jag inte förstå - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jag inte förstå

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

saxat från wikipedia ( http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rdom ) som absolut inte är någon garanterad sanningsbärare, men dessa textrader kan ju kanske få någon att vilja fördjupa sig i ämnet om sina förutfattade meningar och vad dom i så fall kanske grundar sig på. det är väldigt intressant att fördjupa sig i sina värderingar och sin världsbild, och det är först när man kritiskt börjar granska sig själv som man kan ta steget till att kritiskt granska andra fenomen. den kritiska tanken är den enda garanten för att kunna växa som människa, och på så sätt få en större och mer nyanserad bild av den värld vi lever i. det är inte bara nyttigt utan faktiskt riktigt kul...

"En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den eller det som är föremål för fördomen anses tillhöra.

Eftersom stereotyper kan vara positiva eller negativa, kan även de fördomar som de resulterar i vara antingen positiva eller negativa. En negativ fördom gentemot en person leder ofta till en positiv fördom om en annan. Vare sig en stereotyp är statistiskt riktig eller ej innebär en fördom en övergeneralisering av densamma."

"Fördomar grundar sig på stereotyper som indelar företeelser och personer i grupper baserat på kriterier som kön, ålder, nationalitet och etnisk tillhörighet, yrke och utbildning, social bakgrund, utseende och musiksmak. Fördomarna och stereotyperna har sin grund i individens anlag, uppfostran, livserfarenhet och vanor. De sammanhänger med ens allmänna världsåskådning och intressen ("man tror på det man vill tro") och påverkas av tidsandan och den allmänna opinionen.

De flesta har fler fördomar än de anar, och endast ett avsiktligt och energiskt bemödande att genom självkritik bekämpa dem kan leda till relativ fördomsfrihet. En av de vanligaste fördomarna är föreställningen om ens egen fördomsfrihet. Särskilt när fördomarna är gemensamma för majoriteten eller bygger på kollektiva erfarenheter inom ett folk eller en samhällsklass, verkar de i hög grad hindrande för samhällslivet och dess utveckling."
    Senast ändrad av ALQ; 2008-11-11, 10:22.
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ Visa inlägg
      "En av de vanligaste fördomarna är föreställningen om ens egen fördomsfrihet."
      Så sant, och dessutom är det mycket svårt att upptäcka just dessa fördomar eftersom de ligger så oerhört nära de grundläggande värderingar man har. För att kunna upptäcka och förändra dessa så behöver man ifrågasätta stora delar av sig själv och det kan vara nog så svårt och obehagligt. Åtminstone till en början.
      /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av Erlando Visa inlägg
        Känner mycket väl igen mikweds upplevelser.
        Men fy på mig som har fått fördomar..
        Dessa (genier) som skriver svar blir väl också vuxna och mer medvetna om världen så småningom.
        1. Rasist är jag inte.
        2. Fördomar är väl förutfattade meningar och om man träffar 100 st som fiskar och struntar i regler så är 1 en av dessa svensk och resten från ett annat ursprung så det kallar jag kunskap och inte fördomar.
        3. Träffar ofta andra natonaliteter som är mycket trevligare än vi svensson runt vattnen och som också tycker det är många som missköter sig.
        4.Dom som åker dit för tjuvfiske vid tex öringåar som är fredade är väldigt sällan svenska medborgare.

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ Visa inlägg
          "Detta problem skulle aldrig finnas om vi åkte till ett annat land för att jobba och fiska på våran fritid för vi skulle ta reda på vad vi får och inte får."

vilka menar du? svenskar? tillsyningsmän? sportfiskare? män?

menar du att det inte finns svenskar, tillsyningsmän eller sportfiskare som uppför sig illa, kriminellt eller obetänksamt utomlands?

detta var några hypotetiska frågor som jag skrev för att påvisa hur dumt du resonerar och skriver.
          Jag får väl erkänna att mina sista rader var tokigt formulerade och i detta har du rätt.
          Jag har lite bråttom ibland när jag skriver.

Faktum kvarstår att fiskebus inom sportfisket utförs oftast av andra än svennar.

Om nu inte ordet svennar retar någon och är en fördom.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
            Dessa (genier) som skriver svar blir väl också vuxna och mer medvetna om världen så småningom.
            1. Rasist är jag inte.
            2. Fördomar är väl förutfattade meningar och om man träffar 100 st som fiskar och struntar i regler så är 1 en av dessa svensk och resten från ett annat ursprung så det kallar jag kunskap och inte fördomar.
            3. Träffar ofta andra natonaliteter som är mycket trevligare än vi svensson runt vattnen och som också tycker det är många som missköter sig.
            4.Dom som åker dit för tjuvfiske vid tex öringåar som är fredade är väldigt sällan svenska medborgare.
            förhoppningsvis fortsätter jag med mitt kritiska tänkande, och ifrågasätter andras så väl som mina egna åsikter. om det betyder att inte bli vuxen så gärna för mig.

1. enligt det du skrev, så vet jag många som skulle påstå att du faktiskt har rasistiska (om inte annat så fördomsfulla och trångsynta) åsikter.
            joo, det var lite tokigt formulerat!!!
            2. det skulle jag kalla "kunskap" om just dessa 100 personers förhållande till dessa specifika regler. men det blir alltid lite besvärligare om man väljer att inte kategorisera och dra förhastade slutsatser baserade på alldeles för liten/dålig empirisk grund.
            3. att någon annan delar ens åsikt gör den inte rätt! och varför hänger du upp dig så mycket på nationaliteter? är det inte individerna som är det intressanta? och dessutom är det väldigt svårt att dra några slutsatser baserat på någons nationallitet. vad stipulerar ens kulturella värderingar (vad nu det är för något!) mm mm? för att dra det ett steg till så kan man ta sig en funderar på vad våra gränser EGENTLIGEN betyder, inte mycket skulle jag vilja påstå. det kulturella styrs av betydligt mer än av vilken sida av gränsen man råkar bo på. en tonåring i sthlm har förmodligen mer gemensamt med en tonåring i paris, london eller NY än med en tonåring i en liten isolerad by i norrland.
            4. kan du ta fram lite underlag? skulle vara kul att se vart du hämtat den informationen och även få en möjlighet att själv annalysera resultaten av den/dom undersökningarna. om det är så att det finns vetenskapliga undersökningar på detta vore det intressant ta reda på vad det är som leder fram till dom resultat du hänvisar till. jag ställer mig då frågan, hur kan man förbättra informationen och reglerna så att dom funkar. om det är många som inte följer regler, är det ofta reglerna eller hur dom kommuniseras som det är fel på. väldigt sällan mottagarna av kommunikationen.

//achilles
            achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
            \m/

Kommentera

Jag får väl erkänna att mina sista rader var tokigt formulerade och i detta har du rätt.
              Jag har lite bråttom ibland när jag skriver.

Faktum kvarstår att fiskebus inom sportfisket utförs oftast av andra än svennar.

Om nu inte ordet svennar retar någon och är en fördom.

Faktum är att svennar, garanterat, står för mest busfiske totalt sätt.
              Med svennar menar du så klart människor som bor i Sverige.

Kommentera

är det inte så att det nästan bara är idioter som fiskar?
                det har iaf jag fått för mej :P
                -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Jag var på ett möte för tillsynsmän går kväll och som ett av dom största problemen är våra gäster från polen och baltikum som inte vill förstå var man får och inte får fiska.

Man skyller alltid på samma sak att man inte förstår och det gör dom även andra gången för dom har (glömt) att dom fått information minst en gång tidigare.

Nu kommer vi in på att du har egen skyldighet att ta reda på vad du får och inte får och det kanske inte alltid är så lätt, men om jag åkte till ett annat land som gäst skulle jag förvissa mig om var jag får fiska innan jag fiskade för att inte riskera trubbel.

Detta problem skulle aldrig finnas om vi åkte till ett annat land för att jobba och fiska på våran fritid för vi skulle ta reda på vad vi får och inte får.
                  Men om dom tjuvfiskar så får ni väl "ta" deras fiskespön ( som dom sen får hämta ut på polisstationen, de är väl så det går till...eller?) så har ni förstör den fiskedagen för dom personerna, fiskeregler gäller såväl svenskar som nysvenskar, tror alla tänker sig för o kollar upp reglerna innan dom fiskar nästa gång om man "blitt av med spöet".

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse-Halvljus Visa inlägg
                    är det inte så att det nästan bara är idioter som fiskar?
                    det har iaf jag fått för mej :P
                    Bullseye

Kommentera

Jag som svensk och sportfiskare tycker att det många gånger i vårt land är jättesvårt att hitta ställen som säljer fiskekort!

Och enda gången jag som tillsningsman haft problem att sakligt förklara "varför" man måste ha fiskekort eller det är färbud har varit när invandrare inte kunnat språket. Annars har i alla fall jag mötts av positiva gester när de tjuvfiskande faktistk förstått "poängen med fiskekort" mm
                      Sedan trots ganska lång tid i detta land, svens som invandrare är det faktisk inte alls alla som vet att det endast är våra största sjöar som är fritt fiske med spö.
                      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 047 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art