Det kan löna sig att prova olika saker, t.ex karamell färg på mörten eller plastpåse remsor vid tacklet...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
segt som fan
Collapse
X
-
”Jag undrade mest om det finns några extraordinära saker som kan sätta fart på fisken en sån här dag.”
Tänk om vi inte hittar svaret vare sig i vattnet eller på land. Tänk om detta problem är av extraterrestrial natur? Spejsat, tja kanske. =)
Och för att ni ska förstå vad jag menar, i onsdags skedde en ovanligt stor solexplosion. Ett sånt utbrott skapar en enorm solvind, ett stort gasmolm av små elektriskt laddade partiklar. När sådana partiklar kommer in i den yttre atmosfären uppstår norrsken. Molnet är över oss nu och har i natt orsakat norrsken långt utöver det vanliga långt ned på norra halvklotet. Somliga forskare är oroliga för att mägden partiklar skall komma att skapa en ökad molnighet i framtiden och därmed påverka klimatet. Molnet är nu på väg bort ut i solsystemet. När det kom in i vår atmosfär skapade det norrsken, påverkade elnät och känsliga datorer. Varför inte gäddor? I så fall kanske man kan säga att det var extraordinära orsaker som fick gäddorna att inte vilja bita tag ordentligt men att felet är övergående.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
BeBest, helt klart en trolig teori. Det är bara kolla hur det nappar när månen är i sina olika faser, bästa fiske är innan fullmånde, dvs vid nymåne... eller var det tvärtom ... skit samma. Grejen är den att månen påverkar fisket, så varför inte solvindarna. Fråga dom nere i skåne som råkade ut för ett strömavbrott som sydkraft skyller solvindarna på.
Kommentera
-
Jag har inga belägg ör att gäddor påverkas av norrsken men varför inte? Det finns de som kan bevisa att månen har inflytande på fiskar. Och solexplosionen, en ovanligt stor eruption alltså, den skedde i veckan.
Ska jag fortsätta spekulationerna kan vi väl bli ännu mera urflippade och påstå att gäddorna spottar för att det uppstår oralgalvaniska strömmar mellan krokarna när de kommer i kontakt med gäddkäften.
Men egentligen är det tröga gäddfisket orsakat av att det sitter fångna tibetanska munkar i de kinesiska fabrikerna som tillverkar elektronisk utrustning. Munkarna sitter dagen lång och muttrar förbannelser över allt och alla som kommer i närheten av dessa kretsar under tiden de pillar ihop mobiltelefoner och DVD-brännare. Enligt snubbarna på Vidar-kliniken i Järna kan man med sina negativa tankar påverka ett fysiskt material.
Den mest kända kinesiska förbannelsen är: Må du ha ett intressant liv! Innebörden innebär att du lever vidare men med ständiga motgångar och sällan något att glädjas åt men inte blir det långtråkigt. Munkarnas verksamhet bidrar nu till att elektroniska prylar skapar elöverkänslighet och taskiga mottagningar och inte minst inga bitvilliga gäddor! =)
Hörde just på vetenskapsradion att i går drabbades jorden av ytterligare en lika stor solstorm som den tidigare i veckan. Norrskenet var synligt ända ner i Texas!
Vad Esox & Co vid Nynäshamn drabbats av är alltså precis det som står här under: Ett intressant fiske!Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 056 visningar
1 gilla
|