Tycker det är bättre att ha en fet håv liggandes i båten, mycket skonsammare!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Det va ett Djäkla gnäll om huggkrok ...
Collapse
X
-
jag har alltid en huggkrok liggandes i båten. använder den sällan och bara om jag ska avliva fisken. men jag tycker också att det är ett jävla gnäll på huggkrokar. låt dom som använder det göra det o bnäll inte så mycket! visst det är inte bra för fisken men hur bra är det om man har en wobbler och den sitter i den främre kroken så dom andra krokarna hänger löst. lätt att dom fastnar både i dig och gäddan. och det är inte heller bra. och det är helt överlägset att ha fisken hängande i huggkroken när man tar loss draget.Bajen forever!
Kommentera
-
Originally posted by andrease
Är det någon som vet ungefär vad en (bra) karphåv kostar?
Vill du ha en håv med inbygd våg finns McLean i priser mellan 500 - 900 kr.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Jag beställde DARTS karphåv igår... Hoppas att den blir bra... Och Buster. L Visst händer det att krokarna fastnar på mindre lämpliga ställen ibland, och nej då sover jag inte lika bra den natten. Krokningar kan man ju inte rå för men huggkroken kan ju inte vara så svår att lägga åt sidan...
Visst det är väl ett djurplågeri vi håller på med men man kan ju alltid göra det bästa av det iaf.Vill ha båt!
Kommentera
-
Jag brukar inte ens ta upp gäddor i båten. Jag drillar dom in till båt kanten och tar sedan fram tången och krokar av dom, behöver inte ens röra dom. Jag gör så på gäddor upp till ungefär 4 kg, på dom större så gör jag likadant fast då tar jag och sätter vågen i dom och lyfter upp dom i 10 sekunder och väger dom och krokar därefter sedan av dom i vattnet. Bara onödigt att ha upp fisken i båten, det händer ju faktiskt ganska ofta att gäddan blir vild och börjar sprattla och skadar sig mot inredningen.
Kommentera
-
jupp, fast det går ju inte om krokarna sitter djupt. jag kör med håven även fast det är lite knutar i den, jag tror dom överlever ändå. gälgrepp kan väl vara ok men efter att ha setat med kroken inne i fingret med en 4 kilosgädda på den andra kroken så gör jag fan aldrig om det. det var inte skönt för fem öremy precious....
Kommentera
-
Får rätta mig själv, det finns tillfällen när det visst är berättigat med huggkrok, tex på vintern och du ska ta upp/kroka av gädda gös ur ett hål med mycket is. Då är kroken ett jättebra hjälpmedel. Vad gäller fiske från land/båt är det verkligen onödigt. Om några år är det nog en mycket ovanlig syn med gaffade fiskar..."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
....Man kan ställa sig frågan vilket hjälpmedel som vid fel eller misslyckad landning ger mest skada. I detta fall ter det sig att huggkroken kan fastan lite olyckligt varstan medans gälgrepp, lipgrip och håv inte kan ge skador på samma sätt.....over and out...Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 101 visningar
1 gilla
|