Nätfångad gädda på 23 kg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätfångad gädda på 23 kg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

120cm Vättern gädda, relativt välfylld buk, men utan någon vidare ryggbredd. Borde väl väga lite mer än 23lbs? Men aldrig att den väger ens i närheten av 20 kg! Som vanligt en tidningsblunder. Är det så svårt att kolla fakta innan man publicerar artiklar?
    En expert är en person som kan hindra andra från att använda vanligt sunt förnuft. -G.P.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
      Så fort någon får en stor gädda så ska vikten diskuteras till oändlighet på denna sajt, tror aldrig jag sett en bild på en stor gädda med uppgiven vikt som accepterats på denna sida.
      Har det skrivts 17kg i tex en tidning så kommer genast "max16kg, kanske 16,5 men 17kg, aldrig".
      Det betyder att vi ska "acceptera" att den här gäddan väger 23 kg trots att den uppenbarligen inte gör det? (Det ser väl du också?)

Kommentera

Ursprungligen postat av Konkwista Visa inlägg
        vilken avundsjuka det finns. varje gång det kommer en artikel i en tidning så står det på FS forum att de läst vågen fel. Men hallå alla vågar har inte Ib skala.
        Innebär detta att du tycker det verkar rimligt att fisken väger 23kg?

Kommentera

Jag vet inte. Tycker inte om att tro och sen tycka. Men visst ser det misstänksamt ut

Googlade lite på 50lb bilder. Inget som säger att de är sanna heller för den delen, men vilken fiskare säger att fisken väger mindre än vad den gjorde

Sen har vi den där kända storgäddorna som florerar på internet hela tiden..
          http://www.fishingfury.com/ har som de flesta vet, en massa bilder på dem.

Jag ser iaf en viss skillnad. Men mer säger jag inget om vad jag tror om "gubbens" fisk.

Men visst finns det en massa avundsjuka. 1kg hit och dit är väl inget, och det är många gånger tönting att bara säga HAHA nädu! du vet ingenting om vikter, osv. Jag är inte så avundsjuk. Faktiskt. Men det går att skilja på 50lb och 23lb..
          Och sen tycker jag det bara var tråkigt att fisken kom upp bara för att spikas på en vägg. Dessutom att den kom upp med ett nät :crazy:

My two pennies worth
          Senast ändrad av Bergman; 2008-11-18, 20:00. Anledning: Det har inkommit Copyright-mail ang detta inlägg

Kommentera

vad fan, 23kg...whatever...gubbjävel
            sportfiskeguide i växjö/småland

www.sportfiske-vaxjo.co.nr

Kommentera

Ursprungligen postat av VectoR Visa inlägg
              Det betyder att vi ska "acceptera" att den här gäddan väger 23 kg trots att den uppenbarligen inte gör det? (Det ser väl du också?)
              Jag har inte sagt något om denna gäddas vikt, jag tycker bara att det är tråkigt att ALLTID ska klankas ner på vikter när någon fått en stor gädda. Så fort någon lägger upp en bild och en vikt så kan det ALDRIG accepteras. Jag kan inte påminna mig om att någon skrivit "grattis, eller bra jobbat" när någon lagt upp bild och vikt på en stor gädda. Utan det står som regel ALLTID att den fisken kan ALDRIG väga så mycket.
              Jag har inget som helst intresse i att veta vikten på denna fisk.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
                Innebär detta att du tycker det verkar rimligt att fisken väger 23kg?
                nä fisken väger troligtvis inte 23kg men orka lägga ner energi på ämnet när fisken ändå bara är nätfångad.
                www.solskensmetarna.se

Kommentera

Svårt att bedöma gäddans vikt iom att den är kraftigt framhållen. Men något är fel. Den uppgivna längden 120 cm stämmer inte med vikten. Att mäta är lättare än att väga, mycket mindre chans att göra fel.Det finns iofs två 20 kg resp. 21,2 kg gäddor med samma längd som ingen betvivlat vikten på. Den ena från regnbågssjön dammsjön i dalarna en oerhört grov fisk i extrem kondition.Angelfiske, vikt 20 pannor. Den andra blekingegäddan med en längd på 122 cm och 21,2. Båda fiskarna var i extrem kondition, maximal . Skulle 23 kg stämma är det Sveriges grövst byggda gädda NÅGONSIN..

Tvivlar starkt...

Gissar med tanke på uppgiven längd och kondition vikten till 13 kg..
                  Senast ändrad av Hemi; 2008-11-16, 16:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av Konkwista Visa inlägg
                    nä fisken väger troligtvis inte 23kg men orka lägga ner energi på ämnet när fisken ändå bara är nätfångad.
                    Energi var det ja

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                      Jag kan inte påminna mig om att någon skrivit "grattis, eller bra jobbat" när någon lagt upp bild och vikt på en stor gädda.
                      Ursprungligen postat av Konkwista
                      Ingen av oss här på fiskesnack är väl intresserade utav en gädda som är en av sveriges största dokumenterade. Nu när den är nätfångad menar jag..
                      Så får vi väl gratulera gubben. Iaf till en fin plats i tidningen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 115 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art