Med eller utan beteslås vid hö-fisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Med eller utan beteslås vid hö-fisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Med eller utan beteslås vid hö-fisket?

Någon som kan besvare följande fråga:

Fiskas havsöring bäst med eller utan beteslås?

Har för mig att jag läst att många rekommenderar att man knyter fast betet direkt i linan istället.

//Tunan

Jag tror du menar "utan ståltafs". Öringen är ju "tafsskygg" så ståltafsar är uteslutna...

Beteslåset ska vara fastknutet direkt på linan.

Beteslåset är a och o - utan någon form av leke så tvinnar sig linan. I och för sig kan man ju fästa en leke direkt i den främre ringen på betet men det blir bökigt att byta då.

Satsa på ett berkley crosslock så kan du gå ner i dimension på beteslåset och ändå ha ett starkt beteslås.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Aldrig någonsin beteslås till öring för min del. Kullagrade lekande som man fäster direkt i ringen funkar bäst. Bara att ha en liten tång med sig så blir det inte jobbigt att byta beten.
      Använd även dubbla ringar till kroken, sparar mkt fisk då öringen inte kan spjärna emot betet.

//Anders
      www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
        Aldrig någonsin beteslås till öring för min del. Kullagrade lekande som man fäster direkt i ringen funkar bäst. Bara att ha en liten tång med sig så blir det inte jobbigt att byta beten.
        Använd även dubbla ringar till kroken, sparar mkt fisk då öringen inte kan spjärna emot betet.

//Anders

Håller med helt.

//Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ingen gäddtafs eller beteslås. Jag knyter linan direkt i leket om betet ska fiskas med leke annars väljer jag en rapalaknut så betets rörlighet inte störs i onödan.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag har alltid kört med ett litet beteslå, detta då jag tycker det är för jobbigt att byta bete annars. Det är möjligt att jag missat fisk på detta sätt, men det jag inte vet tar jag inte skada av Kanske ska jag pröva enbart lekande.

Angående Manhoods kommentar om dubbla ringar till kroken kan jag bara instämma. Jag brukar även byta ut krokarna till enkelkrok eller dubbel a la tubflugekrok. Detta för att jag tror och har även hört andra säga att krokningen blir bättre, samt att det är lättare att kroka av "ragor" som inte skall följa med hem och bli käk.
            KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
              Jag har alltid kört med ett litet beteslå, detta då jag tycker det är för jobbigt att byta bete annars. Det är möjligt att jag missat fisk på detta sätt, men det jag inte vet tar jag inte skada av Kanske ska jag pröva enbart lekande.

Angående Manhoods kommentar om dubbla ringar till kroken kan jag bara instämma. Jag brukar även byta ut krokarna till enkelkrok eller dubbel a la tubflugekrok. Detta för att jag tror och har även hört andra säga att krokningen blir bättre, samt att det är lättare att kroka av "ragor" som inte skall följa med hem och bli käk.
              Japp allt som ökar rörligheten hos betet är en fördel när det gäller havsöring.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tunan Visa inlägg
                Någon som kan besvare följande fråga:

Fiskas havsöring bäst med eller utan beteslås?

Har för mig att jag läst att många rekommenderar att man knyter fast betet direkt i linan istället.

//Tunan
                Hej Tunan; Jag använder aldrig beteslås (hake och lekande) när jag spinnfiskar med skeddrag eller wobbler efter havsöring, lax och vanlig insjööring. Ju mindre "krafs" du har framför betet desto fler hugg får du! Det här har jag testat fram och tillbaka och jämfört under massor av år och kommer alltid fram till samma sak. Knyt en Palomarknut i lekandet på skeddraget. Knyt motsvarande Palomarknut i wobblern med öglan fälld över wobblern och knuten försiktigt åtdragen i fjäderringen på motsatta sidan av skarven. Knyt aldrig knuten så att linan glider in i skarven på fjäderringen. Har du svårt att trä linöglan över wobblern när du knyter Palomarknuten, då kan du stoppa in wobblern i en smal plastburk som är något längre än wobblern och sedan trä linöglan över wobblern utan att linan fastnar i någon av trekrokarna när du drar åt knuten.

Trollar jag med wobbler använder jag en Palomarknut om fjäderringen sitter kvar. Har jag tagit bort fjäderringen knyter jag en 8-varvs, hårt åtdragen, blöt UniKnot med 10 - 25 cm linögla framför wobblern. Rapalaknuten använder jag inte eftersom den försvagar linan betydligt mer än en UniKnot. Den starkaste knuten jag känner till är Palomarknuten. Den håller 99-100 % av linans brottstyrka. UniKnot håller cirka 85-90 % av linans brottstyrka och Rapalaknuten cirka 75 %. Det här baseras enbart på egna jämförande tester!
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2008-10-07, 15:08.

Kommentera

Old firehand: uniknot till bete?
                  Själv tar jag bort allt onödigt kraffs på mina beten, fjäderringar där man knyter fast betet bort direkt!(wobblers) Sen när man fiskar med skeddrag så brukar jag byta till små fjäderringar och sen ett vanligt litet lekande som jag fäster linan i, inga överdimensionerade fjäderringar eller beteslås, det är ju skeden som ska synas inte nått halsband som är på häng efter draget.
                  Citerar Mikael Odell från fiskedrag. Inget TJAFFS!
                  Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Själv kör jag med Jiggtafs till HÖ fisket. Och det vet jag att det är många andra som också gör.
                    Man vill inte att ev. Gäddor som biter på ska slita av linan.

Ni som tror att det skrämmer fisken... njaaa... jag tror ni försöker hitta anledningar till varför ni inte får fisk...
                    [FONT="Franklin Gothic Medium"][/FONT]
                    Läs gärna min fiskeblogg!! - pappafiskar.blogg.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 096 visningar
                    1 gilla