Studier har visat det det rent genetiskt är väldigt små variationer mellan olika gäddindivider, så för den sakens skull spelar det nog igen större roll vilken gädda du väljer...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Damm, rekord fisk via gödning?
Collapse
X
-
-
ELLER så tar man en fisk under vårfisket med rom i sig. Måste ju vara det enklaste för att könsbestämma fisken.
Rommen behöver man ju inte oroa sig för eftersom den måste befruktas. Då har du en fin honfisk
Kommentera
-
2-5m3 är ju bra, då bör det ju inte vara så svårt att fiska upp gäddan sen.Ursprungligen postat av Flodström Visa inläggAtlantisk lax >30 kg här i kommunen. Hardangeröring, ca 20 kg i Eidfjord avelsbank.
Om du startar med en gädda på >3,5-4 kg så vet du att det är en hona (hannar blir sällan större än 2-3 kg och därför är alla rekordgäddor gamla madammer, hehehe). Bäst är väll att starta med en på 10+++ så tar det inte så lång tid tills du kan anmäla en rekordfisk, hehehe. Dammen behöver inte vara stor, kanske 2-5 m3 max. Madammen skall ju bara fetas upp. men du måste ha strömmande friskt vatten i den dammen.Ola
Kommentera
-
Går givetvis bra att föda upp gäddor till rekordvikter i små, privata vatten.
Få se om det kommer ett svenskt rekord så småningom.
"
Dittfiske.se ....
är stolta att inför säsong 2009 kunna erbjuda ett exklusivt gäddfiske i privat vildmarkssjö som spätts på med vuxna gäddor i mängd. Sjövargar runt metern, modell 100-klubbare har vid provfisken under 2008 fångats vid varje fisketillfälle! Ett lågt fisketryck och gott om huggvilliga gäddor därtill borgar för högsta kvalité på fisketuren. Inte nog med att det finns gott om fisk i sjön, alla gästerna får kostnadsfritt låna kompletta utrustningar, "top of the line". ....
Fisket sker från roddbåtar, men landfiske fungerar också. Fiskeguide är på plats vid fisketuren och hjälper gästerna till rätta. Fiske i Gäddsjön passar såväl den rutinerade som den mindre erfarne fiskaren. Att det finns påtagligt gott om gädda i Gäddsjöns mörka vatten beror på att det regelbundet sätts ut vuxna gäddor i sjön. Gäddorna fångas i storryssjor i ett av våra innanhav för vidare transport till Gäddsjön. Fisket bedrivs till största delen enligt metoden Catch & Release, men möjlighet till att få behålla en och annan matgädda finns.
Källa: Dittfiske.se
Kommentera
-
Vart är fisket på väg?Ursprungligen postat av Scaner Visa inläggGår givetvis bra att föda upp gäddor till rekordvikter i små, privata vatten.
Få se om det kommer ett svenskt rekord så småningom.
"
Dittfiske.se ....
är stolta att inför säsong 2009 kunna erbjuda ett exklusivt gäddfiske i privat vildmarkssjö som spätts på med vuxna gäddor i mängd. Sjövargar runt metern, modell 100-klubbare har vid provfisken under 2008 fångats vid varje fisketillfälle! Ett lågt fisketryck och gott om huggvilliga gäddor därtill borgar för högsta kvalité på fisketuren. Inte nog med att det finns gott om fisk i sjön, alla gästerna får kostnadsfritt låna kompletta utrustningar, "top of the line". ....
Fisket sker från roddbåtar, men landfiske fungerar också. Fiskeguide är på plats vid fisketuren och hjälper gästerna till rätta. Fiske i Gäddsjön passar såväl den rutinerade som den mindre erfarne fiskaren. Att det finns påtagligt gott om gädda i Gäddsjöns mörka vatten beror på att det regelbundet sätts ut vuxna gäddor i sjön. Gäddorna fångas i storryssjor i ett av våra innanhav för vidare transport till Gäddsjön. Fisket bedrivs till största delen enligt metoden Catch & Release, men möjlighet till att få behålla en och annan matgädda finns.
Källa: Dittfiske.seVad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
-
Du har en poäng där..vad är skillnaden mot en i damm uppfödd gädda?..och det är inte speciellt sportfiskemässigt. Som svenskt rekord vore det rent fusk, tycker jag..men skulle jag se det som en kul grej..ett intressant expriment..Att gäddan kan under optimala förhållanden nå 30 kg vet vi men 35? plus att det skulle vara jävligt kul att se och mata en megamegagädda... klia den under hakan och så...;-)Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inläggFunkar säkert!
Det går ju med karpar, braxnar, sutare mm. Svenska rekorden på dem är ju redan gödfiskar från små privata dammar...
Sedan om förfaringssättet är specillt sportfiskemässigt är en annan sak...
"Gäddsjön", Ditt fiske, tror jag inte alls på...slitna gäddor mer och mer på dekis..helt ointressant..Taskigt mot dem..Senast ändrad av Hemi; 2008-12-19, 13:09.
Kommentera
-
Ja man kan ju ha den som husdjur. Som den där gubben som matade gäddan vid sin brygga med korv. Jag kan tänka mig en 20 kg havskatt som husdjurUrsprungligen postat av Hemi Visa inläggDu har en poäng där..vad är skillnaden mot en i damm uppfödd gädda?..och det är inte speciellt sportfiskemässigt. Som svenskt rekord vore det rent fusk, tycker jag..men skulle jag se det som en kul grej..ett intressant expriment..Att gäddan kan under optimala förhållanden nå 30 kg vet vi men 35? plus att det skulle vara jävligt kul att se och mata en megamegagädda... klia den under hakan och så...;-)
"Gäddsjön", Ditt fiske, tror jag inte alls på...slitna gäddor mer och mer på dekis..helt ointressant..Taskigt mot dem..
Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
Kan man få tillstånd till att flytta gädda?
Låter lite konstigt att det är ok att ta gäddor med ryssja och flytta dem till en sjö för att det ska bedrivas sportfiske.
Hur resonerar tillståndsmyndigheten i så fall?
Självfallet så är det lite avundsjuka man känner eftersom man önskar att man hade den möjligheten själv.Ola
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 522 visningar