Misstänker att detta är en albino, allt pigment verka att saknas. Gulheten kan komma från humus i vattnet, har sjäv fått gäddor med gyllengul buk i en starkt humusfärgad sjö.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad tusan är detta för abborre??
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggVarför skulle det vara en sjukdom?
Genetiska pigmentförändringar förekommer rätt ofta, att det skulle vara en sjukdom låter rätt långsökt.
Jag vill tillägga att jag absolut inte är säker på att abborrens utseende beror på just Leucism, kan bero på nåt annat. Men resultatet av Leucism ser likadant ut.Senast ändrad av PederE; 2009-01-05, 11:35.
Kommentera
-
Om jag inte minns helt fel hörde jag nånstans att Carl von Linné påstod att han hittat en speciell sorts abborre i Värmland som han kallade rudabborre kanske är det denna han syftade påKänner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inläggFinns mycket lurt i Värmland...
Ha ha. Den var iskall.
Kommentera
-
Den här stackars abborren är sjuk! När jag var liten trodde man att det var en egen art, Kungsabborre, men det fel. Alnösundet där jag fiskade var kraftigt förorenat och detta gjorde att fiskarna blev kroniskt förgiftade. Detta innbär att levern blir utslagen och fiskaran får levercirros, levergulsot, d v s samma sak som gamla alkisar får. Vid leverpaj går gallan ut i blodet och fisken eller även vi människor blir knallgula.
Så Roysan din fisk har en dålig lever vilket innbär att den inte kan göra sig av med gifter och därför inte lämpad som matfisk. I och för sig åt jag åtskiliga som barn då vi trodde att de var extra fina och jag fyller i dagarna 53 så man överlever.
Roine Morin
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ROMO Visa inläggDen här stackars abborren är sjuk! När jag var liten trodde man att det var en egen art, Kungsabborre, men det fel. Alnösundet där jag fiskade var kraftigt förorenat och detta gjorde att fiskarna blev kroniskt förgiftade. Detta innbär att levern blir utslagen och fiskaran får levercirros, levergulsot, d v s samma sak som gamla alkisar får. Vid leverpaj går gallan ut i blodet och fisken eller även vi människor blir knallgula.
Så Roysan din fisk har en dålig lever vilket innbär att den inte kan göra sig av med gifter och därför inte lämpad som matfisk. I och för sig åt jag åtskiliga som barn då vi trodde att de var extra fina och jag fyller i dagarna 53 så man överlever.
Roine Morin
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inläggVM i spekulationer och NSD artikel kanske var ännu värre!
Det är nått visst med fiskare och spekulationer, fråga Limnos är på FS han är utbildad och har koll.
Allt är spekulationer vad man än påstår.
Inte ens den mest självklara vetenskapen är ett faktum, det har bevisats gång på gång.
Teorier är allt vi har, vill du inte delge dina så varför ens bry sig om att kommentera? För att irritera folk?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 129 visningar
1 gilla
|