segt som fan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

segt som fan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

”När gäddan hugger låter du den gå ett tag. Sedan stannar den och vänder fisken, sedan drar den iväg igen och då drar du med, så mkt du bara orkar”
    Detta är en klassisk gäddmetemetod du beskriver Pontus. Funkar alltid OM gäddan inte spottar omedelbart, som Esox Lucius upplevt.
    MEN om man tänkt sig att fajtas med gäddan och sen släppa den så oskadd som möjligt kan den metoden vara lite lurig. Risken för djupa krokningar är högst påtaglig och djupa krokningar kan innebära sönderslitet svalg eller trasiga gälbågar.
    Jag har fått känslan att man i Nyköping uppskattar C&R på gädda.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by BeBest
      ”När gäddan hugger låter du den gå ett tag. Sedan stannar den och vänder fisken, sedan drar den iväg igen och då drar du med, så mkt du bara orkar”
      Detta är en klassisk gäddmetemetod du beskriver Pontus. Funkar alltid OM gäddan inte spottar omedelbart, som Esox Lucius upplevt.
      MEN om man tänkt sig att fajtas med gäddan och sen släppa den så oskadd som möjligt kan den metoden vara lite lurig. Risken för djupa krokningar är högst påtaglig och djupa krokningar kan innebära sönderslitet svalg eller trasiga gälbågar.
      Jag har fått känslan att man i Nyköping uppskattar C&R på gädda.
      Ok, är lite "ryckfiske" varning på det tipset *skäms*. Sant som du säger BeBest att det kan bli knepigt med återutsättningen om man krokar gäddan djupt i svalget. Däremot så kan enkelkork vara att rekomendera om man skall återutsätta, utan hulling om så önskas.

Btw, var menat som skämt att han skulle dra så mkt han orkade. Ett vanligt mothugg räcker bra.
      Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Nej Pontus! Ryckfiske är något annat! Något helt annat!
        Men jag tror inte att de renläriga C&R anhängarna skulle se med det goda ögat på den som tillämpar den klassiska metoden! Och jag har förstått att de är många som dras till gäddorna
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 243 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art