Varför? Den är ju fortfarande den största fångade fisken av sin art i sverige? Att man inte får anmäla dom till tävlingar tycker jag borde införas som regel på många håll, men storfisksregistreringen och rekordregistreringen är inte tävlingar utan informationsbanker som vi sportfiskare skall kunna dra nytta och lärdom av, därför tycker jag att den största fisken är lika intressant oavsett vilket vatten den har fångats i, just för att den är störst.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Damm, rekord fisk via gödning?
Collapse
X
-
-
Är det inte lika lite sportfiske att odla upp en fisk till rekordstorlek i ett begränsat utrymme för att sedan locka den att nappa som att gå ut på havet med fisketrålare och beta av ett område för storfisk?
Det tycker i alla fall jag.
Visst kan det vara kul men inte sportsmannamässigt.
Det är som att göda upp ett vildsvin i en inhängnad till rekordvikt och sen ställa sig utanför och skjuta den, för att sedan gå ut och säga att man tagit nytt rekord.
Och sen påstå att man är en riktig jägare.Senast ändrad av tintin_jkpg; 2009-01-12, 14:37. Anledning: menade så klart nätfiske i havet och inte trolling med spö
Kommentera
-
Inser nu i efterhand att mitt inlägg kanske inte hamnade i helt rätt tråd för jag hade ingen tanke på att blanda in små trädgårdsdammar med fisk man odlar upp i mina argument för att registrera fisk från privata vatten utan syftade snarare på stora privata dammar, sjöar, strömsträckor osv.Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggÄr det inte lika lite sportfiske att odla upp en fisk till rekordstorlek i ett begränsat utrymme för att sedan locka den att nappa som att gå ut på havet med trollingbåt och beta av ett område för storfisk?
Det tycker i alla fall jag.
Visst kan det vara kul men inte sportsmannamässigt.
Det är som att göda upp ett vildsvin i en inhängnad till rekordvikt och sen ställa sig utanför och skjuta den, för att sedan gå ut och säga att man tagit nytt rekord.
Och sen påstå att man är en riktig jägare.
Jag kanske är dum men jag förstår faktiskt inte riktigt vad du syftar på när du blandar in havstrolling, menar du att man ska hägna in ett område med stor fisk och fiska där eller menar du att man fiskar på ett öppet område där man vet att det finns stor fisk? Och om det är det andra fallet du menar betyder det då att du anser att det inte är sportfiskemässigt att man väljer att lägga sitt trollingpass i ett område med storfisk?!Den förste att gå Ad Hominem förlorar
Kommentera
-
Vad jag menade med trålning i havet var att DET inte räknas som rekord, inget annat.Ursprungligen postat av Dalis Visa inläggInser nu i efterhand att mitt inlägg kanske inte hamnade i helt rätt tråd för jag hade ingen tanke på att blanda in små trädgårdsdammar med fisk man odlar upp i mina argument för att registrera fisk från privata vatten utan syftade snarare på stora privata dammar, sjöar, strömsträckor osv.
Jag kanske är dum men jag förstår faktiskt inte riktigt vad du syftar på när du blandar in havstrolling, menar du att man ska hägna in ett område med stor fisk och fiska där eller menar du att man fiskar på ett öppet område där man vet att det finns stor fisk? Och om det är det andra fallet du menar betyder det då att du anser att det inte är sportfiskemässigt att man väljer att lägga sitt trollingpass i ett område med storfisk?!
Jag menade inte trolling, utan nättrålning. Märkte att jag skrivit fel i förra inlägget.
Kommentera
-
-
Jörg Nötzli hade hjärta att både bonka och anmäla i alla fall.Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggVem skulle ha hjärta att bonka en rekordgädda som man fött upp från liten i damm? Inte jag i alla fall..
Han åkte bara fast för anmälningarna till tävlingar och rekordnoteringar, inte till bonkningen.
Tama gäddor har jag inga känslor för.
Kommentera
-
Varför läser ni inte reglerna för storfiskregistrering? En gädda i en privat damm kommer att godkännas som svenskt rekord under förutsättningen att du har fiskerätt där och att den vägde max 11999gr vid utplanteringen. Om du är ensam fiskerättsinnehavare spelar ingen roll.
Däremot kan inte en karp från Mörtsjön bli ett svenskt rekord eller ens en reg. Varför? Sjöns största karp var en storfiskereg redan då hon flyttades från sitt första vatten och ännu större när hon flyttades andra gången. tänk på den
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 522 visningar