Tips på bra handekolod vid isfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra handekolod vid isfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på bra handekolod vid isfiske

Vilket handekolod rekommenderar ni vid isfiske? Motivera gärna varför ni tycker att det är bra / dåligt!
    Tack på förhand!

Ingen som har nån erfarenhet av handekolod?

Kommentera

Har ett Hawkeye DF210PX... drivs med 9 volts batteri... litet och smidigt men funkar bedrövligt dåligt när det är kallt ute... måste ha det innanför flytoverallen så att det hålls någorlunda varmt om man behöver kontrollera djupet många gånger iföljd typ då man letar grynnor eller kanter... köpte det för flera årsedan, har för mig att det kostade ca. 900:- då...

Kommentera

Ursprungligen postat av JB1 Visa inlägg
        Har ett Hawkeye DF210PX... drivs med 9 volts batteri... litet och smidigt men funkar bedrövligt dåligt när det är kallt ute... måste ha det innanför flytoverallen så att det hålls någorlunda varmt om man behöver kontrollera djupet många gånger iföljd typ då man letar grynnor eller kanter... köpte det för flera årsedan, har för mig att det kostade ca. 900:- då...
        Jobbigt om man måste ha det ínnanför overallen. Vill ju helst att man ska kunna ha det i nån ficka åtminstone.

Kommentera

Jag har den förra modellen av detta lod :
          Building legendary gas, electric and hand augers around three core elements: Power, Speed & Lightness, StrikeMaster continues to win the race to the bottom of the hole. With 65+ years experience of reaching fish through the ice, each model features premium components, unmatched by the competition.

Har funkat klockrent för mig i...vad kan det vara? 8-9 år måste det vara nu, minns inte ens om jag bytt batteri i det ännu...på sin höjd 1 gång.
          Enda minuset är att den förra modellen som jag har är aningen otymplig, inget jag gärna går omkring med i fickan..men det går om man vill.
          12 hours
          1,440 casts
          2 followers
          1 strike
          DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cisco Kid Visa inlägg
            Building legendary gas, electric and hand augers around three core elements: Power, Speed & Lightness, StrikeMaster continues to win the race to the bottom of the hole. With 65+ years experience of reaching fish through the ice, each model features premium components, unmatched by the competition.

Har funkat klockrent för mig i...vad kan det vara? 8-9 år måste det vara nu, minns inte ens om jag bytt batteri i det ännu...på sin höjd 1 gång.
            Enda minuset är att den förra modellen som jag har är aningen otymplig, inget jag gärna går omkring med i fickan..men det går om man vill.
            Hej Cisco Kid; De där batterierna som räcker 8-9 år skulle jag mer än gärna köpa, även om jag fick byta dem 1 gång under den tiden..... När jag använder samma typ av A.A. 1,5 volts batterier till mina LED-pannlampor brukar de inte räcka mer än några månader vid nattlig Göstrolling. Vilket fabrikat och vilken beteckning är det på dina batterier?
            Save the Big Ones for me!
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-08, 19:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Cisco Kid; De där batterierna som räcker 8-9 år skulle jag mer än gärna köpa, även om jag fick byta dem 1 gång under den tiden..... När jag använder samma typ av A.A.A. batterier till mina LED-pannlampor brukar de inte räcka mer än några månader vid nattlig Göstrolling. Vilket fabrikat och vilken beteckning är det på dina batterier?
              Save the Big Ones for me!
              Old Firehand
              www.trumman.com
              Du kan inte jämföra en pannlampa med ett ismete-ekolod...
              Det ska väl tilläggas att jag inte använt lodet så frekvent de senaste åren, men när jag väl använder det så kanske det är i påslaget läge ca 20-30 x ca 3 sekunder...alltså 1-2 minuter total tid. Jag misstänker att din pannlampa är på mer än så under dina göstrollingpass?
              Säg i snitt 5 pass/år under 9 år = ca 1,5h effektiv tid....inga problem med ett 9V "brandvarnarbatteri" att palla det tror jag, men som sagt så kan jag ha bytt en gång utan att minnas.
              12 hours
              1,440 casts
              2 followers
              1 strike
              DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Det där såg ju klockrent ut! Tack för tipset!

Kommentera

Du kan inte jämföra en pannlampa med ett ismete-ekolod...
                  Det ska väl tilläggas att jag inte använt lodet så frekvent de senaste åren, men när jag väl använder det så kanske det är i påslaget läge ca 20-30 x ca 3 sekunder...alltså 1-2 minuter total tid. Jag misstänker att din pannlampa är på mer än så under dina göstrollingpass?
                  Säg i snitt 5 pass/år under 9 år = ca 1,5h effektiv tid....inga problem med ett 9V "brandvarnarbatteri" att palla det tror jag, men som sagt så kan jag ha bytt en gång utan att minnas.
                  Hej Cisco Kid; LED-pannlampan använder jag bara korta stunder nattetid när jag plockar loss en Gös ur håvgarnet, krokar loss Gösen eller byter beten.

Det var inte ekolodet jag frågade om eller var intresserad av, utan jag blev nyfiken på vilka batterier du använde som kunde räcka 8 - 9 år med endast ett batteribyte under denna tidsrymd.

Jag ser nu i ekolodsspecifikationen följande "Requires 4-AA Batteries
                  (10 Hours Continuous Service)", vilket tyder på att ekolodet drivs med 4 st 1,5 Volts små A.A-batterier med en längd på 50 mm och diam. 13 mm. Eftersom 4 st seriekopplade 1,5 Volts batterier ger 6,0 Volts maximal spänning undrar jag om det inte kan skada ekolodet om du kör det på ett 9,0Volts "brandvarnarbatteri"? Vid så låga spänningar kanske inget händer, men om du kör ett 12 Volts skrivande ekolod eller LCD-ekolod och ökar spänningen med 50 % till 18 Volts spänning är riskerna mycket stora att du blåser sluttransistorn eller bränner slutsteget.
                  Nothing is for ever!
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
                    Vilket handekolod rekommenderar ni vid isfiske? Motivera gärna varför ni tycker att det är bra / dåligt!
                    Tack på förhand!
                    Hej Peder E; Lowrance i USA har under många år tillverkat portabla, ljusindikerande ekolod för isfiske. Idag har de gått över mer och mer till båtfiskekolod och GPS-navigatorer och har bara ett ljusindikerande ekolod LFD-40 för infällt montage i snabba motorbåtar kvar på programmet vad jag kan se.

Ska du hitta de populäraste isfiskeekoloden i USA får du gå in och söka på http://www.vexilar.com. Här hittar VEXILAR FLAT SCREEN FL20 Pro Pack, ett helt portabelt färgekolod, speciellt konstruerat för isfiske. Här har du någonting att satsa på om du vill ha ett bra ekolod för isfiske...
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla