Catch & Release - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch & Release

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

”sportfisket finns redan i en så stor omfattning att det igentligen borde införas mini-maximimått, och starkt begränsade fångstkvoter vid alla vatten om det i framtiden ska vara ett hållbart system...!”

Det är en intressant tanke det där med ett viktintervall, inom vilket ett begränsat fångstuttag får göras. Jag har redan tidigare redovisat att jag har ett personligt minimått på gädda om 4kg och en baglimit på 10kg.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Fisk är mat, inte leksaker
      Sponsor: tigern

Kommentera

Jag har fördelen att ha två föräldrar som förser kylskåpet med mat så det räcker till mig.

Jag ser inget större nöje i att döda fisken. Jag tycker tillfredställningen mellan huggen och i huggen är det som är roligt. Tar själv väldigt sällan upp fisk. När jag gör det så tar jag givetvis hänsyn till hur beståndet ser ut och storleken av fisken. Jag skulle t.ex. inte ta upp en 7kilos-gädda för att käka eller en ål.
        Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Eftersom jag är förälder själv tycker jag det är dubbelmoral
          att skryta att man är en C&R fiskare och på på väg hem
          från fiskevattnet köper en kepab. Fila gäddan istället, riv lite pepparot på den och ugnstek den skall ni se vad gott det är och sen kanske ni sparat livet på en gris som skulle plogas till dötts med elstötar.
          Sponsor: tigern

Kommentera

Originally posted by bålgetingen
            Eftersom jag är förälder själv tycker jag det är dubbelmoral
            att skryta att man är en C&R fiskare och på på väg hem
            från fiskevattnet köper en kepab. Fila gäddan istället, riv lite pepparot på den och ugnstek den skall ni se vad gott det är och sen kanske ni sparat livet på en gris som skulle plogas till dötts med elstötar.
            Jepp. Det är lite av dubbelmoral. Ska jag vara ärlig så är jag mer rädd om fiskbeståndet än gris, nötkreaturbeståndet.
            Skulle jag bli tvungen så går det bra med vegitabilisk föda. Visserligen är det ganska svårt att förutse vad som kan hända. Men jag just nu är jag mest mån om mina intressen inte om vad jag äter.
            Det där med "att skryta att man är en C&R fiskare" vet jag inte riktigt var du fick ifrån, jag har inte sett någon som skryter om det och jag gjorde det inte heller.

Köper jag en kebab så räddar jag inte en gris, släpper jag tillbaks en gädda så räddar jag en gädda (åtminstonde ett tag framöver).
            Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Om ni bara låter bli att äta animalisk föda så slipper ni bry er om dessa förbannade diskussioner! Låt allt leva och förstör så lite som möjligt. Jag är övertygad om att de flesta fiskar klarar en återutsättning utan problem!
              Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Jag är helt övertygad om att det inte är vi sportfiskare som krymper ner fiskebestånden genom att någon gång bonka en fisk för att sedan äta upp den! Yrkesfiskarna däremot, saknar ofta allt vad skrupler heter och tänker inte på morgondagen. Det säger ju sig självt : profit är det som styr och dom ger blanka fan i om fiskebestånden blir lidande. Det är ju bara att kolla på trålarna som dammsög Bottenhavet på torsk. Nu finns det ju knappt nån enda torskjävel kvar där, och det var ju inte så svårt att förrutse, men de fick ju sälja sina fiskar och då blev de väl nöjda... sen sket väl dom i Bottenhavet; det var ju bara ett ställe att SKÖRDA pengar på..
                Jag säger inte att alla yrkesfiskare beter sig så, men många gör det bevisligen.. sen finns det ju många fåntrattar inom ex fiskeriverket som ger tillstånd till detta rovfiske också. "neej herregud, det är ingen fara med beståndet här inte--- fiska på ni.. kom med era överdimensionerade trålar och fiska upp allt liv i den sårbara biotopen Bottenhavet--- gör det bara.." man blir så förbannad rent ut sagt!
                Sportfiskare däremot har oftast vett i huvudet att förstå det fina med att bevara ett fiskbestånd. Det man inte äter upp släpper man tillbaks.. det är inte så svårt att förstå... jag har svårt att sympatisera med de som plockar upp fisk efter fisk och sen bara lägger den på stranden för att ruttna! då blir man lite smått lessen och arg!
                Det handlar om respekt för fisken, oavsett art! och en rejäl portion sunt förnuft! Men även att de som gång på gång gnäller kategoriskt över C&R på varenda jävla fisk (hycklare i mina ögon) försöker visa lite förståelse över de som faktiskt uppskattar smaken av nyfångad abborre då och då... eller varför inte stuvad lake... ja, ni förstår nog vad jag menar.
                Tack för ordet!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 105 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art