Ta upp mängder med abborre på vintern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta upp mängder med abborre på vintern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Krävs det att döda så mkt fisk för att mätta 4 pers, så bedriver man inte det fisket, om man frågar mig. Då är det bättre att fiska efter lite större fisk där det räcker med färre fisk för en middag.

Men här kommer då en intressant frågeställning: Vilket är bäst för beståndet? Att ta 1000 stycken små eller färre fast större?

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
      Det är omöjligt att lägga upp en bild här utan att få olika typer av 'besserwisserkommentarer', här bör man ha grundinställningen att alla vet bättre än en själv (bara för att undvika den värsta 'chocken' över diverse spydiga inlägg).

Men, för att beröra sakfrågan: det är helt omöjligt att fiska sönder ett abborrbestånd med 'sportfiskemetoder', ja det är till och med omöjligt att fiska sönder det med mängdfångande redskap. (Går säkert att googla på 'abborrexperimentet i Windermere' t.ex.) Visst får man en annan struktur på beståndet men skadligt är det inte. Och vi ska komma ihåg att det i detta exemplet inte rör sig om 400 st 4-hektosfiskar utan om mindre exemplar. Experimentet i Windermere kan jämföras med de vanliga sätten att fånga exempelvis brax förr, då man trålade upp tonvis ur samma sjö, varje år. Detta väcker inte bara frågan om det är moraliskt (sportfiskemässigt) utan även om det kanske till och med är nödvändigt för att få livskraftiga stammar?
      Gäller det bara abborre som man inte kan fiska bort med handredskap för ja undrar vad alla stora Gäddorna runt svartnö å Högamsrö I furusund tog vägen där det fanns 10 kg gäddor i varje vassvik på 80 talet .
      Var det yrkesfiskarna som tog upp dom också???

Kommentera

Men huvudkritiken handlar om att det är oförsvarbart att inrikta sitt fiske på mängd i syfte att bara slänga dem..En helt annan sak om han släppt dem eller använt dem till något vettigt..

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
          Alla ha rätt till sin fångst oavsett om det är abborre eller gädda , sen får var och en göra som den vill.
          på bilden det syftas på är det heller inte några jätteabborrar så det kanske blev 15-20 kg rensad fisk på tre man som det verkar vara , alltså ca 5-6.5kg rensad fisk per pers
          hade det varit 400 pers som tog upp varsin abborre å kanske lämnade på isen hade det nog inte varit någon diskution alls !
          och fisk som lämnas kvar på isen är det ju också någon som blir glad över tex räven ,måsar , kråkor ,korp mfl
          fisken tar nog inte slut tackvare att några tar hem fisk , tänk på alla svenskar som inte fiskar alls ! hoppas dom inte börjar med det heller ,då kan man börja oroa sig

det finns fortfarande folk som bedriver den ovanliga kombinationen
          "fiska för det är kul och äta fisken för att det är gott"
          Göra som dom vill?????
          Tänk om alla tänker så ,hur fan skulle det se ut??? Inte bra ialla fall.
          Även om det finns ett bra med bestånd med borre i hjälmaren så finns det ingen anledning att plock upp denna mängd och lägga den kvar på isen oavsett om det är små eller stora borrar.

Tex torsken ,men det kanske är ett dåligt exempel.
          men det fanns för länge sen hur mycket torsk som helst i världens alla hav och man tok fiska och det gjorde alla yrkes fiskare, Och man sa"torsken" den tar aldrig slut.
          Och sen har vi laxen som alla vet.....

Säg nu inte att det ine är samma sak ,för någonstan börjar det alltid...

så tänk om ALLA tar upp allt dom får ,hmmmm ja vad händer?

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
            Jag tror att alla fick följa med hem...... men för allt tjafs så skrev man att dom fick ligga kvar på isen .
            Själv var han ju inte heller , går fortare att flå dom jämfört med att filéa , lite små för filé .
            ( Observera att jag försvarar inte de här tilltaget ),
            men överlag så är det ju så på fs att är det inte c&r så börjas det genast å pipa
            du har ju dubbel åsikt du säger att du inte försvarar detta men samtidigt försvarar du det! hade denna individ använt sunt förnufft så hade ju inte diskussionen dykt upp eller hur? 400st abborrar är inte snyggt oavsett om det är små eller stora! det är ju enbart pinsamt att en individ kan få för sig att döda så många för att sen inte använda dom! skrämmande!
            Besök gärna min youtube kanal
            www.angsmo.com

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
              Gäller det bara abborre som man inte kan fiska bort med handredskap för ja undrar vad alla stora Gäddorna runt svartnö å Högamsrö I furusund tog vägen där det fanns 10 kg gäddor i varje vassvik på 80 talet .

Jag höll mig till sakfrågan: Abborrar. Och yrkesfiske har jag inte skrivit något om.

Kommentera

Jag höll mig till sakfrågan: Abborrar. Och yrkesfiske har jag inte skrivit något om.
                att ta upp 400 st individer kan på samma sätt som yrkes fiske skada bestånden tänk om varje individ som fiskar plockar runt 400st borrar varje gång dom fiskar då lär vi nog se effekt på bestånden!
                www.angsmo.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Angan Visa inlägg
                  du har ju dubbel åsikt du säger att du inte försvarar detta men samtidigt försvarar du det! hade denna individ använt sunt förnufft så hade ju inte diskussionen dykt upp eller hur? 400st abborrar är inte snyggt oavsett om det är små eller stora! det är ju enbart pinsamt att en individ kan få för sig att döda så många för att sen inte använda dom! skrämmande!

Sunt förnuft? Är det dina värderingar som gäller då? Är du normen för vad som är bra här?

Kommentera

Sunt förnuft? Är det dina värderingar som gäller då? Är du normen för vad som är bra här?
                    finns det någon som tycker det är sunt förnft att bonka 400st abborrar och använda max 15 st?
                    www.angsmo.com

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                      Nä det var sportfisket som decimerade beståndet av stora gäddor i skärgården. Gäddan går inte, det visar alla undersökningar att utrota vare sig genom spöfiske eller yrkesfiske...Tvärtom ökar antalet individer men medelvikten sjunker..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 112 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art