Läsvärt ang. odling av utsättningsfisk till Vänern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Läsvärt ang. odling av utsättningsfisk till Vänern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Läsvärt ang. odling av utsättningsfisk till Vänern

Läsvärt ang. odling av utsättningsfisk till Vänern. Verkar inte speciellt konstigt att mortaliteten är hög om man kikar på "odling3";s behandling.

PDF:

sigpic

Har sett lika illa behandlad fisk som från odling3 vid fisk som vi planterat ut i Vättern.
    Det är för jävligt att det ska vara på det viset.

Kort tid mellan fenklippning och försäljning är nog en vanlig orsak till att de får svampangrepp. De tappar den naturliga förmågan att bekämpa svampsjukdomarna av stressen som de tvingas uppleva när de fenklipps några dagar innan transport och släpps ut i nytt vatten.

Kommentera

Undrar om den odlingen är i bruk numera?
      Ingen ursäkt men viljan att göra bra saker finns knappast kvar ifall kontrakt är uppsagda.

Jag har sett fettfeneklippning på nära håll och har efter det bildat mig en uppfattning att klippningen aldrig är 100%´ig korrekt. Långt ifrån, tyvärr.

Kommentera

Jag har själv klippt fenor och det är lätt hänt att fenorna inte blir helt avklippta. Så är det när man klipper en helvettes mass :P På tal om svamp så biter salmonider på varandra. Det ger ju också upphov till svampangrepp.

Kommentera

Mycket intressant läsning, speciellt bilaga 2.
          /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
            Jag har själv klippt fenor och det är lätt hänt att fenorna inte blir helt avklippta. Så är det när man klipper en helvettes mass :P På tal om svamp så biter salmonider på varandra. Det ger ju också upphov till svampangrepp.
            Hur mycket dem biter på varandra är beroende av två mycket viktiga faktorer:
            1) hur tätt dem går (antal per m3 vatten så att säge)
            2) och hur ofta och mycket foder dem får.

Odlingsverksamhet för kompensation/eller styrkning av vilda bestånd ställer mycket högre krav på odlingsförhållanden än vad som ställs för matfisk
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
              Hur mycket dem biter på varandra är beroende av två mycket viktiga faktorer:
              1) hur tätt dem går (antal per m3 vatten så att säge)
              2) och hur ofta och mycket foder dem får.

Odlingsverksamhet för kompensation/eller styrkning av vilda bestånd ställer mycket högre krav på odlingsförhållanden än vad som ställs för matfisk
              Visst är det så. Och jag tror det är få odlingar som har "bra" utrymme. Utan att ha sett massor. Men de jag har sett har alltid varit trånga. Mer eller mindre.

Kommentera

Himla intressant undersökning, jäkla massa skulle nog kunna förbättras i hanteringen av fisken. Samtidig följer följdfrågor i min egen lilla hjärna.

Är det ingen som funderar på "utarmningen" av det vilda beståndet, då med tanke på den odlade laxen som leker och blandar sig i den vilda laxens "gener".
                Finns det helt vild lax kvar öht?

Appropå dem som dör i kassarna som fick gå av sig för att testa överlevnaden. Jag har ett par ggr märkt det på mört i mörtstugor, fisk tagen i mälaren har efter flytt och fått gå i annat vatten dött en efter en i ganska rask takt.
                Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
                  Himla intressant undersökning, jäkla massa skulle nog kunna förbättras i hanteringen av fisken. Samtidig följer följdfrågor i min egen lilla hjärna.

Är det ingen som funderar på "utarmningen" av det vilda beståndet, då med tanke på den odlade laxen som leker och blandar sig i den vilda laxens "gener".
                  Finns det helt vild lax kvar öht?

Appropå dem som dör i kassarna som fick gå av sig för att testa överlevnaden. Jag har ett par ggr märkt det på mört i mörtstugor, fisk tagen i mälaren har efter flytt och fått gå i annat vatten dött en efter en i ganska rask takt.
                  läs här lite om vad björn skriver
                  vänern - undersökningsrapport avslöjar kostsam fiskodlingsvanavård

Tidanöringen är den enda genuina öringbeståndet som finns kvar i vänern och det är jag som sliter som f.. med det
                  MVH NIMO
                  Senast ändrad av nimo; 2008-12-12, 13:37. Anledning: stavning

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 018 visningar
                  1 gilla