Ta upp mängder med abborre på vintern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta upp mängder med abborre på vintern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så mycket tomterier i en tråd var länge sen man läste. Att ondgöra sig över 400 stycken småpinnar till abborre. När det i Mälaren kryllar av abborre i vartenda hål. Man behöver göra max 10 hål så fyller man kvoten på 400 abborrar.
    Jag slutade pimpelfiska i Mälaren på just enkelheten att ta upp 400 småpinnar på ett nafs.
    Och det gäller i dom flesta lite större vatten.
    Är som en skrev ett bra sätt att få till lite större abborre.
    Är väl bättre med en matfisk på bordet en ett yngel. Sen angående mäskning,
    Visst göder man upp fiskarna med mäsk.
    Sitter man en vecka och mäskar så fan blir han han fetare än innan.
    Och är det ett mindre vatten där många tar sina specimenfiskar eller rekord. Så nog fasiken växer dom i vikt både kroppsligt och med fylld mage av mäsk.
    Att snacka emot det är det rent löjligt.
    Läste i en fisketidning om just det. Där en brax vart taget om varannat som svenskt rekord.
    Var nog fler än jag som läste det i en av dom största fisketidningarna. Skillde inte många majskorn emellan.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

1. Varför mäskar man inte med de döda småborrarna, borde väl kunna resultera i fina lakar t.e.x.
      Tänk 2500kg abborre vid samma grynna det måste väl vara mumma för laken?

2. Om man inriktar sig på enbart abborre (pimpeltävlingar) så borde väl det ge bättre förutsättningar för mört & annan vitfisk. Detta innebär väl övergödning vilket inte är bra? Och en pimpeltävling där man gör ett urtag på 1 ton måste väl påverka balansen lokalt om inte annat? Därför borde väl det vara bättre att ta bort vitfisk (mete?).
      Nån får gärna rätta mig om jag har fel.
      Ola

Kommentera

Kanske lite off topic men vad ja har läst så blir fisken blind om den är i luften vid -6 grader. Vet inte hur kallt det var men om det var kallare så kan jag tycka att om fisken är knepigt krokad så bör man ta upp den men om man kan kroka av fort så bör man släppa tillbaks dom. Är inte helt säker men tror att jag har läst det någon stans.

Kommentera

Det verkar som vissa inte förstår att gnället av oss "trädkramare" inte handlar om påverkan av bestånd utan snarare den moraliska biten.
          Bilderna skriker av girighet.

Kommentera

Allt fiske handlar väl i slutändan om girighet. Jag har svårt att framkalla bilden av någon som fiskar för någon annans skull än sin egen.

Så länge fisken äts upp av någon så kommer den ju till nytta, sen om det är du, katten hemma i köket eller räven ute på isen spelar ju mindre roll.

Kommentera

Ursprungligen postat av Oke Visa inlägg
              Allt fiske handlar väl i slutändan om girighet. Jag har svårt att framkalla bilden av någon som fiskar för någon annans skull än sin egen.

Så länge fisken äts upp av någon så kommer den ju till nytta, sen om det är du, katten hemma i köket eller räven ute på isen spelar ju mindre roll.
              Allt fiske handlar om girighet?
              Man kan även känna en viss mättnad efter ett tag.
              Har aldrig tänkt på räven när jag fiskar faktiskt.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                Så mycket tomterier i en tråd var länge sen man läste. Att ondgöra sig över 400 stycken småpinnar till abborre. När det i Mälaren kryllar av abborre i vartenda hål. Man behöver göra max 10 hål så fyller man kvoten på 400 abborrar.
                Jag slutade pimpelfiska i Mälaren på just enkelheten att ta upp 400 småpinnar på ett nafs.
                Och det gäller i dom flesta lite större vatten.
                Är som en skrev ett bra sätt att få till lite större abborre.
                Är väl bättre med en matfisk på bordet en ett yngel. Sen angående mäskning,
                Visst göder man upp fiskarna med mäsk.
                Sitter man en vecka och mäskar så fan blir han han fetare än innan.
                Och är det ett mindre vatten där många tar sina specimenfiskar eller rekord. Så nog fasiken växer dom i vikt både kroppsligt och med fylld mage av mäsk.
                Att snacka emot det är det rent löjligt.
                Läste i en fisketidning om just det. Där en brax vart taget om varannat som svenskt rekord.
                Var nog fler än jag som läste det i en av dom största fisketidningarna. Skillde inte många majskorn emellan.
                Isåfall snackar du nog om Bysjön, vilket är VÄRLDENS näst mest näringsrikaste sjö! (Av de som mätts).

Du tror inte att naturliga födotillgången i sjön är vad som får fiskarna att växa? utan du tror alltså att det är mäsket som gör det :P?

Finns gott om vatten som är totalt ofiskade, där karpar är feta när de tas första gången! De är naturligt feta fiskar. Finns det gott om mat så blir karpar feta.

Kommentera

Jag tycker själv att detta fiske är förkastligt o fullständigt onödigt men........

Tycker ni att det är skillnad på att ta upp en mängd betesfisk o använda för att fånga en gädda som sedan får gå tillbaka??
                  Vad har man för syfte med betesfisken då??
                  Enbart egoistiska??!! (förmodligen)

Fisk är gott att äta.. ta det du får plats med på din tallrik o släpp sedan överflöd tillbaka, är min filosofi iaf........(bara en tanke)
                  Skitfiske på er alla!!

Kommentera

Alla vet att pimpelfiske efter småborre inte hotar bestånd. Alla vet att yrkesfisket är de stora bovarna. Ingen är motståndare till egen matfisk, tvärtom. Men det handlar ju inte om det utan om är det riktigt att massuppdra fisk i ett enda syfte att slänga på backen?..och alla vet att det inte är olagligt. Alla kan göra som den vill..

Men själv förstår jag inte vitsen eller nöjet att systematiskt inrikta sportfiske på mycket lättfångade små fiskar, slängda till ingen nytta..Fullständig meningslöst..Någon drillning eller spänning kan det ju inte vara frågan om..

Lite som en story om ripjakt i fjällen vill minnas att det handlade om flera hundra ..De förpassades till soptunnan..

Är liksom inte så impad av peddofiske/pajasfiske..
                    Senast ändrad av Hemi; 2009-01-18, 01:50.

Kommentera

förnuft är en förhoppning, sunt sådant är dessvärre sällsynt, jag säger som Jean Paul Sartre sa till sina elever vid dennes första lektion på sorbonne; mina herrar, ni är borgarbrackor, ni får röka i klasssrummet..hehe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 216 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art