Old Firehand: Tack för tipset. Såg kanske inte så jättesmidigt ut. Det som Cisco Kid länkade till såg smidigare ut. Har dock en känsla för att Lowrance modell är bättre kvalitétsmässigt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips på bra handekolod vid isfiske
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Cisco Kid; LED-pannlampan använder jag bara korta stunder nattetid när jag plockar loss en Gös ur håvgarnet, krokar loss Gösen eller byter beten.
Det var inte ekolodet jag frågade om eller var intresserad av, utan jag blev nyfiken på vilka batterier du använde som kunde räcka 8 - 9 år med endast ett batteribyte under denna tidsrymd.
Jag ser nu i ekolodsspecifikationen följande "Requires 4-AA Batteries
(10 Hours Continuous Service)", vilket tyder på att ekolodet drivs med 4 st 1,5 Volts små A.A-batterier med en längd på 50 mm och diam. 13 mm. Eftersom 4 st seriekopplade 1,5 Volts batterier ger 6,0 Volts maximal spänning undrar jag om det inte kan skada ekolodet om du kör det på ett 9,0Volts "brandvarnarbatteri"? Vid så låga spänningar kanske inget händer, men om du kör ett 12 Volts skrivande ekolod eller LCD-ekolod och ökar spänningen med 50 % till 18 Volts spänning är riskerna mycket stora att du blåser sluttransistorn eller bränner slutsteget.
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com12 hours
1,440 casts
2 followers
1 strike
DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Peder E; Lowrance i USA har under många år tillverkat portabla, ljusindikerande ekolod för isfiske. Idag har de gått över mer och mer till båtfiskekolod och GPS-navigatorer och har bara ett ljusindikerande ekolod LFD-40 för infällt montage i snabba motorbåtar kvar på programmet vad jag kan se.
Ska du hitta de populäraste isfiskeekoloden i USA får du gå in och söka på http://www.vexilar.com. Här hittar VEXILAR FLAT SCREEN FL20 Pro Pack, ett helt portabelt färgekolod, speciellt konstruerat för isfiske. Här har du någonting att satsa på om du vill ha ett bra ekolod för isfiske...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.comI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Kolla länken riktigt kul, pimpel ala USA för walleye (gös) reklam för ekolod bla gillar du pimpel missa den inte lovar se hela bäst mot slutet tro mej
I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggHaha sorry Firehand men nu är du ute och seglar vilket som helst i stort sett av Lowrance/Eagle 5 tumslod spöar skiten utav den flatscreenen gäller bara addera rätt givare funkar superduper på isen har ett Fishmark 500C själv riktigt bra har också testat ett antal andra X-65 - 85 och motsvarande Eagle mvh
Jag började min bana inom sportfiskebranschen 1971 med att tillverka egna ekolod,dvs flera år innan jag började sälja fiskebeten och MINN KOTA elektriska fiskemotorer. Jag sålde åtskilliga hundra av det egentillverkade, portabla ekolodet MI-2901 och det bygelmonterade MI-1031 innan jag blev generalagent för LOWRANCE ELECTRONICS här i Sverige, åren 1975 - 1993. Mitt allra första egentillverkade portabla ekolod LEF Fish Spotter MI-2901 och min Lowrance Green Box LFP-300M fungerar båda två ypperligt vid isfiske än idag. Eftersom inget av dessa ekolod från 1960- och 1970-talen går att köpa längre föreslog jag Vexilars portabla färgekolod VEXILAR FLAT SCREEN FL20 Pro Pack, som är speciellt konstruerat för isfiske. Det där om att vara ute och segla får vi återkomma med till våren när isen har försvunnit.....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Peder E; Lowrance i USA har under många år tillverkat portabla, ljusindikerande ekolod för isfiske. Idag har de gått över mer och mer till båtfiskekolod och GPS-navigatorer och har bara ett ljusindikerande ekolod LFD-40 för infällt montage i snabba motorbåtar kvar på programmet vad jag kan se.
Ska du hitta de populäraste isfiskeekoloden i USA får du gå in och söka på http://www.vexilar.com. Här hittar VEXILAR FLAT SCREEN FL20 Pro Pack, ett helt portabelt färgekolod, speciellt konstruerat för isfiske. Här har du någonting att satsa på om du vill ha ett bra ekolod för isfiske...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Ha det gott!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av PederE Visa inläggHej Old Firehand! Tänkte höra om du känner till lite angående Vexilar Flat Screen modellerna. Måste man borra hål för att kunna se djupet? Såg i en video att dom hade givaren i hålet. Vissa mindre handekolod klarar ju av att läsa av djupet genom isen och det är är ju smidigt om man ska leta upp djupbranter och liknande. Då slipper man ju borra för varje mätning. Blev nämligen sugen på dessa Vexilar
Ha det gott!
Vexilar blinkmaskinen du såg i videon är nog bra iofs men vilket vanligt (Lowrance/Eagle) LCD lod som helst är enligt min åsikt bättre om du använder rätt givare här ligger nämligen svårigheten, givaren är det absolut viktigaste att den snabbt ger en lodrätt bild rakt under hålet.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Jag har ett enkelt portabelt ekolod av märket Humminbird. Kostade ca 2000 :- Givaren har en platt undersida. Detta borde väl funka bra då eller? Kanske inte behöver köpa något nytt. Dom Vexilar i videon verkade ju ha fördelen att du såg fisken närma sig betet och förmodligen pallar batterierna en längre tid i kyla då Vexilar är gjorda för just isfiske. På vilket sätt anser du att Lowrance är bättre än Vexilar? Vilka fördelar har Lowrance mot Vexilar?
Kommentera
-
Kan inget om Hummingbird men om givaren har en platt undersida du har kärnis under fötterna och en sprutflaska med vatten i handen bör det fungera utmärkt (dvs avläsning GENOM kärnis) icke borrat hål helt annan sak, kärnis är alltid exakt horisontell vilket betyder attt din givares undersida är 90 grader mot botten bör ge mycket bra avläsning.
Dock lodets strömförsörjning är mycket viktig här MC batteri gärna 9amp eller mer absolut inget annat kommer på fråga för strömförsörjning batteriboxar som innehåller "lanternbatterier" eller liknande går bort direkt rena skiten funkar kanske hyfsat i kanot under sommarförhållanden men nu är det vinter då behövs kraft av helt annat slag pga kylan.
Säger så här blev du intresserad kolla Vexilars sida noga finns massor av info och tips dock själv föredrar jag konventionella vanliga lod med skärm de fungerar lika bra eller bättre om man lär sej läsa av dem på rätt sätt.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 077 visningar
1 gilla
|