Ta upp mängder med abborre på vintern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta upp mängder med abborre på vintern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ta upp mängder med abborre på vintern

Godmorgon Fiskesnack!

Bland bilderna här på forumet finns bla några bilder från pimpelfiske efter abborre. Personen på bilden har tagit upp ca: 400 stycken. Är ju ganska vanligt med stora mängder abborre på vintern.
    Det blev disskussion om det hela under bilderna så jag tänkte jag startar en tråd om det hela.
    Jag har väl ingen egentlig åsikt om detta då jag saknar kunskap om hurvida det påverkar fiskbestånd osv men visst jag tycker inte det känns särskilt sportfiskemässigt.
    Så vad anser ni upplysta om hur det påverkar fiskbeståndet och tycker ni det är ok?

Det är omöjligt att lägga upp en bild här utan att få olika typer av 'besserwisserkommentarer', här bör man ha grundinställningen att alla vet bättre än en själv (bara för att undvika den värsta 'chocken' över diverse spydiga inlägg).

Men, för att beröra sakfrågan: det är helt omöjligt att fiska sönder ett abborrbestånd med 'sportfiskemetoder', ja det är till och med omöjligt att fiska sönder det med mängdfångande redskap. (Går säkert att googla på 'abborrexperimentet i Windermere' t.ex.) Visst får man en annan struktur på beståndet men skadligt är det inte. Och vi ska komma ihåg att det i detta exemplet inte rör sig om 400 st 4-hektosfiskar utan om mindre exemplar. Experimentet i Windermere kan jämföras med de vanliga sätten att fånga exempelvis brax förr, då man trålade upp tonvis ur samma sjö, varje år. Detta väcker inte bara frågan om det är moraliskt (sportfiskemässigt) utan även om det kanske till och med är nödvändigt för att få livskraftiga stammar?

Kommentera

Att "Sportfiska" upp 400 mörtar och (som enligt bilduppladdaren) låta dom ligga kvar till "Trutar och havsörnar" är inte ok.

Spelar ingen roll att stammen inte tar skada av det. Det är fortfarande ett komplett onödigt upptag ur sjön, som inte tjänar något syfte alls.

Hade det varit betesfisk hade jag inte brytt mig. Men att inte göra något med fångsten är inte acceptabelt i mina ögon.

Sen tycker jag inte att vanliga enskilda fiskare ska tänka i termerna att de bedriver fiskevård.

För det där är inte fiskevård. Det krävs förundersökningar och långsiktiga planer, framförallt ett PROBLEM för att man ska bedriva det. Dessutom fackmän.

Kommentera

Men vad det gäller Windermere var det väl gäddan det handlade om? Prov att kraftigt decimera beståndet...

Att rycka upp 400 småborrar och slänga på isen till "räven"är enligt min mening inte sportfiske..Hur någon som dessutom enligt uppgift gjort det i 35 år tid kan finna något nöje i det övergår mitt förstånd..Självklart har vilken som helst efter 35 års fiske i en sjö efter borre lärt sig vad de står under olika förhållanden...Iofs ska vi nog vara tacksamma för att han inriktar sig bara på de små...

Kommentarerna och jämförelsen med mörtar på fotoalbumet är inte relevant. De som fångar många i stugor använder dem som bete alltså fångsten har ett syfte. De som metar släpper dem..för vilken seriös metare rycker upp hundratals fiskar och slänger dem på backen?

OCH att yrkesfisket är MYCKET värre är ett dåligt argument..
        Senast ändrad av Hemi; 2009-01-17, 10:57.

Kommentera

Eino, och det är poängen glöm att han fileade eller fjällade 400 småpinnar..

Fångsten hade bara ett syfte "pedofilfiske" ;-)
          Senast ändrad av Hemi; 2009-01-17, 11:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
            Alla ha rätt till sin fångst oavsett om det är abborre eller gädda , sen får var och en göra som den vill.
            på bilden det syftas på är det heller inte några jätteabborrar så det kanske blev 15-20 kg rensad fisk på tre man som det verkar vara , alltså ca 5-6.5kg rensad fisk per pers
            hade det varit 400 pers som tog upp varsin abborre å kanske lämnade på isen hade det nog inte varit någon diskution alls !
            och fisk som lämnas kvar på isen är det ju också någon som blir glad över tex räven ,måsar , kråkor ,korp mfl
            fisken tar nog inte slut tackvare att några tar hem fisk , tänk på alla svenskar som inte fiskar alls ! hoppas dom inte börjar med det heller ,då kan man börja oroa sig

det finns fortfarande folk som bedriver den ovanliga kombinationen
            "fiska för det är kul och äta fisken för att det är gott"
            Alltså det är ju inte försvarbart att döda 400 st själv! Defentivt inte om man säger att det är för husehov! dom som fiskar för husbehov och sköter det snyggt är ju dom som enbart tar med sig den mängd fisk dom behöver! Att bonka 400st och ta hem 15 är ju verkligen inte snyggt! hur skall vi sportfiskare kunna sätta press på diverse yrkes fiskare om det i våra egna led finns människor som missköter sig så här! vi kan ju inte hugga på yrkes fiskarna förrens vi rensar i våra egna led!
            Besök gärna min youtube kanal
            www.angsmo.com

Kommentera

Krävs det att döda så mkt fisk för att mätta 4 pers, så bedriver man inte det fisket, om man frågar mig. Då är det bättre att fiska efter lite större fisk där det räcker med färre fisk för en middag.

Hur hade det sett ut om folk fiskade yngel? "Kokade ca 1000 yngel till en delikat yngelsoppa, räckte till hela familjen"

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                Hur hade det sett ut om folk fiskade yngel? "Kokade ca 1000 yngel till en delikat yngelsoppa, räckte till hela familjen"
                det du beskriver där är precis det problem man har med ålen! det finns vissa länder där ålens yngel anses vara delikatess så därför fångar man mängder med yngel för just detta! det är bevisat att detta har en enorm negativ effekt på bestånden ialfall när det gäller ål
                Besök gärna min youtube kanal
                www.angsmo.com

Kommentera

Experimentet i Windermere började med abborrar och resultaten gav mersmak och man fortsatte med gädda. Och då pratar vi inte lite "pimpling" från isen utan om massiva åtgärder för att fiska bort fisk. Försöken fick en hel del positiva spinoffeffekter på andra arter.
                  Men visst, kanske kan man inte betrakta en fångst på 400 abborrar som "sportfiske" men då vill jag veta vems kriterier vi ska gå efter. För det är ju som så att var och en blir salig på sitt. Och de värsta fanatikerna här kanske tycker att det är "djurplågeri" att drilla en fisk med flugspö, det vore ju så mycket skonsammare om man hade spön som var klassade som karpspön, bara att veva upp skiten och släppa tillbaka den. Och, det är ju den vanligaste orsaken till att folk fiskar, uppenbarligen. Inget annat beteende ska (helst / optimalt) få förekomma.

Jag kan (anser jag då, naturligtvis) anse mig "fiskevårda" i olika vatten. Har man bara grundfakta klart för sig, en metod och tid så kan man få intressanta resultat.
                  Ni ska få ta del av vårt tusenbrödraexperiment som vi ska köra igång till sommaren.

Vidare, en fiskare kanske inte kan betraktas som fiskevårdare då hans uppsåt inte var att vårda... men, resultatet kan fortfarande bli "fiskevårdande".

Kommentera

Ursprungligen postat av Angan Visa inlägg
                    det du beskriver där är precis det problem man har med ålen! det finns vissa länder där ålens yngel anses vara delikatess så därför fångar man mängder med yngel för just detta! det är bevisat att detta har en enorm negativ effekt på bestånden ialfall när det gäller ål
                    Japp, Glasålsoppa är ju skitbra att äta... not :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 019 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art