skjuter ju inte en get som har kid t.ex. I bland kanske man lossar ett skott med kameran istället. SÅ ÄVEN NÄR DU JAGAR KAN DU VÄLJA ATT SLÄPPA DITT TILLTÄNKTA BYTE
      Senast ändrad av fiskarlennart; 2009-02-10, 22:03. Anledning: felstavat

Kommentera

• Ja du Mariatherese tänk vilka skurkar vi är som hänger bössan över axeln o drar till skogs ibland. Sköt om dig och inse att vissa tolkar texter som *** själv

Kommentera

• Ursprungligen postat av DBOJ Visa inlägg
          Det är väl ganska logiskt att många jägare ogillar björn och varg. De går ju att jämföra med att vi fiskare t.ex inte är allt för förtjusta i skarvar. De inkräktar ju på vår favoritsysselsättning.
          Visst, det var länge sedan någon verkligen blev attackerad av varg men det var också ett tag sedan det fanns en så här pass stor vargstam i Sverige. Nån måste ju vara den första att attackeras så jag skulle inte helt avfärda mannens berättelse.
          Mannens berättelse är rent svammel...grunden är ett uppiskad stämmingsläge..Killen har totalt tappat kollen...Det har inte med vargen att göra överhuvudtaget.

Folk ser vad de tror finns.Skrämmande hur folk i dagens upplysta samhälle kan få för sig sånt skit.

Ett exempel. Så sent som i slutet av 1800-talet trodde folk på att det fanns drakar och jätteormar i Sverige..Ni kan ju tänka er hur tillförlitliga uppgifterna är om vargens härjningar är från samma tid..

En kille sammanställde uppgifterna..han vinnlade sig om att få tag i allmänt erkänt och respekterat folk.

Historierna är märkvärdig överensstämmande. Kamp på liv och död mot fasansfulla monster...(Verkligheten är små snokar av max 1,32 m längd, svenskt rekord, vägande några hekto)

Det handlar om kamp på liv och död enligt berättarna, beväpnade med störar..7-8 meter långa, typ 70-100 kgs-klassen..enorma decimeterlånga huggtänder (verkligheten är att de inte har några alls tänderna är några få mm långa) Stora manar (snokens fläckar) Huvuden stora som på en ko..och utsöndrande en oerhört odör ( snoken tömmer sin kloak som enda försvarsvapen) Återkommande är beskrivningen hur grov odjuret, jätteormen var"tjock som ett manslår"..i själv verket några få cm i diameter..

Alla svär på att de talar sanning..."jag vill inte dö med en lögn på mitt samvete osv"

Historierna om vargarna är på samma nivå..Han som befanns sig i panikartad flykt från vargar (lekande hundar? Trodde verkligen att han befann sig i fara...Likväl som de kämparna som slog ihjäl små försvarslösa snokar...I sitt tillstånd kunde de inte skilja mellan fantasi och verklighet..Fantasin och okunnigheten gjorde resten..

Trist att jägare spär på dumheterna...

Och nej det finns inga storsjöodjur i Sverige och varghistorierna beror på masspsykos..
          Senast ändrad av Hemi; 2009-02-10, 23:00.

Kommentera

• Fiskarlennart..kan du inte presentera några siffror som underlag? Typ jägarnas egna åtminstone..?

Avslutningvis en lite elak fråga kanske? Hur många djur uppskattar du själv att du skadeskjutit? Typ till vargmat eller kråkmat? Älgar..rådjur?

Redovisa gärna vilken mall du bedömer efter ...jägarnas egna där vissa skjutna djur inte bedöms som skjutna eller annan..

Panga på vettja;-)

Kommentera

• Det är intressant att när man kommer till botten så smyger det alltid in ett visst jaktmotstånd... så illa dolt. Det är helt enkelt lättare att äta köttet köpt på ICA. Och ändå så är det inte någon som har lust att betala för vad vargen eller våra öppna landskap kostar. Det talas så vackert men så fort köttpriset höjs minsta lilla så smygs det ned irländskt, sydamerikanskt och danskt kött i kassen.

Hemi - jag hoppas verkligen att du äter allt du fiskar efter, annars kan du väl berätta hur många fiskar du krokat och släppt tillbaka?

Kommentera

• Men Maria, anser du att du som jägare skapar en bra och nyanserad bild av dig / er? Och vidare, tror du på allvar att vargen äter upp all nåt inom sitt revir? Har du mycket vetenskapliga bevis för den tron eller är det, gudarna förbjude, något en liten släpa människor har fått för sig?
                Sen fick jag inge svar på min senaste fråga men det behövs inte, bilden är glasklar.

Kommentera

• Elanen, du är inte en av de skarpaste hjärnorna här va?
                  För mig går jakt & fiske hand i hand.
                  Det handlar om samma sak. Komma ut i naturen & må bra. Om jag sedan skjuter/fångar nått för pannan är det en bonus.
                  (Och betydligt godare & nyttigare än det skiten man ser i frysdisken)
                  Förklara gärna för mig vad som är psykopatiskt med detta.

Jag anser inte vargen behöver utrotas, inte heller anser Sveriges jägarförbund det. Däremot behövs stammen hållas efter genom jakt då den är långt ifrån utrotningshotad, etappmålet på 200 individer är mött med råge. Men främst behövs jakt för att få den att inse att människan kan utgöra ett hot.

Så länge de inte känner något hot blir de djärvare & djärvare. Så småningom ger de sig in i bebyggelse allt eftersom det blir glesare med vilt i skogen.
                  Det blir annat ljud i skällan när de står i din trädgård och tuggar på din dotters kanin/hund/katt
                  Lugn bara, med dagens rovdjurspolitik är vi snart där.

/Stolt jägare & fiskare

Kommentera

• Varför är det en sån utbredd tro att vargarna äter upp allt i sin väg för att slutligen vandra in i byar och städer och börja tugga i sig allt annat i sin väg? Min fråga är: vad speglar denna tro?

Kommentera

• Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
                      Varför är det en sån utbredd tro att vargarna äter upp allt i sin väg för att slutligen vandra in i byar och städer och börja tugga i sig allt annat i sin väg? Min fråga är: vad speglar denna tro?
                      En motfråga.
                      Vad får dig att tro att den inte ska göra det, dom flesta andra predatorer verkar göra det om man tittar globalt, även vargen i ett globalt perspektiv.
                      Har du några andra fakta så är jag mer än intresserad av en källhänvisning till det.
                      Team Fanny Farm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 022 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art