Ta upp mängder med abborre på vintern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta upp mängder med abborre på vintern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
    Men här kommer då en intressant frågeställning: Vilket är bäst för beståndet? Att ta 1000 stycken små eller färre fast större?
    En stor framför 1000 st små, är jag rätt övertygad om. Sen finns det givetvis aspekter åt båda hållen som inte går att låsa vid fasta "regler"

Kvar står att det är MKT lättare att göra något vettigt av en fångad abborre på säg, 7 hg än tex 400 småabborrar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Angan Visa inlägg
      att ta upp 400 st individer kan på samma sätt som yrkes fiske skada bestånden tänk om varje individ som fiskar plockar runt 400st borrar varje gång dom fiskar då lär vi nog se effekt på bestånden!

Läs mitt första inlägg igen. Eller ännu hellre om experimentet jag skrev om. Hittade tyvärr ingen svensk version på nätet men vill du ha kan jag säkert ordna det till dig.

Kommentera

alltså det jag försöker försvara är att det inte går att försvara 400st döda abborrar som inte används!
        Besök gärna min youtube kanal
        www.angsmo.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Angan Visa inlägg
          finns det någon som tycker det är sunt förnft att bonka 400st abborrar och använda max 15 st?

Har du länk till bilden? Det skulle vara intressant att se.
          Tog han hem 15? Jag antar att du vet det efterom du skriver det? För det är väl inte som så att du låter dina känslor styra och bära iväg med sanningen?

Sg: Vilket sanslöst exempel. EN stor framför 1000 små. Ja naturligtvis har du rätt då. men, om vi tar ett mer realistiskt scenario, exempelvis samma vikt... hur blir det då?

Det är ju lätt att se vilket nästa korståg blir. Tävlingsfiskarna. Nu har ni bråda dagar... :-/

Kommentera

Har du länk till bilden? Det skulle vara intressant att se.
            Tog han hem 15? Jag antar att du vet det efterom du skriver det? För det är väl inte som så att du låter dina känslor styra och bära iväg med sanningen?

Sg: Vilket sanslöst exempel. EN stor framför 1000 små. Ja naturligtvis har du rätt då. men, om vi tar ett mer realistiskt scenario, exempelvis samma vikt... hur blir det då?

Det är ju lätt att se vilket nästa korståg blir. Tävlingsfiskarna. Nu har ni bråda dagar... :-/
            Som jag skrev, det är ju svårt att jämföra, eftersom det är rätt svårt att veta hur många stora som går att "jämföra i biologiskt värde" framför 1000 småborrar.

Jag ser hellre att någon tar upp en större abborre än att denne bonkar 400 borrar och lägger på isen och lämnar till whatever. Det är min åsikt. Enligt pimpeltävlingar är det väl dessutom regel numer på att all fisk ska tas tillvara på? Kan ha fel men det har jag hört iallaf

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Som jag skrev, det är ju svårt att jämföra, eftersom det är rätt svårt att veta hur många stora som går att "jämföra i biologiskt värde" framför 1000 småborrar.

Jag ser hellre att någon tar upp en större abborre än att denne bonkar 400 borrar och lägger på isen och lämnar till whatever. Det är min åsikt. Enligt pimpeltävlingar är det väl dessutom regel numer på att all fisk ska tas tillvara på? Kan ha fel men det har jag hört iallaf

Jag håller på med tävlingsfiske (Pimpel/Traditionellt Mete) och där är det vikten som räknas så det blir ganska jobbigt att släppa tillbaka fisken om man vill placera sig...Vad det gäller omhändetagandet av fångsten så är det nog upp till arrangören eller i vissa fall deltagaren att ta hand om fångsten men någon regel som säger att all fisk ska tas tillvara på har jag aldrig hört talas om. Vidare så kan jag inte se ett enda exempel på någon sjö som har tagit skada av tävlingsfiske snarare tvärt om. Vid tävlingspimpel är det i regel ganska små fiskar (tusenbröder) som plockas upp och det gör att det blir fler större individer i vattnet när födotillgången ökar.

Kommentera

Ja, men i denna tråden är det väl i största del etiska aspekter som diskuteras, att det inte gör att fisken blir utrotad tror jag de flesta är överens om. Men att ta upp den mängden fisk utan att ta hand om den är väldigt oetiskt i mitt eget synsätt iallaf.

Ta tex jakt. Även där är det nödvändigt med urtag ur tex rådjursstammar för att undvika trafikolyckor osv.
                Men hur skulle folk reagera om folk började lämna sina skjutna djur i skogen?

Egentligen dåligt exempel eftersom man egentligen inte ska jämföra jakt med fiske, men exemplet är mer åt hållet att inte ta tillvara på det man har ihjäl under sin rekreationstid.

Kommentera

Simon: du minskade raskt från 1000 st till 400 men du jämför fortfarande bara med en stor. Om det rörde sig om 400 st 10g abborrar så skulle deras död i dina ögon alltså vara mer oetiskt än en bonkad 4kgs?

För mig ligger den etiska diskussionen i detta: har vi rätt att klanka ner på folk bara för att de inte är som en själv? Uppenbarligen tycker ni ju det vilket för mig är väldigt märkligt.

Kommentera

Simon: du minskade raskt från 1000 st till 400 men du jämför fortfarande bara med en stor. Om det rörde sig om 400 st 10g abborrar så skulle deras död i dina ögon alltså vara mer oetiskt än en bonkad 4kgs?

För mig ligger den etiska diskussionen i detta: har vi rätt att klanka ner på folk bara för att de inte är som en själv? Uppenbarligen tycker ni ju det vilket för mig är väldigt märkligt.
                    Spelar ingen roll för mig vem som gör på ett visst sätt, det är ju vad man gör som påverkar andras syn på en. Inte vem man är.

Kollade precis PimpelSMs lista över 2008 http://www.pimpelsm.se/index.php?page=resultat

På första tabellen herrsenioren fick jag slutsumman av alla deltagares fisk till över 1 ton fisk. Denna fisken slängs alltså i stor utsträckning om jag fattat det rätt då.

En 4 kilos abborre har aldrig tagits på fiskemetoder i sverige mig veteligen. Japp, mer etiskt att ta upp en sån om man tar en sån. Ur återfångstsynpunkt och specimentänk blir det en annan slutsats.

Kommentera

om man drar upp massa småfisk spå blir det ju mer mat till dom andra -> större medelstorlek.
                      Eller har jag fel?
                      Jag ser dock inget fel med att man inte får dra upp en massa fisk, det måste vara en väldigt lite sjö om man ska fiska bort all fisk från sjön. Sen så ska ingen annan komma och säga vad man ska göra med sin egen fångst.
                      bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 023 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art