Vad tusan är detta för abborre?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad tusan är detta för abborre??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Misstänker att detta är en albino, allt pigment verka att saknas. Gulheten kan komma från humus i vattnet, har sjäv fått gäddor med gyllengul buk i en starkt humusfärgad sjö.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
      Varför skulle det vara en sjukdom?
      Genetiska pigmentförändringar förekommer rätt ofta, att det skulle vara en sjukdom låter rätt långsökt.
      Leucism är väl inte direkt en sjukdom utan mer precis som du beskriver, en genförändring / mutation i pigmentet. Men eftersom det drabbar förhållandevis många fiskar väljer man att sätta ett namn på det. (Åkomman kallade jag det, inte sjukdomen).
      Jag vill tillägga att jag absolut inte är säker på att abborrens utseende beror på just Leucism, kan bero på nåt annat. Men resultatet av Leucism ser likadant ut.
      Senast ändrad av PederE; 2009-01-05, 11:35.

Kommentera

Om jag inte minns helt fel hörde jag nånstans att Carl von Linné påstod att han hittat en speciell sorts abborre i Värmland som han kallade rudabborre kanske är det denna han syftade på
        Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Finns mycket lurt i Värmland...

Kommentera

Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
            Finns mycket lurt i Värmland...

Ha ha. Den var iskall.

Kommentera

Kolla med en konservator om den behåller färgen vid uppstoppning det hade jag gjort om jag fångat den

Kommentera

Den här stackars abborren är sjuk! När jag var liten trodde man att det var en egen art, Kungsabborre, men det fel. Alnösundet där jag fiskade var kraftigt förorenat och detta gjorde att fiskarna blev kroniskt förgiftade. Detta innbär att levern blir utslagen och fiskaran får levercirros, levergulsot, d v s samma sak som gamla alkisar får. Vid leverpaj går gallan ut i blodet och fisken eller även vi människor blir knallgula.

Så Roysan din fisk har en dålig lever vilket innbär att den inte kan göra sig av med gifter och därför inte lämpad som matfisk. I och för sig åt jag åtskiliga som barn då vi trodde att de var extra fina och jag fyller i dagarna 53 så man överlever.

Roine Morin

Kommentera

Ursprungligen postat av ROMO Visa inlägg
                  Den här stackars abborren är sjuk! När jag var liten trodde man att det var en egen art, Kungsabborre, men det fel. Alnösundet där jag fiskade var kraftigt förorenat och detta gjorde att fiskarna blev kroniskt förgiftade. Detta innbär att levern blir utslagen och fiskaran får levercirros, levergulsot, d v s samma sak som gamla alkisar får. Vid leverpaj går gallan ut i blodet och fisken eller även vi människor blir knallgula.

Så Roysan din fisk har en dålig lever vilket innbär att den inte kan göra sig av med gifter och därför inte lämpad som matfisk. I och för sig åt jag åtskiliga som barn då vi trodde att de var extra fina och jag fyller i dagarna 53 så man överlever.

Roine Morin
                  den här fisken ser dock inte missfärgad ut runt/ i gälarna, där jag tycker det skulle uppträda tydligast om det är som du säger? bara en reflektion, jag har hört många exempel på abborrar med undvikande färg och tycker inte alls att det är konstigt då de flesta arter har vissa avvikande exemplar.

Kommentera

VM i spekulationer och NSD artikel kanske var ännu värre!
                    Det är nått visst med fiskare och spekulationer, fråga Limnos är på FS han är utbildad och har koll.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
                      VM i spekulationer och NSD artikel kanske var ännu värre!
                      Det är nått visst med fiskare och spekulationer, fråga Limnos är på FS han är utbildad och har koll.
                      Partypooper!

Allt är spekulationer vad man än påstår.
                      Inte ens den mest självklara vetenskapen är ett faktum, det har bevisats gång på gång.
                      Teorier är allt vi har, vill du inte delge dina så varför ens bry sig om att kommentera? För att irritera folk?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 129 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art