11 fots spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

11 fots spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 11 fots spö

Tänkte köpa ett 11 fots spinnspö. Kan ni rekommendera ngt? Har tallat lite på shimanos speedmaster 11 fot vilket kändes smutt.....
    sigpic

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
    Tänkte köpa ett 11 fots spinnspö. Kan ni rekommendera ngt? Har tallat lite på shimanos speedmaster 11 fot vilket kändes smutt.....
    - Vilken betesvikt?

För kustfiske med 12 - 35g är GuideLine LPXe 11ft klassat 20 - 45g det bästa fabriksproducerade spöet jag någonsin testat. Och skall du upp i vikterna 20 - 60g finns ett annat helt suveränt LPXe spö, även det på 11ft. Är det spinnfluga med sänken upp till 150g som gäller är BFT Sakura det mest prisvärda, fast det är en 12fotare.

Varning för Fenwick Ironfeather II. Spöet har visserligen utmärkta kastlängder när det är fritt spelrum, men spöet är direkt otrevligt att drilla fisk med då det "slår och sprätter" under press så man lätt tappar fisken.

Nu har jag inte testat så många Shimanospön, men de jag har testat har varit lite för svampiga för min smak med för mycket retursnärt för att en multirulle skall kunna prestera max, wobbel och fladder. Shimano har dock så många modeller och varianter att man inte kan generalisera, så om du inte kan få testa spöet på riktigt, är det bara att köpa grisen i säcken och chansa.
    www.utreel.com

Kommentera

hade ett shimano speedmaster boat 20-30 lb som jag hade till trolling med större vobblers ex StrikePro Giant. Funkade även kanon till stora mjukbeten som Bulldawg magnum och SuperSandra. kostar väl runt 1700:- tror jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
        - Vilken betesvikt?

Varning för Fenwick Ironfeather II. Spöet har visserligen utmärkta kastlängder när det är fritt spelrum, men spöet är direkt otrevligt att drilla fisk med då det "slår och sprätter" under press så man lätt tappar fisken.
        Jag brukar inte ge mig in i diskussioner gällande spön, då hur man trivs med ett spö är en väldigt subjektiv fråga.
        Dock måste jag bestrida din varning, ang. Fenwick Ironfeather II.
        Det är, enligt mig, ett av de bästa kustfiske spö jag någonsin provat, både gällande kast och drill egenskaper. Jag kan inte förstå din kritik. MIN uppfattning är att spöt krokar perfekt, drillar fint och kastar som en dröm.

Jag kan inte svara för hur spöt som du rekommenderar är, jag har inte testat det. Men kan det vara så att du fått ett måndagsexemplar av IF II:an ?
        En sportfiskares tankar om livet i allmänhet och fiske i synnerhet!
        http://mothugget.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wiz Visa inlägg
          Jag brukar inte ge mig in i diskussioner gällande spön, då hur man trivs med ett spö är en väldigt subjektiv fråga.
          Dock måste jag bestrida din varning, ang. Fenwick Ironfeather II.
          Det är, enligt mig, ett av de bästa kustfiske spö jag någonsin provat, både gällande kast och drill egenskaper. Jag kan inte förstå din kritik. MIN uppfattning är att spöt krokar perfekt, drillar fint och kastar som en dröm.

Jag kan inte svara för hur spöt som du rekommenderar är, jag har inte testat det. Men kan det vara så att du fått ett måndagsexemplar av IF II:an ?
          Jag uppskattar ditt inlägg. Det är bra med delade meningar för det syresätter debattten.

Vi har kollat tre olika Ironfeather II, ett var klassat 16 - 54g och två klassade 12 - 48g. Spöna upplevs som identiska vid kast med beten 20 - 40g, och de beter sig lika vid drillning.

Javisst krokar spöet bra, och kastegenskaperna vid fritt spelrum är bra de med, inte tal om annat. Mina synpunkter är balansen i spöet, hur spöet är att fiska med (ett ryck i spöet och man har ett halvslag runt spötoppen) och hur det beter sig med lite större fisk under press, detta med multirulle försedd med flätlina. Jag har letat efter ett riktigt bra havsöringsspö för multirulle i flera år, utbudet är klart begränsat så jag tror jag har testat det mesta. Ironfeather II har fantastiska kastegenskaper när det är fritt spelrum, men när det gäller övriga egenskaper placerar sig spöet efter andra betydligt billigare spön.

Vi är fyra rutinerade örings och laxfiskare (läs: "gamla tjurskallar") som är överens om spöets betende i sak, men vi har olika syn på hur allvarligt det är. En av oss använder sitt Ironfeather II till laxfiske i älv och tycker det är OK, vi andra går stora cirklar runt det. Vi är förvånsvärt överens om att GuideLine LPXe 11ft klassat 20 - 45g är det bästa spöet för rimliga pengar vi testat hittills för kustfiske efter HÖ, därför vågar jag rekommendera det.
          www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
            Jag uppskattar ditt inlägg. Det är bra med delade meningar för det syresätter debattten.

Vi har kollat tre olika Ironfeather II, ett var klassat 16 - 54g och två klassade 12 - 48g. Spöna upplevs som identiska vid kast med beten 20 - 40g, och de beter sig lika vid drillning.

Javisst krokar spöet bra, och kastegenskaperna vid fritt spelrum är bra de med, inte tal om annat. Mina synpunkter är balansen i spöet, hur spöet är att fiska med (ett ryck i spöet och man har ett halvslag runt spötoppen) och hur det beter sig med lite större fisk under press, detta med multirulle försedd med flätlina. Jag har letat efter ett riktigt bra havsöringsspö för multirulle i flera år, utbudet är klart begränsat så jag tror jag har testat det mesta. Ironfeather II har fantastiska kastegenskaper när det är fritt spelrum, men när det gäller övriga egenskaper placerar sig spöet efter andra betydligt billigare spön.

Vi är fyra rutinerade örings och laxfiskare (läs: "gamla tjurskallar") som är överens om spöets betende i sak, men vi har olika syn på hur allvarligt det är. En av oss använder sitt Ironfeather II till laxfiske i älv och tycker det är OK, vi andra går stora cirklar runt det. Vi är förvånsvärt överens om att GuideLine LPXe 11ft klassat 20 - 45g är det bästa spöet för rimliga pengar vi testat hittills för kustfiske efter HÖ, därför vågar jag rekommendera det.

Nu är jag rädd för att jag snubblat på eget grepp. Jag insåg precis mitt misstag.
            Min erfarenhet avser haspelversionen av IF II, inte spinn. Hur spinnvarianten beter sig kan jag således inte uttala mig om. Till Haspel, och för mina ändamål, fungerar den dock utmärkt.
            Märkligt att vi har så skillda uppfattningar om detta spö, klingan borde vara densamma oavsett om det är Haspel eller Spinn version.
            Men det är kanske därför det finns så många olika spön ute på marknaden. Smaken är som baken, delad och i mitt fall även hårig.
            / Palle

Edit -
            Det är inte 11" påken jag syftar på utan 10" 8-32g som jag har, så vi diskuterar inte samma spö, sorry, jag borde varit mer uppmärksam, eller kollat min påk innan jag gav mig in i diskussionen

/ Edit
            Senast ändrad av Wiz; 2008-10-23, 12:37. Anledning: Fel längd
            En sportfiskares tankar om livet i allmänhet och fiske i synnerhet!
            http://mothugget.blogspot.com/

Kommentera

Var kan man hitta dessa Guideline spöna i 08-området?
              Kikar själv på ny påk så det skulle vara kul att klämma på XPe.
              Tack på förhand!
              / H

Kommentera

Jag kör med Sjösländan XP 11 fot 40-120 gram kastvikt 3-delat som jag tycker är aldeles förträffligt till att dänga kastdobbar med iallafall.

Kommentera

Och jag har ett Adexa Tempest 11 fot upp till 140gr som jag kastar 60-100gr pirkar lååååångt.
                  Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 019 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art