Damm, rekord fisk via gödning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Damm, rekord fisk via gödning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
    Självklart måste man ha tillstånd. Förkastligt att flytta runt gäddor och andra fiskar annars.

Är säker på att Dittfiske har alla tillstånd i ordning. Hänger säkert ihop med maten(regnbågarna).
    Är du säker på det? Har svårt att se motiveringen till tillståndet. "Företagsamhet som kräver fisk från annat vatten?"

Är ju en sak att odla fisken, då skapar man ju fisk från "ingenting" (foder). I detta fallet tas det ju fisk från en annan sjö. Hur länsstyrelsen kan tycka att det är ok förstår jag faktiskt inte isåfall.

Kommentera

Menar att om man redan har tillstånd att tillföra regnbågar sedan tidigare så är sjön godkänd.
      Kommer det då en ansökan att tillföra gäddor så har man "halva inne" redan.

Sjön som gäddorna tas ifrån har mindre betydelse, det är recepientlokalen som ska godkännas eller vara godkänd.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
        Det finns egentligen endast ett stort problem att lösa när det gäller dammen: Hur behåller man vattnet rent och friskt. Vitfisken i sig skitar ner. De kommer att kräva foder.

Det ultimata vore att det i varje ögonblick finns endast så mycket foderfisk i vattnet som gäddan just då kan äta och tillgodogöra sig. All annan fisk är att betrakta som skitproducenter tills de blir uppätna. Vimlar det av fisk finns det för många.
        Är dammen för liten volymmässigt kommer vattenkvaliteten att sjunka på grund av all skit och då får gäddan problem. den överlever men mycket av den till gäddkroppen tillförda energin går åt till att hålla gäddans inbyggda reningsverk igång istället för att öka gäddans massa.
        Ett sätt att råda bot för detta är att ha en ständig genomströmning av friskt källvatten genom dammen.
        Sen finns även en balans ellan tillväxt och upplagrat gäddspäck. Även gäddor mår, precis som andra övergödda djur inklusive människor, dåligt av övervikt och hängbuk.
        Naturligvis som gammal akvarist, redogör du för det grundläggande, du har helt rätt.

Tror inte utan vet det...eftersom jag själv haft ett och annat akvarium i mina dagar...

S-fiske Hemi

Kommentera

cooolt

Ursprungligen postat av umeå_älven Visa inlägg
          Jag funderat på en sak dom senaste åren, kan tänka mig att tanken har slagigt andra också. Men iaf nu har jag kommit fram till att jag måste ha svaret !

Låt oss säga att jag bygger en damm på 50x50 meter ( eller mindre eller större ), som har hyffsat djup så fisk överlever vintern.

Fixar ett oändligt lager med levande vitfisk i alla storlekar.. ( vilket lär bli lite jobbigt och kämpigt men iallafall )

Jag fiskar upp en snipa i bra skick som jag lägger ner i dammen..

Dammen har självklart tillgång till bra vatten och allt vad det är.

Och jag övergöder gäddan med oändliga tillgångar till vitfisk i X antal år. ( borde vell kunna käka fryst strömming ?! )

Kan man på detta sätt fixa en rekord gädda som är lagligt sätt en svensk rekord gädda, om man senare fiskar upp gäddan?

Är bara nyfiken...

cooooolt, själv har jag en damm på 2000 liter som jag har 9 guldfiskar, 2 colikarpar, 5 sarvar(ca 2 hg/st) 2 storsarvar (ca 4.6 hg/st) 3 smårudor (ca 75 gram/st) en stor ruda (ca 4-5 hg) en abborre(ca 1hg) och en karp(ca 1hg) de har levt där i 2 år nu utan problem. men din ide låter bra, att bygga en gigantisk damm med massa vitfisk och en stor gädda som slukar all fisk!

Kommentera

onödigt inlägg av mig...stryker det..
            Senast ändrad av Hemi; 2009-01-11, 23:13.

Kommentera

Svenskt rekord gäller endast om fisken fångats i ett vatten där alla har tillgång till fiske, antingen genom fritt fiske eller möjlighet att lösa fiskekort!
              Att göda t.ex. en gädda i en damm där inte andra har möjlighet att fiska och sedan själv fiska upp den kommer alltså inte att leda till svenskt sportfiskerekord!

Jag har en bekant som äger en sjö med enormt grov gös i. Han får dock inte registrera några gösar för svenskt rekord då inte alla har möjlighet att lösa fiskekort där! Vet inte om han slagit det officiella svenska sportfiskerekordet på gös ännu men jag vet att han sniffat på det.
              Senast ändrad av PederE; 2009-01-12, 02:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
                Svenskt rekord gäller endast om fisken fångats i ett vatten där alla har tillgång till fiske, antingen genom fritt fiske eller möjlighet att lösa fiskekort!
                Att göda t.ex. en gädda i en damm där inte andra har möjlighet att fiska och sedan själv fiska upp den kommer alltså inte att leda till svenskt sportfiskerekord!

Jag har en bekant som äger en sjö med enormt grov gös i. Han får dock inte registrera några gösar för svenskt rekord då inte alla har möjlighet att lösa fikekort där! Vet inte om han slagit det officiella svenska sportfiskerekordet på gös ännu men jag vet att han sniffat på det.

Men hur funkar det där igentligen? Men alla dessa privata dammar/ klubbvatten eller vad dom nu kallas där dom fiskar sina svenska rekordfiskar och tiom namnger dom som om det vore husdjur! I många fall är det väl ( känslan jag har iaf) ändå kanske inte direkt alla som har rätten att fiska i dessa vatten!
                Rätta mig gärna om jag har fel!

Men om man bara sålde fiskekort så skulle det teoretisk sett vara möjligt att odla fram en svensk rekord...och dessutom lagligt! Om dessa övergödda karpar mm godkänns som rekordfiskar (tycker förövrigt att dessa rekord känns förjävla löjliga) måste väl väl ändå en gädda godkännas?
                Nämen jag har ju mäskat in platsen stenhårt i X antal år med 5 hektos mörtar skulle man kanske kunna dra till med som kommentar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jompen Visa inlägg
                  Men hur funkar det där igentligen? Men alla dessa privata dammar/ klubbvatten eller vad dom nu kallas där dom fiskar sina svenska rekordfiskar och tiom namnger dom som om det vore husdjur! I många fall är det väl ( känslan jag har iaf) ändå kanske inte direkt alla som har rätten att fiska i dessa vatten!
                  Rätta mig gärna om jag har fel!

Men om man bara sålde fiskekort så skulle det teoretisk sett vara möjligt att odla fram en svensk rekord...och dessutom lagligt! Om dessa övergödda karpar mm godkänns som rekordfiskar (tycker förövrigt att dessa rekord känns förjävla löjliga) måste väl väl ändå en gädda godkännas?
                  Nämen jag har ju mäskat in platsen stenhårt i X antal år med 5 hektos mörtar skulle man kanske kunna dra till med som kommentar?
                  Är inte så insatt i huruvida gemene man har tillgång till fiske i just karpdammarna du talar om.

Men om inte alla har möjlighet till fiske i dammarna så bör det inte klassas som svenskt sportfiskerekord.
                  Så registreras det officiella svenska rekord från karpdammarna så antar jag att det är fritt fram för alla att kunna fiska där. Kanske räcker att alla har möjlighet att gå med i klubben, då har ju faktiskt alla tillgång till vattnet om dom bara vill.
                  Men du får alltså inte ha ett privat vatten, inte ge andra möjlighet att fiska där och sedan registrera svenska rekord från vattnet!
                  Senast ändrad av PederE; 2009-01-12, 02:33.

Kommentera

Vad baserar du det påståendet på egentligen? Jag läste nyss igenom sportfiskarnas regler för rekordregistrering för att se efter om jag hade missat nånting, men jag hittar inte ett ord i reglerna om privata vatten och att det skulle vara förbjudet att registrera fisk från dessa.
                    Vad gäller karpdammarna så är det många av dessa som allmänheten INTE har någon som helst tillgång till och enda möjligheten att bli medlem är att bli invald i klubben, detta gäller t.ex vattnet med vårat nuvarande svenska rekord, tegelbruksdammen i lomma som arrenderas av Rutilus.
                    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Då borde vi ju som en stor samling sportfiskare försöka få dem att ändra reglerna.

Att registrera en fisk som rekordfisk från ett privat vatten borde självklart vara mot reglerna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34