Ta upp mängder med abborre på vintern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta upp mängder med abborre på vintern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tycker personligen att det är var och ens sak vad man gör med fisken! Så länge man inte utövar onödigt våld mot fisken tycker jag det är ok..

skitfiske på er? =)
    ...............___@@@__
    ......_____//____?____\______
    ----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
    -----`--(@)=====+====(@)-

Kommentera

Att dra upp ett stort antal abborrar ur en sjö med tusenbröder kan anses som fiskevård -det vet vi som är insatta sportfiskare. Att kvarlämnade abborrar på isen kan vara till gagn för hungriga rovdjur på vintern när det är svårt att finna mat -det vet vi som har kunskaper om hur naturen fungerar. Vad tror ni att att de andra 98% av vår svenska befolkning tänker om dom råkar få syn på en sådan bild??? I vårt land finns det gott om t ex veganer som anser att man har rätt att bränna ner en korvkiosk för att det säljs kött där. Finns liknande människor i vårt samhälle som anser att det är deras rättighet att krossa rutorna till en pälsaffär för att det säljs djurhudar där. Hur länge tror ni att vi får vara ifred om sådana här bilder når fel personer?
      Finns även gott om djurrättsaktivister som gör sitt bästa för att förbjuda sportfiske då de anser att det är djurplågeri, ska vi ge dem vatten på kvarnen genom att uppvisa sådant här beteende från sportfiskare?
      Vi sportfiskare vet att det är yrkesfiskarna ödelägger våra hav därför vi är insatta i problematiken och vet hur det fungerar, tror ni att den stora allmänheten vet det? Knappast! De får höra argument från båda sidor och vem skall de lita på? Det är exakt sådana här bilder som representanter för yrkesfiskarna vill ha tag på för att kunna använda i debatten (för ni såg väl "propagandafilmen" på tv om torskfiske i Öresund?).
      Politiker bryr sig bara om en sak och det är väljare. Om vi får opinionen emot oss så är kanske rättigheten att sportfiska inte självklar längre.
      Jag hoppas att vi slipper se fler sådana här bilder i framtiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Isåfall snackar du nog om Bysjön, vilket är VÄRLDENS näst mest näringsrikaste sjö! (Av de som mätts).

Du tror inte att naturliga födotillgången i sjön är vad som får fiskarna att växa? utan du tror alltså att det är mäsket som gör det :P?

Finns gott om vatten som är totalt ofiskade, där karpar är feta när de tas första gången! De är naturligt feta fiskar. Finns det gott om mat så blir karpar feta.
        Men för i he**te om du nu har listat ut att det är Bysjön han menar så borde du väl ha såpass bra koll så att du vet att Bysjön vid tillfället led av svår försurning vilket leder till att endast ett fåtal fiska överlever och därmed inte får någon somhellst konkurens om födan. Om dessutom en hel rad med Specimenfiskare kastar ut mängder med mäsk så blir födotillgången orimligt hög.

Kommentera

Ursprungligen postat av ari_69
          Ja vill man slakta ca: 400 borrar så är väl det ok, men då ska ingen jäv** lägga sig i när jag bankar livet ur gäddorna jag fiskar i vår. Stora som små...
          No more C&R för min del!
          Jag är med på ditt tänk, får en känsla av att det är skillnad på fisk och fisk, klubbar du en gädda så får du verenda predatorjägare på dig, skicka upp 400 aborrar är för många helt ok. Att det är fiskevård kan jag inte greppa, om ingen fiskar i den sjön så kommer den att gå förlorad då eller? Då får vi nog skriva om Darwins teorier, "survival of the fittest" gäller utan människans påverkan, inte tvärtom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Boondock Saint Visa inlägg
            Men för i he**te om du nu har listat ut att det är Bysjön han menar så borde du väl ha såpass bra koll så att du vet att Bysjön vid tillfället led av svår försurning vilket leder till att endast ett fåtal fiska överlever och därmed inte får någon somhellst konkurens om födan. Om dessutom en hel rad med Specimenfiskare kastar ut mängder med mäsk så blir födotillgången orimligt hög.
            Har inte en aning om att bysjön på senare år lidit av en kraftig försurning. Kan du länka om info för det? För det är ju på senare år som de tagit stora braxnar där som toppat listorna.

För övrigt undrar jag vad det har att göra med ditt argument. Ditt argument är ju att mäsket göder fiskarna i bysjön. Att skriva att det dött fisk där pga försurning så att färre fiskar får lov att dela på den enorma mängd föda som finns där, är endast ett argument mot ditt eget att det skulle vara mäsket som är avgörande.
            Senast ändrad av Sg; 2009-01-18, 14:18.

Kommentera

Blir uppriktigt förvånad över hur vissa tänker.
              Vi är människor, toppen av predatorer på denna jord.
              Vi får jaga, fiska odla mm.
              Men skall man nu döda 400 liv, jag ser varje abborre som ett eget liv.
              Så måste det ju givetvis va befogat, att döda för att sedan låta dem ligga är inte den rättighet vi har.
              Om det är stora eller små spelar ingen roll.
              Vi får jaga, fiska och döda men det är fan i mig ingen rätt att göra det utan ta hand om fångsten.
              Tänk om jaktlaget sköt 6 rådjur under helgen och sen sa, vi låter dem ligga så kan örnarna ta dem!

Är många av er som barn, dödar insekter utomhus bara för att man kan?
              Jag kan döda djur men jag känner något varje gång jag gör det.
              Känns efte rom ni gör det, om ni inte känner något sök då hjälp och fundera vad som gick fel.
              Sioxerna dödade bufflar med helgade varje individ de dödat.
              Att vara människa är så myket mer än vara ett djur vi står till doms över alla andra arter och med det kommer ansvar. Vill ni ha facit??? Nej det är inte ok döda 400 abborrar och sen lämna kvar dem, våra förfäder skulle gråta om de visste det. Idag skall jag äta kolja, det skall bli gott.

Kommentera

Simon: Vi har så olika sätt att se på fiske att det är svårt att göra exempel som förklarar och förtydligar. Fakta fungerade inte, det var ingen faktafråga enligt dig utan en etisk. Men, etik är väldigt töjbart... och ditt sätt att se på saken är i mina ögon inte den "enda" religionen, för mig.
                Lägg också märke till att jag än inte tagit ställning till om det var "rätt" eller "fel" att ta upp 400 abborrar... för mig handlar det inte om det. För mig handlar det fortfarande om detta: "Har vi rätt att klanka ner på andra bara för att de inte handlar som vi själva gör / vill?"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 023 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art