Ta upp mängder med abborre på vintern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta upp mängder med abborre på vintern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Abborren har en väldigt bra förmåga att föröka sig, vilket resulterar i att i vissa sjöar blir beståndet större än det finns mat till för att mätta alla individer. Detta resulterar i att beståndet till väldigt stor del består av sk tusenbröder som väger 20-30g. Några få abborrar i sjön går över till att livnära sig på sina artfränder och växer till ansenlig storlek. För fiskbeståndet i sjön och medelstorleken är det possitivt med ett ganska stort uttag av tusenbröder, catch o reelese på tusenbröder är helt meningslöst på gränsen till befängt. Håller med att fisk aldrig skall lämnas kvar på isen. Tävlar en del själv och fryser in all småabborre till kattmat försenare behov, bättre än att köpa dyra matburkar till katten. I vissa stortävlingar får du ej ta hem fångsten men all fisk vägs ju in så jag tror inte någon tävlingsfiskare lämnar sin fisk frivilligt på isen eftersom han då kommer att få en sämre placering. Arrangören säljer fångsten antingen till minkfoder , i vissa fall går större borre på export. Betalningen går antingen in i klubbkassan eller skänks till något välgörande ändamål som cancerfonden, så har skett på flera tävlingar som jag deltagit i

Kommentera

Ursprungligen postat av flua Visa inlägg
      Tror du på fullaste allvar att du sätter press på yrkesfiskare med 400 "pinnars" vara eller icke vara ?
      förstår nog inte riktigt vad du menar men det jag menar är att om vi själva inte kan sköta vårat fiske snyggt hur ska vi då kunna påverka yrkesfiskarna?
      Besök gärna min youtube kanal
      www.angsmo.com

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
        Men, det är inte "konstigt" att tokmata fisk för att sen fiska på dem gång efter annan för att slå rekord?

Tycker Boondock Saint belyser det bra när han säger att de kommer till nytta oavsett om de kommer "hem" eller inte. Hur vet ni vad som händer? De 400 abborrarna KANSKE blev uppätna av en eller flera minkar som tack vare detta inte gav sig på annan fisk eller andra djur.
        De 400 abborrarna blev INTE stora och potentiella kräftätare plus en 1000 olika scenarion till... ekologi. Nån av aspekterna är säkert fel i nåns ögon... men alla varianter är inte det.
        Jag har mer respekt för en tävlingsfiskare än jag har för en som enbart kör c&r.

Jo, det tycker jag. Men jag känner till få vattendrag där folk stödutfordrar fisk med mäsk... De karpar som på bild är feta, lever oftast i sjöar som är väldigt näringsrika och därmed kan karpar äta upp sig till viss "fetma" helt utan hjälp av mäsk.

Mäskets syfte är faktiskt inte att göra en fisk tjock. Mäskets syfte är att locka en fisk till platsen man fiskar på.

Men visst, det förekommer säkert att klubbar med mindre vattendrag göder sina fiskar medvetet för att få dom i högre vikt.

Finns massor av trådar på FS som belyser det ämnet.

Ursprungligen postat av Boondock Saint Visa inlägg
        Och var står det hur mycket man kan förbruka och hur man ska förbruka sin fångst?
        Givetvis en tolkningsfråga, med min tolkning går den inte ihop med SM.
        Andra får gärna ha sin egen åsikt, men det är min.
        Senast ändrad av Sg; 2009-01-17, 17:20.

Kommentera

Simon: Jag har läst mitt senaste mess om och om igen och jag ser ingenstans att jag skrev att man matar dem för att de ska bli tjocka. Men håll med om att det blir en "bieffekt" om du fiskar i samma vatten under en längre tid?
          Jag vet varför man mäskar men visste du att en del mäsk är direkt olämpligt och farligt för fisk? Hur mycket fisk har dött på grund av felaktig mäskning? När vi ändå talar om etik... men jag vet att det är jobbigt att se eventuella felaktigheter i sitt eget beteende (även för mig). Särskilt när man gör allt som står i ens makt för att skona fisken medan man "plågar" den...

Kommentera

Ursprungligen postat av rikard
            Är det inte lättare för bergman att göra hemsidan till en renodlad C&R sida så slipper vi sånt här tjafs i forumet under bilder dvs så tar vi bort alla matbilder och använder oss av C&R energin istället =) Så behåller vi våra matfiskar i minnet o visar upp de som nån annan kanske får njuta av att drilla istället. ps ja jag vet att jag får offra mina laxar men spela roll... Får väl sätta upp dom på ett mindre C&R besatt forum då i sådana fall.
            Ja, håller med dig helt. Mainstream, perfekt. Endast döda fiskar flyter med strömmen och här finns inte plats för några motströms krabater. Bort med dem (oss... mig...)

Kommentera

Ja, håller med dig helt. Mainstream, perfekt. Endast döda fiskar flyter med strömmen och här finns inte plats för några motströms krabater. Bort med dem (oss... mig...)
              Håller inte alltid med dig i denna frågan men fan jag respekterar dig. Tror du vi får 400 öringar nästa gång vi träffas, det hade varit nåt att skriva om. Ha ha

Kommentera

Ursprungligen postat av Alaskahårt Visa inlägg
                Håller inte alltid med dig i denna frågan men fan jag respekterar dig. Tror du vi får 400 öringar nästa gång vi träffas, det hade varit nåt att skriva om. Ha ha

haha, jag tänkte nästan skriva det... då ska jag slänga dem i skogen.
                det är bra att du inte håller med i allt. I olikheter finns utveckling... FAN VA JAG LÄNGTAR... får stilla fiskehungern med lite angling imorgon.

Kommentera

Detta börjar ju likna en "jag-ska-ha-sista-ordet-diskussion"
                  Att ge sig in i en sådan här diskussion utan ha vetenskapliga kunskaper ter sig bara märkligt..

För mycket fisk i vatten medför att storleken minskar pga av att varje individ erhåller mindre föda. I en liten pöl kan kanske ett större uttag av fisk påverka stammen. Den största skillnaden kommer bli att de fiskar som finns kvar kan tillgodogöra sig mer näring och medelvikten kommer öka. Är inte det detta som många fiskare vill? Varför skulle man annars skryta om hur stora fiskar man har fångat?

Om man inte kan acceptera andra medmäninskor och deras fiske, bör man kanske leta efter en ny hobby, där ens egna avvundsjuka inte behöver göra sig hörd.

Hur "etiskt" är det att fånga en större gäddhona strax innan leken på ismete under beetingelser där temperaturen understiger ett antal minusgrader, bara för att få några snygga bilder?
                  Det är inte "etiskt" att fiska överhuvudtaget..

Enda skillnaden mellan människor och andra djur är att vi kan känna moral och hitta på en massa ord och känslor där vi försöker jämnställa djuren med oss själva.
                  Var nöjd över det du fångar, och låt också andra få känna denna stolthet.
                  Senast ändrad av sirsteff; 2009-01-17, 17:49.

Kommentera

Simon: Jag har läst mitt senaste mess om och om igen och jag ser ingenstans att jag skrev att man matar dem för att de ska bli tjocka. Men håll med om att det blir en "bieffekt" om du fiskar i samma vatten under en längre tid?
                    Jag vet varför man mäskar men visste du att en del mäsk är direkt olämpligt och farligt för fisk? Hur mycket fisk har dött på grund av felaktig mäskning? När vi ändå talar om etik... men jag vet att det är jobbigt att se eventuella felaktigheter i sitt eget beteende (även för mig). Särskilt när man gör allt som står i ens makt för att skona fisken medan man "plågar" den...
                    Jag är mkt väl medveten om att fiskar kan dö av felaktig mäskning. Det vet troligtvis de allra flesta som sysslar med det. Och i länder med utvecklat karpfiske är de flesta potentiellt farliga beten dessutom förbjudna vid karpvatten.

Klart man ska ransaka sitt eget fiske. Men denna tråden handlar ju om att ta upp fisk man inte ska använda.

BTW. Du skrev "tokmata fisk för att sen fiska på dem gång efter annan för att slå rekord?"

Vad menade du med det inlägget om inte att mäska med syftet att få dom större?

Kommentera

Jag är Tävlingspimplare/Metare och tar även hem endel matfisk när jag är ute och "nöjesfiskar" vad jag förstår av vissa individers uttalande på denna sidan så är jag ganska ovanlig och etiskt/moraliskt förkastad men jag har iaf trevligt ute i naturen och träffar även på endel som delar mina intressen (konstigt nog).

Men alla kanske borde sluta äta fisk, kött och fågel, släppa tillbaka alla fiskar vi fångar, skjuta med lösa skott när vi jagar och låta alla levande organismer dö en naturlig död istället.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 137 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art