Vad tusan är detta för abborre?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad tusan är detta för abborre??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nej inte alls rätt kul läsa snillen spekulerar. Men det finns folk som kan som tex Limnos men visst allt kan överbevisas ibland. Men en udda och vacker färgvariant. Men tex någon skrev om ovanlig mun mm, nej den ser precis ut som en abborre från en skogsjö fast med en lustig färg. Albino är den inte iaf. Sen varför den har lustig färg har jag ingen aning om men kanske har den leucisim vilket det gula och röda skulle kunna vara tecken på. Men vanligvis går fiskar som föds med ovanliga färger åt snabbt, vilket kanske man kan dra en pararell till beten om mm.
    Senast ändrad av Gös Jonas; 2009-01-13, 17:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
      Finns mycket lurt i Värmland...
      Som du...

Nej, men jag tycker också att munen drar åt gräsätarhållet eftersom den ser ut att gå neråt i stället för mer rakt som väl aborrar brukar ha?
      Så en korsning skulle kännas som det rätta svaret, men jag vet inte hur det skulle gå till bland fiskar eftersom det är egna arter och inte raser som t.ex. hundar.
      I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
      Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Prova ta en abborre med tummen och pekfingret och dra ut, så kommer den exakt se ut sådär.
        Givetvis ingen korsning. En klockren borre inget annat!

Kommentera

Har sagt det förr och säger det igen: Jag tror definitivt att abborren har Leucism!!
          Senast ändrad av PederE; 2010-03-20, 17:54.

Kommentera

Japp så är det.
            Det kläckte du för ca elva dagar sedan, sedan har det verkligen varit "allmänhetens åkning".
            Den har inte käkat metall och rostat, det är inte en korsning med guldfiskt eller något annat kul och den har inte tagit färg av vattnet eller stått på botten och "gulnat".

Leucism är inte helt ovanligt förekommande i djurvärlden och det ser ut precis så där.

Move along folks, nothing more to see here...

Eller ska vi ta en vända till?
            Jag undrar om den inte har njurprproblem, eller så kanske någon har pinkat rejält i vattnet!..
            Ursprungligen postat av boman1979
            zuckuss verkar inte vidare klipsk...hissen går inte hela vägen upp...
            :

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
              Varför skulle det vara en sjukdom?
              Genetiska pigmentförändringar förekommer rätt ofta, att det skulle vara en sjukdom låter rätt långsökt.
              Missbildning då.

Kommentera

Fick ibland sådana abborrar på sommar pimpel i forssjö sjön utanför katrineholm för typ 28-29 år sedan,,
                Men på den tiden så låg det massa timmer i sjön,, o det var ju från vattenspridarlänsarna man pimplade.
                Men vi skojade alltid o menade på att det nog berodde på den höga arsenik halten,,

Kommentera

Oj! Ja detta kan ju spekuleras om i all framtid! Vi har faktiskt mailat en biolog på Naturhistoriska museet men inte fått svar... så får vi dä så lägger vi upp det här! Men angående munnen så ser den lite konstig ut pga att den har en rejält avbruten nacke, hehe, det gick av bara farten! Men vi har faktiskt funderat på att stoppa upp den. Kul eftersom den verkar va så ovanlig vad det nu än må bero på!

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
                    Hans Lidman har skrivit en novell där han berättar om en gul eller guldfärgad abborre. Någon som kommer ihåg vad den heter?
                    Han skrev ju om aborrarna under bryggan och tydligen var det vissa som åt nån sorts larver och var guldiga. Vid något sågverk. Tror jag har boken någonstans, ska se om jag hittar den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Von__H Visa inlägg
                      Han skrev ju om aborrarna under bryggan och tydligen var det vissa som åt nån sorts larver och var guldiga. Vid något sågverk. Tror jag har boken någonstans, ska se om jag hittar den.
                      "Guldabborrar" s 37 utgåvan 93 av Fisket i våld. Har en liten Lidman samling som man läste som besatt under skolåldern. Läs hans böcker och begrunda fisket vi hade förr här i Sverige.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 092 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art