Håbrand till salu - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Håbrand till salu

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Håbrand till salu

En sillhaj (Håbrand) är till avsalu av en fiskhandlare. Fisken är rödlistad och bör inte fiskas kommersiellt eller säljas.

Artikel http://www.vf.se/Nyheter/Karlstad/20...till-salu.aspx

Har skickat ett argt mail till Feskhandlarn (och även VF för att inte uppmärksamma detta i artikeln). Om fler vill spy lite galla så går det nå fiskhandlaren på mats.bath@telia.com

Kudos! Men var det bara jag som var rädd att nån här inne ville sälja hårband?
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Är det ens tillåtet att sälja en hajfena inom EU som han skämtar om, eller finns det bara ett förbud mot att kapa av fenorna och slänga tillbaks hajen i vattnet?
      [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
        Kudos! Men var det bara jag som var rädd att nån här inne ville sälja hårband?
        Haha! Superkul!

..men kölhala den där handlaren!

Kommentera

Ursprungligen postat av blahula Visa inlägg
          Haha! Superkul!
          Jag förmodar att han kommer svara att det inte är han som har fiskat upp den och på så sätt befriar sig själv från eget ansvar som alla andra. Kan dock bli svårt med bortförklaringar i det här fallet eftersom sillhajen uttryckligen är en enda stor inropare så att han ska kunna öka sin försäljning.

Vill han tjäna pengar på rödlistade fiskarter så hoppas jag att han iallafall står för det.
          [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

"Just den här tror jag är fångad utanför den norska kusten, "

Hur är det med ursprungsmärkning av fisk?
            Räcker det bara att skriva havet inte veta vems fiskekvot den tagits på?
            Ola

Kommentera

Zon 3=Nordostatlanten står det på all fisk som säljs på ICA Maxi här hemma.
              Fyra Gulp och en Rom & Cola
              Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inlägg
                Zon 3=Nordostatlanten står det på all fisk som säljs på ICA Maxi här hemma.

Antar att det är som att märka nötkött med Europa eller USA.
                Ola

Kommentera

Skrivs mycket annat roligt i VF också:

Gunnar fångade egendomlig lax med bara händerna Lax F1 Håk 98-10-31

FOTO: HÅKAN STRANDMAN
                  Ovanlig fångst. Gunnar Wahlberg och sonen Rasmus har inte sett en liknande fisk tidigare.Den såg ut som gäddorna i Kattfjorden förr i tiden.
                  HAMMARÖ
                  Då Karlstadsläraren Gunnar Wahlberg var på en utflykt till Skagens fyr på Hammarö på allhelgonadagens förmiddag fick han se en ovanligt besynnerlig fisk.
                  - Det såg ut som en liten haj, med en fena som stack upp, ungefär fem meter från land.

Gunnar Wahlberg tog fram videokameran och filmade den egendomliga fisken. Sen gick han efter stor gren och slog till fisken så att den bedövades, och tog upp den med bara händerna. Det visade sig vara en lax, fast utseendet var lika egendomligt som beteendet.
                  Såg ut som vingar
                  - Den hade liksom utväxter, det såg ut som det växte vingar på den. Den såg likadan ut som gäddorna i Kattfjorden förr i världen, som inte gick att äta. Men några såna har jag inte sett på flera år, säger Gunnar Wahlberg, som brukar fiska i Vänern då och då.
                  I dag tar han med sig laxen till en arbetskamrat på Frödingskolan.
                  - Hon är biologilärare och brukar ha reda på sånt här. Man undrar ju, något fel måste det vara på den.
                  VF har pratat med flera kunniga personer som tror att det kan vara en lax som lekt, och sen drabbats av någon svampinfektion eller liknande.
                  - Leken innebär en stor hormonomställning i kroppen på fiskarna, och dessutom tar de ut sig fullständigt: de äter inte ens, den enda tanke de har är "rakt fram". Immunförsvaret blir dåligt och de råkar lätt ut för olika slags infektioner. En del av dem klarar det, men många dör.
                  Det berättar Sven-Erik Sköld, som arbetar på länsstyrelsens fiskerienhet.
                  - Vi brukar få någon förfrågan varje år vid den här tiden om fiskar som verkat loja och sett konstiga ut. De har synts vid broarna i Karlstad exempelvis.
                  Naturligt förlopp
                  - Med tanke på den stora miljömedvetenhet som finns är det inte konstigt att folk reagerar. Men det här är ett helt naturligt förlopp. Jag skulle tro att det är en sån fisk Gunnar Wahlberg fått, gissar Sven-Erik Sköld.

SVEN L-O JOHANSSON

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 065 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art