Attitydundersökning som säger att gädda har negativ klang! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Attitydundersökning som säger att gädda har negativ klang!

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Attitydundersökning som säger att gädda har negativ klang!

Attitydundersökning gädda + några ord till
    Undersökningsmaterial hämtas från världens största material.

Googlar på orden andel % ca
    positiv 66 500 000 träffar 80
    negativ 16 400 000 träffar 20
    Total 82 900 000
    Intressant att svenskar använder ordet positiv 4 ggr på varje gång som 1 negativ!
    Se internationellt perspektiv senare.

Nu tänkte jag kolla värdeladdningen av ordet GÄDDA
    Hänger på ordet gädda efter respektive positiv och negativ
    positiv gädda 13 200 56
    negativ gädda 10 500 44
    total 23 700
    Min tolkning nu är att ordet gädda har en kraftigt negativ laddning, då andelen negativ ökar från 20% till 44%!!!!!
    Procentuell ökning av negativ laddning med 120%!!

Nu tar vi med ytterligare något ord typ FLUGFISKE
    positiv gädda flugfiske 48 700 75
    negativ gädda flugfiske 16 600 25
    total 65 300
    Flugfiske är ett positivt laddat ord i detta sammanhanget då andelen positivt ökar rejält.
    Nästan hämtar upp hela negativa laddningen av ordet gädda.

In med ordet JERKFISKE
    positiv gädda jerkfiske 281 52
    negativ gädda jerkfiske 264 48
    total 545
    Jerkfiske är negativt laddat då sammanhanget ändras åter ner under ordet gädda påverkan.

Självtest, lägg in ordet mete och kolla åt vilket håll det svänger!

INTERNATIONELLT perspektiv
    Positive 378 000 000 65
    Negative 199 000 000 35
    I engelsktalande material är man inte lika benägen att använda positive kontra negative 65/35 , se skillnaden mot svenska 80/20!

Lägger till ett nytt ord DAMAGE(skada)
    positive pike damage(skada) 1 810 000 55
    negativ pike damage(skada) 1 460 000 45
    total 3 270 000
    Min bedömning är att pike och damage hör mer ihop med negative laddning än positive.

Diskussion:
    Om vi ska diskutera olika ords värdeladdning i en modern stor omfattning kan man mäta åt vilket håll attityden drar om man jämför mot ett tidigare förhållande.
    Ett jämförtal.
    I min undersökning tycker jag att jag SÄKERSTÄLLT att ordet gädda/pike/jerkfiske/ är laddat med negativa värden.
    Flugfiske är laddat med positiva värden.

En reservation för ord kan ha dubbelbottnad betydelse ibland, speciellt mina valda ord positiv och negativ.
    Exempel: det kan vara positivt att alkoholskador har en negativ trend i kvantitet.

Källa www.google.com
    Synsätt och arbetssätt

kritisk läsning
    Sapir–Whorf-hypotesen är en kontroversiell lingvistisk hypotes uppkallad efter Edward Sapir och Benjamin Whorf. Den säger att en persons alla tankar inte kan förstås av en annan person som använder ett annat språk, eftersom tankesättet är starkt påverkat av ens modersmål.
    *NPOV är en förkortning för Neutral Point Of View, neutral synvinkel.

Lär dig googla först och främst!
    sigpic

Kommentera

Haha Men vad händer om man söker på scaner på fiskesnack ?

Kommentera

Jo detta var ju intressant, men vad är det du vill ha sagt?

Så som jag uppfattar ditt inlägg så vill du visa att många svenskar ser gäddan som något negativt? Dvs. en fisk som ska upp ur vattnet och som inte fyller någon som helst funktion?

Men detta är ju ett tankesätt den "äldre" generationen blivit uppfostrade att använda.. Jag tror att om du på något vis kunde begränsa din sökning till yngre generationer med ett nytt tankesätt så skulle resultatet bli annorlunda.

Sen den "gamla" synen på gäddan bygger väll ofta på hörsägen och i många fall även lögner..

Det jag vill ha sagt är att attityden kommer förändras i och med att den generationen jag tillhör har gått en lite annorlunda skola... dvs internet osv..

Det är svårt att lära en gammal hund sitta... Men när den gamla hunden är död köper man en valp som kan lära sig saker som man tidigare trott var omöjligt!

Exempelvis C&R och mindre nätfiske...
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
          Jo detta var ju intressant, men vad är det du vill ha sagt?

Så som jag uppfattar ditt inlägg så vill du visa att många svenskar ser gäddan som något negativt? Dvs. en fisk som ska upp ur vattnet och som inte fyller någon som helst funktion?

Men detta är ju ett tankesätt den "äldre" generationen blivit uppfostrade att använda.. Jag tror att om du på något vis kunde begränsa din sökning till yngre generationer med ett nytt tankesätt så skulle resultatet bli annorlunda.

Sen den "gamla" synen på gäddan bygger väll ofta på hörsägen och i många fall även lögner..

Det jag vill ha sagt är att attityden kommer förändras i och med att den generationen jag tillhör har gått en lite annorlunda skola... dvs internet osv..

Det är svårt att lära en gammal hund sitta... Men när den gamla hunden är död köper man en valp som kan lära sig saker som man tidigare trott var omöjligt!

Exempelvis C&R och mindre nätfiske...
          Tror du drar fel slutsatser av detta.

Materialet är modernt! Jag googlade i morse!
          Urvalet är yngre personer! Internetanvändare.

Svensson synsätt ja där har du uppfattat det rätt.
          John Doe -:-

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
            Tror du drar fel slutsatser av detta.

Materialet är modernt! Jag googlade i morse!
            Urvalet är yngre personer! Internetanvändare.

Svensson synsätt ja där har du uppfattat det rätt.
            John Doe -:-
            Finns bara ett stort PROBLEM.

DU KAN INTE GOOGLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kanske skulle börja med att lära dig använda + och " annars blir resultet extremt missvisande.

T.ex. är dom första länkarna under Positive Pike Damage ex. på att om man behandlar gäddan UTAN att skada den påverkar den positivt. Dessutom hänger inte sökorden ihop utan att ett ihopplock från ett helt stycke text. Mao kan textstycket beskriva nästan vad som helst utan ngn som helst relevans när det gäller PIKE damage.
            sigpic

Kommentera

Är diskussionsunderlaget i denna tråd att du kommit fram till att jerk/gäddfiske är mer negativt laddat än flugfiske? Inget revolutionerande tycker jag.

Håll denna tråd till topic tack!
              Senast ändrad av Könberg; 2008-10-28, 12:08.
              Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Personligen anser jag att jag är rätt bra på matte men... va fan?

Jag fattar verkligen inte något. Positiv gädda? vadå positiv? Vem gör den tolkningen, du Scaner eller?
                Och sen kan man ju slänga statistik omkring sig och visa på olika saker som visst, stämmer med verkligheten men som ändå inte är sanningen.
                Jag förstår inte hur du gör värdeladdningen...??? Är det bara jag som är dum eller du som är otydlig?
                Intressant iaf att du länkar till en sida som behandlar källkritik...

Kommentera

Jag har i ärlighetens namn svårt att greppa hur du gjort denna söknig... Trotts att jag är ung..

Förstår inte hur google kan värdera hur vi ser på våra sökningar? positivt eller negativt? hur kan de avgöra sammanhanget i texten utan att ha läst allt?

Jag är nog lite skeptiskt till hela grejjen, lite eftersom jag tycker det är långsökt, samt att jag tycker att det inte finns någon info om hur det gick till att få fram, ja det du fick fram...

Sen även att jag inte anser att den som genomförde undersökningen är opartisk...

En lärare sa till mig en gång då jag inte kunde svara rakt på en fråga..

Det dunkelt tänkta är det dunkelt sagda! Dvs. Man bör nog försöka tänka igenom det man säger innan man säger det... Tycker din undersökning var konstig och obegriplig! Försök formulera så att även en idiot som jag förstår!

-Hur vet du att urvalet är yngre personer, det är ju din egna fördom om vilka som använder internet?

Farligt att generalisera såhär! Så fördomar skapas... Sällan bra! men vi gör det alla ändå! All information som finns är omöjlig att behandla, därför vi generaliserar...
                  Senast ändrad av Grävlingen; 2008-10-28, 12:35.
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
                    Personligen anser jag att jag är rätt bra på matte men... va fan?

Jag fattar verkligen inte något. Positiv gädda? vadå positiv? Vem gör den tolkningen, du Scaner eller?
                    Och sen kan man ju slänga statistik omkring sig och visa på olika saker som visst, stämmer med verkligheten men som ändå inte är sanningen.
                    Jag förstår inte hur du gör värdeladdningen...??? Är det bara jag som är dum eller du som är otydlig?
                    Intressant iaf att du länkar till en sida som behandlar källkritik...
                    Han har inte läst ett piss på den sidan, det visar han tydligt med ovanstående inlägg.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 072 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art