jag inte förstå - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jag inte förstå

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det har inte med landstillhörighet att göra. Det har med kultur och arv att göra. Är man van att betala fiskekort så är man. Är man inte van att betala för sitt fiske lär det te sig onödigt och oförklarligt.

Så är det även i småland, även om folket inte kommer från polen...
    Så är det även i gbg, även i norrland, bland folk som inte fiskar så ofta, men även bland specimenfiskare som fiskar jämt och ständigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
      Jag som svensk och sportfiskare tycker att det många gånger i vårt land är jättesvårt att hitta ställen som säljer fiskekort!

Håller med dig helt, och vi i vårt fiskevårdsområde ville förekomma detta genom att sätta upp anslagstavlor vid ALLA våra vatten. Det gick bra ända tills vi skulle sätta upp informationen på dem. All offentlig publikatiion måste visst gås igenom och granskas... och där är vi än... 4 år efter initiativet. Inget är så "enkelt" som att bara informera om vilka fiskar som finns i ett vatten, vilka bestämmelser som gäller och vart man kan köpa fiskekort. Det är inte lätt att simma motströms men det ger onekligen kondis.

Kommentera

Jag har svårt att förstå poängen med fiskekort! Finns det något principiellt bra med fiskekort? Jag har även svårt att förstå poängen med en hel del av de regler som finns i olika FVOF som styr hur man får fiska.
        Fast jag följer oftast reglerna i alla fall... Att jag har svårt att förstå brukar jag skylla på min multiblandade härkomst!

Kommentera

När jag var med i styrelsen för en klubb som hade ett litet put-and-take vatten så satte vi upp skyltar på polska om reglementet. Vad jag minns så funkade det skapligt.
          Fyra Gulp och en Rom & Cola
          Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inlägg
            När jag var med i styrelsen för en klubb som hade ett litet put-and-take vatten så satte vi upp skyltar på polska om reglementet. Vad jag minns så funkade det skapligt.
            Vi kom just fram till att försöka få fram en broschyr med dom viktigaste reglerna som man kunde dela ut vid vattnen som skulle vara på några olika språk så missförstånden kunde minskas.

Det jag menade med tråden är att många väljer att missförstå och låtsas att inte kunna varken engelska eller svenska när det passar dom.

Jag hade ju en kille som jag tog för flerspömete och när jag tog honom var det tredje gången han misskötte sig och tidigare hade han fått ett häfte som heter fiskeguiden med dom flesta reglerna och vid beslaget hade jag och ett vittne inga problem att prata med honom på svenska men i rätten hade han (glömt) sina kunskaper i svenska och på grund av detta så bedömdes det som ringa brott, då han inte kunde svenska så tyckte rätten att han inte kunde förväntas känna till vad som gäller.

Det är sånt jag menar med länken att man kan språket när det passar men (förtränger) när det behövs. Jag träffade denna kille vid samma vatten ett halvår senare och då kunde han plötsligt svenska igen och följde reglerna så han hade åtminstone insett att det kanske inte gick att lura rätten fler gånger.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
              Vi kom just fram till att försöka få fram en broschyr med dom viktigaste reglerna som man kunde dela ut vid vattnen som skulle vara på några olika språk så missförstånden kunde minskas.

Det jag menade med tråden är att många väljer att missförstå och låtsas att inte kunna varken engelska eller svenska när det passar dom.

Jag hade ju en kille som jag tog för flerspömete och när jag tog honom var det tredje gången han misskötte sig och tidigare hade han fått ett häfte som heter fiskeguiden med dom flesta reglerna och vid beslaget hade jag och ett vittne inga problem att prata med honom på svenska men i rätten hade han (glömt) sina kunskaper i svenska och på grund av detta så bedömdes det som ringa brott, då han inte kunde svenska så tyckte rätten att han inte kunde förväntas känna till vad som gäller.

Det är sånt jag menar med länken att man kan språket när det passar men (förtränger) när det behövs. Jag träffade denna kille vid samma vatten ett halvår senare och då kunde han plötsligt svenska igen och följde reglerna så han hade åtminstone insett att det kanske inte gick att lura rätten fler gånger.
              Jaha, och?
              Vad tycker du att ditt gnäll tillför ett sportfiskeforum?
              Du kanske ska göra något annat än att syssla med tillsynsverksamhet om du tycker det är så jobbigt för dig.

Kommentera

jag är faktiskt inte helt på det klara med anledningen till denna tråd, så jag står fast vid mitt förra inlägg o ger nog fan i o läsa här mer.....
                -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

En av dom dumaste trådar jag läst.

Kommentera

Kom igen, vi behöver såna här ogenomtänkta och lätt infekterade trådar för att kunna ta oss igenom en lång och mörk vinter, de fungerar som ett visserligen uselt men ändå tidsfördrivande substitut för riktigt fiske.
                    /Magic

Kommentera

Ja, dom behövs verkligen!
                      Jag kan rapportera en granne som brukar tvätta alldeles för länge. När man ska lägga i tvätten har hon inte hängt sin än. När man påtalar detta har hon alltid en ursäkt. Kan hon vara polska?
                      Nu talar hon ju iofs svenska, men av hennes beteende kan man ju tycka att hon borde vara polska. Hon är kanske det utan att vet om det? Hon skulle nog tjuvfiska i alla fall, det är ett faktum.
                      Läskigt var ordet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 047 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art