segt som fan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

segt som fan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gäddorna klipper mört i ytan säger du ......och du blyar ner dina... Har du testat att servera tilltugget ytligt och utan bly? Vill du ha flötet att stå upp så sätt blyet precis under flötet och ha en halvmeter tafs till att börja med sen ökar du på den så länge det är hanterligt att kasta med det.
    Senast ändrad av BeBest; 2003-10-30, 19:21.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

brukar finnas i så gott som alla fisk diskar i affärerna..
      UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
      minken.bloggsida.se/

Kommentera

Sill brukar finnas på ICA här ca 1-2 dagar i veckan. Men makrill finns det nog oftare.
        Så testa ICA.

Kommentera

Bebest: ja jag har serverat dom från botten och enda upp till ytskiktet. Det är ju inte så att jag har svårt att få dom att hugga! Dom spottar! Man kanske ska köpa nåt sånt här smakmedel som man pumpar mörtarna fulla med?
          Vill ha båt!

Kommentera

Vad kör du med för krokuppsättning?

Kommentera

Jag vet inte hur många här som faktiskt testat med död sill/makrill eller om ni bara läst om det. ´De gånger jag testat har det inte funkat, sen hör det ju till saken att man inte tror på metoden och då går det såklart ännu sämre.

Till dagens ämne då. Dina tankar på att testa något doftmedel tror jag kan vara ett alternativ. Jag fick en flaska från USA en gång med vitlöksolja som dom använder när dom fiskar bass. Dom smorde det på sina jiggar. Det luktade för jävligt. I alla fall det låg i lådan och blev väl testat ett par gånger utan resultat, men så en dag upplevde jag det du beskriver fast med abborrar istället. Fisken drog i jiggen hela tiden så att gummit kanade ned i böjen. Efter ett antal sådan kast fann jag min vitlöksolja i lådan och smetade in jiggen med det. Fick en abborre i första kastet. Sen var det samma visa igen. På med ny smet och första kastet efter insmörjningen fick jag en till. Jag tror jag fick 5 abborrar den dagen, alla i första kastet efter jag smort in jiggen. Det var alltså ingen slump. Jag har sedan testat smörjan igen flera gånger men aldrig mer märkt någon skillnad, det blir varken bättre eller sämre med den på, men just den gången funkade det. Det kan vara läge att testa.

Kör du två trekrokar? Testa med två trekrokar annars i storlek 8 eller 6. (Jag vet inte hur smått du testat.) och gör mothugg direkt. Det låter ju som att det är fel på tacklet annars.
              Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

Ok problem är till för att lösas eller åtminstone hitta ett svar till. Går det att sätta krokarna på ett annat sätt. Doftmedel för gädda? Ja pröva så får du svaret. Jag läste nyligen om någon som satte färgglada dekorationer på betesfisken. en liten fladdrig röd plastremsa som imiterade blod och lite annat som lockade extra, flytkulor, bitar från doftjiggar (Berkley har en sort röda som säljs ut billigt just nu) på krokarna.
                När det vanliga inte funkar så kan inte det ovanliga gå sämre. Det är bara att låta vansinnet få styra fantasin ett tag och se ut som du vet vad du håller på med! =)
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

krokstorlek kör jag 4 och 6 eller 6 och 8. Och det är så att ingen fick nåt idag. Jag undrade mest om det finns några extraordinära saker som kan sätta fart på fisken en sån här dag. Men så var ju vädret som det var också. Lågtryck så det förslår och små korta regnskurar. T om märten var seg idag. Färgglada dekorationer ska prövas snarast kan jag säga!
                  Vill ha båt!

Kommentera

Prova med det du. När fisket är trögt kan det vara de små detaljerna som är avgörande
                    Mvh

Kommentera

Prova att spinnfiska med mört... Använd samma tafs som när du metar (med dubbla trekrokar), fäst översta kroken i munnen och den andra så långt bak på mörten som tafsen tillåter. Kasta ut och fiska in "knyckigt", variera lite med stopp så mörten får sjunka ner lite också. Det bästa med detta är att det går lika bra med död mört.
                      Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 243 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art