Kapa ett spö i fler delar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kapa ett spö i fler delar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kapa ett spö i fler delar?

Är det på något sätt möjligt att göra ett flerdelat spö av ett 2-delat spö? Kapa det vid lämpliga punkter och applicera nya holkar? Eller är det, som jag misstänker, en helt galen idé? Vill nämligen ha ett flugspö i reseformat, och det skulle vara smidigt om jag kunde stycka ett av spöna jag redan har och få ned det i en minitub.

Ursprungligen postat av salachtin Visa inlägg
    Är det på något sätt möjligt att göra ett flerdelat spö av ett 2-delat spö? Kapa det vid lämpliga punkter och applicera nya holkar? Eller är det, som jag misstänker, en helt galen idé? Vill nämligen ha ett flugspö i reseformat, och det skulle vara smidigt om jag kunde stycka ett av spöna jag redan har och få ned det i en minitub.
    Klart att det går, men jag rekommenderar att köpa ett färdigt travelspö. Det kommer bli helt annan aktion i det bla och gör du galet håller det inte.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
      Klart att det går, men jag rekommenderar att köpa ett färdigt travelspö. Det kommer bli helt annan aktion i det bla och gör du galet håller det inte.
      Det kan vara värt att prova.

Vet någon hur man går till väga?

Kommentera

Titta på spigotholkar dvs där det sitter en plastpinne på grövre nederdel i mitten stickandes upp så nedre hål på överdel sticks på denna linda alla ändar mycket noga annars spricker det!!!!!
        Denna skarv var vanlig förr.
        Köp färdigt bara en massa jobb troligen blir spöet sisådär oxå
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Testa Googla "spigot ferrules" kanske blir napp lycka till
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Titta på spigotholkar dvs där det sitter en plastpinne på grövre nederdel i mitten stickandes upp så nedre hål på överdel sticks på denna linda alla ändar mycket noga annars spricker det!!!!!
            Denna skarv var vanlig förr.
            Köp färdigt bara en massa jobb troligen blir spöet sisådär oxå
            Hej TamTam; Att öka antalet delar och skarvar hos ett spinn-, haspel- eller flugspö med spigotholkar kan vara bekvämt ur transportsynpunkt. Nackdelen är att ett lätt spö med djup parobolisk aktion och flera spigotholkar kan bli onödigt styvt runt holkarna.

Den som uppfann och introducerade spigotholken var den enormt välrenommerade spöbyggaren Tony Fordham i England. Tony F. har byggt massor av exklusiva lax- och öringflugspön åt många välkända flugfiskare världen över För svenska sportfiskare har Tony Fordham byggt de i många fisketidningar berömda 11 fots Pike Furusund, 12 fots Mörrum och 13 fots Älvkarleby på urstarka, enormt långkastande och lätta Sportex Carbon Kevlar klingor och med sina välkända spigotholkar som skarvar mellan spödelarna. Alla Tony Fordhams spigotholkar har extra lång tapp för att undvika framtida holkglapp.
            Go for the Giant Salmons & Merry X-mas!
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av salachtin Visa inlägg
              Hej Salachtin; Visst kan du via spigotholkar öka antalet delar hos ett 2-delat spö. Fördelen är att spöt blir transportvänligare och speciellt om du ofta flyger till olika fiskeplatser världen över. Nackdelen med flera skarvar är att varje skarv gör spöt styvare och förändrar spöts aktion.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Jag skulle inte göra det. Utan köpa en liknande naken klinga och plocka delar ifrån den. Kom ihåg att belastningen bli allra störst på den nedre holken.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Salachtin; Visst kan du via spigotholkar öka antalet delar hos ett 2-delat spö. Fördelen är att spöt blir transportvänligare och speciellt om du ofta flyger till olika fiskeplatser världen över. Nackdelen med flera skarvar är att varje skarv gör spöt styvare och förändrar spöts aktion.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  Jag är på det klara med föreliggande risker vad gäller förändrad aktion osv. Det kanske ser lite ljusare ut med ett 3-delat spö med en relativt djup aktion?

Finns här någon som kanske byggt spön och har tips om själva operationen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 209 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art