Silver säger?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver säger??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

BigFish: Ett vatten kan väl anses vara extremt känt om "Svenskan" har stängt detta vatten något år?!
    I år gäller följande:

STÄNGDA VATTEN 2003

Abborre Löddeå+Kävlingeån

Braxen Rönneå

Färna Svartån

Gädda Löddeå+Kävlingeån

Gös Emsen+Furen

Harr Krattelsjön

Id Läckebyån

Karp Tegelbruksdammen

Lake Klarälven

Lax Östersjön Blekinge län

Mört Lill-Skabram

Ruda Bysjön

Röding Vättern

Sarv Svartån

Sik Skräbeån

Sutare Antorpasjö

Vimma Mörrumsån

Ål Bysjön

Öring Vänern

Alla dessa vatten måste väl anses vara kända vatten för just den arten?
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

för mej är det solklart grindpalm men inte för vissa tydligen..
      UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
      minken.bloggsida.se/

Kommentera

Eftersom varje fiskare borde vara ute efter att i första hand höja sina egna personbästan istället för att tävla mot andra så vet jag inte hur jag ska kommentera vissa inlägg!

Förstår inte heller att det ska finnas en debatt om det är rätt eller fel att fiska i kända vatten? Det är väl upp till var och en om man vill hitta ngt eget eller åka runt till redan kända vatten för att fånga sin drömfisk!

Kommentera

Håller med Silver - jämför era personbästan mot minsta fisken i varje art innan ni "kastar pengarna" i sjön.

Varför startar ni inte en egen "Fiskesnacks Specimentävling" istället? En personlig tävlig istället för en lagtävlig. En "Svenskan Light" helt enkelt.

Angående kända vatten - hur många av ni kritiker har fiskat vid ett "känt vatten"? Ni får det att låta som om det är armlängds lucka mellan fiskarna och att fisketrycket är något överdjävligt stort. Ta Svartån som exempel - där kan du fiska extrema hotspots i flera dagar utan att se en annan hunter.
          Visst finns det vatten som är populärare än andra men det handlar ju inte om att det är tjock med folk i alla fall.

Till "försvar" för de som väljer vatten med dokumenterat stor fisk ska ju sägas att ju högre fisketryck dessto svårare att lyckas. Fisken blir krokskygg och svårare att fånga ju mer man fiskar på dem. Detta gäller givetvis småvatten med ett begränsat antal individer.
          -----------

<"))))><

Kommentera

absolut inget fel att fiska "kända" vatten ..det jag vill få sagt är att det blir iaf lättare att lyckas..de flesta lag som tävlar i svenskan åker till vatten dem vet det finns chans till storfisk av respektive art dem vill ha. och vad är det som säger att dessa grabbar från fiskesnack inte skulle kunna lyckas om dem åker till samma vatten som de andra huntersen och ser och lär och sedan gör lika själva..om det sen finns tid/pengar/ambition att åka land och rike runt är en annan sak..
            UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
            minken.bloggsida.se/

Kommentera

med ett känt vatten menar inte jag att det är fullt med folk utan att det är känt för sina stora fiskar..men ibland kan det ju oxå vara rätt svårt att få en plats vid vissa vatten tex testeboån det "kända" vatten jag fiskar i kan vara knök fullt vid vimmafisket..
              UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
              minken.bloggsida.se/

Kommentera

Ok, så när ett vatten är avstängt ett år i SST så är det känt, är det kriteriet? Så om ett vatten inte varit avstängt så är det inte känt? Sen finns det många vatten på listorna som är kända för mig sen länge tillbaka men kanske inte för dig? Det är lätt att säga att alla bara åker till de kända vattnen men kanske lite svårare att säga när ett vatten är känt. Sen kan man ju undra vad det är som är så fel i att åka till ett "känt" vatten, det är ju skitkul att träffa likasinnade och snacka, man lär sig rätt mycket på sådana ställen

Vad jag vill ha sagt med allt detta är att det finns en del folk som nästan kröker underläppen föraktfullt när en del vatten kommer på tal (OBS, jag menar ingen av er som skrivit här, det finns många andra). Jag tror att de som är väldigt negativa till dessa vatten är såna som varit där och försökt men inte lyckats.

Men du Minken, när man avslutar en mening med tre punkter så innebär det att man ska "fortsätta" läsa det som inte är skrivet med hjälp av det som är skrivet innan. Och så som du skrivit det så kan man utläsa att "de andra klubbarna endast åker till de kända vattnen" och "ingen fiskar någon annanstans". Kan säga att det stämmer rätt dåligt, vad en del gör är att de lägger en hel helg eller två i t ex Svartån och eftersom fisket kan vara väldigt bra där så platsar inte de fiskar man fått på andra ställen helt enkelt. Men det betyder inte att man inte fiskar på - och söker nya ställen.
                Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Idéen med en FiskeSnackliga att träna i är inte så bakom flötet. Att ge sig in i högsta divisionen utan att ha de nödvändiga resurserna i fråga om tid, pengar, utrustning och inte minst erfarenhet är dömt att bli en flopp.
                  Erfarenheten kan bara nås med ett långt och intensivt fiskande med varierade metoder och på ett stort antal platser och under alla möjliga väderförhållanden. Det tar sin tid och kostar sina pengar och kanske en del socialt också. Det är helt enket motvid från alla håll när man vill upp på toppen.
                  Så börja att träna i mindre sammanhang! Bygg upp erfarenheten så den till slut räcker för att ta upp kampen med våra ”proffs”. Prestighungern är antagligen enorm hos våra yngre medlemmar så jag tror att satsningen åtmistone i början blir minst sagt total. Det visar sig hur länge ni orkar hålla i.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

vi pratar om tävlingen svenskan eller hur?och dem som är med där i toppen fiskar i vatten med storfisk i eller hur?säg en klubb som tar en toppplacering i vatten som är helt oprovade i specimen sammanhang?och var dem fiskar när dem inte lägger tid på poäng fiskar är en annan sak!
                    UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                    minken.bloggsida.se/

Kommentera

Och Minken, jag bortser från denna mening "för mej är det solklart grindpalm men inte för vissa tydligen.." Eller du kanske anser att jag skulle vara osedvanligt trög? Men det hoppas jag inte!
                      Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen