Senhöst/Vinterfiske gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senhöst/Vinterfiske gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Senhöst/Vinterfiske gädda

Var står gäddan nu när höst mer eller mindre övergått till vinter?
    "Teorier" om gäddans generella ståndsplatser efter årstider är ju i standard och är väl i korthet enligt följande.
    Tidig vår, runt islossning: Relativt grunt i anknytning till lekplatser för att äta upp sig innan lek.
    Vår/Senvår: Grunt/relativt grunt står kvar på eller i anslutning kring lekplats för att äta upp sig efter lek.
    Sommar: Står på djupare svalare vatten, kommer upp sporadiskt på grundare vatten gryning/skymmning vid jakt.
    Höst: "Kommer upp" och står mer permanent på varmare grundare vatten än vid sommar.
    Så långt är väl dom flesta överrens oavsätt om man fiskar i skärgård, sjö eller å.
    Åsikterna tycker jag dock faktiskt går isär gällande senhöst/vinter, teorin jag själv haft är att gäddan, nu när ytvatten temp. är 3-4 grader(skärgård), står djupt, riktigt djupt där vattnet inte är lika avkylt, sammtidigt hör man rapporter på stor gädda taget på 0,5m djup i Januari, har hört "teorier" från duktig gäddfiskare som tom. menar att stor gädda i skärgårdgår in grunt i tex. marar för att "övervintra" vilket har varit helt tvärt om mina egna teorier, i alla fall gällande stor gädda. Annan teori från erfaren gäddfiskare har varit att gäddan följer mörtstimmen och mörten står djupt på vintern. Å andra sidan vet man ju att stor gädda kommer upp permanent från hav i tex vissa åar på senhöst/vinter, skiljer sig gäddans beteende beroende på om den lever i å eller tex. skärgård?
    Annan teori som jag själv tagit till mig är att gäddan kommer upp grunt sporadiskt för att jaga vitfisk som betar på förmultnade nate, gäddan ska då sedan stå kvar riktigt grunt under förbränningen av födan för att förbränningen skulle gå långsammare på kallare vatten än på det varmare djupare.
    - Vore kul att höra vad ni har för åsikter om detta!?

Min teori är att på senhöst/vinter står gäddan lite djupare.... Då och då går den in grunt och äter någon brax... Har hört att " sista timmen " ska vara hett på vintern.
    Gäller och tajma bra för att ta den där stora på 0,5m djup.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Skulle säga att det varierar grymt mycket vars man fiskar i sverige!

Kommentera

Fiskade öring i de yttersta delarna av skärgården i dag. Hittade en fin vassvik som var isbelagd till hälften. -2c i luften, +4 i vattnet. Hård nordan. Skulle aldrig drömma om att gäddorna skulle vara i farten men jag fick 5st och tappade många. Bla 3st STORA. En hade jag uppe i ytan. Lätt 7kg. EV nytt pb men den släppte. De stod på 0,5-1,5meter.
        Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
          Fiskade öring i de yttersta delarna av skärgården i dag. Hittade en fin vassvik som var isbelagd till hälften. -2c i luften, +4 i vattnet. Hård nordan. Skulle aldrig drömma om att gäddorna skulle vara i farten men jag fick 5st och tappade många. Bla 3st STORA. En hade jag uppe i ytan. Lätt 7kg. EV nytt pb men den släppte. De stod på 0,5-1,5meter.
          -Coolt!
          Fiskade efter gädda i ytterskärgården för några veckor sedan, första riktiga kylan hade precis kommit, fiskade på ett efter gädda "säkert" ställe,
          inte ett pill på det lite grundare vattnet totalt stendött, ytvattentemp. +5-6grader.
          Dom få vi fick tog stod djupt på typ 7m....
          Där ser man hur "lynnit" höst/vinter fisket kan vara...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
          7 svar
          1 532 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
          Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34