Med eller utan beteslås vid hö-fisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Med eller utan beteslås vid hö-fisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av catchandreleasearn Visa inlägg
    Old firehand: uniknot till bete?
    Själv tar jag bort allt onödigt kraffs på mina beten, fjäderringar där man knyter fast betet bort direkt!(wobblers) Sen när man fiskar med skeddrag så brukar jag byta till små fjäderringar och sen ett vanligt litet lekande som jag fäster linan i, inga överdimensionerade fjäderringar eller beteslås, det är ju skeden som ska synas inte nått halsband som är på häng efter draget.
    Citerar Mikael Odell från fiskedrag. Inget TJAFFS!
    Hej catchandreleasearn; UniKnot knuten använder jag inte till vanliga skeddrag utan till trollingwobbler, när jag vill ha en öppen linögla för att få ut maximalt wobblande gång hos wobblern vid trolling. Vi snabb laxtrolling (2,4 - 3,3 knop) har jag en 10-15 cm lång linögla framför wobblern och vid långsam trolling (1,3 - 2,3 knop) har jag en 20-25 cm lång linögla för att få wobblern att simma optimalt vid både hög och låg trollingfart. Det finns numera päronformade eller droppformade, rostfria Excalibur fjäderringar att montera i nosen på Bomber 15A Long "A" och andra liknande wobbler. Med en sådan fjäderring i nosöglan har du två olika, wobblande gång i vattnet på din Bomber wobbler. Om du knyter en Palomar knut i den spetsiga ändan av fjäderringen får din Bomber 15A wobbler en yvig och djupt, rullande gång. Knyter du din Palomarknut i den bredare ändan av fjäderringen får din Bomber 15A wobbler en kort, hårt vickande och kort rullande gång. Det innebär att du kan få två olika, wobblande gång vid trolling genom att vända på fjäderringen i nosöglan. Ett extra plus med denna typ av fjäderring är att knuten aldrig halkar ner i skarven på fjäderringen. Wobblerna i Bomber B15APTH "Tim Horton"- serien av Excalibur Pro Long "A" är som standard utrustade med dessa päronformade fjäderringar. "Tim Horton"-serien hör troligtvis till de fångstsäkraste Bomber B15A wobbler som tillverkats.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2008-10-07, 15:09.

Kommentera

Uni knuten, det är ju den när man skarvar två linor med varann, en grinner på varje typ.
      Hur använder du en uniknut för att ha den till ett bete? det är det som jag hakade upp mig på.
      Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Ursprungligen postat av catchandreleasearn Visa inlägg
        Uni knuten, det är ju den när man skarvar två linor med varann, en grinner på varje typ.
        Hur använder du en uniknut för att ha den till ett bete? det är det som jag hakade upp mig på.
        Hej igen Catch & Releasarn; UniKnot är en betesknut byggd som en snara eller Hang-Man-Knot. Du kan dra åt den ända till lekandet eller fjäderringen alternativt dra åt den som jag 10 - 25 cm från nosöglan på en wobbler. Du hittar UniKnot-knuten på http://www.boatlessfishing.com/tackle/uniknot.htm och ser även hur den knyts. När du nämner skarvknut duger en dubbel UniKnot bra även när du skarvar två nylonlinor av olika dimensioner och den glider inte isär på samma sätt som en dubbel blodknut. Ibland påträffas UniKnot-knuten under namnet Hang-Man-Knot eller GrinnerKnot. Som skarvknut benämns en dubbel UniKnot som Barrelknot. Välj det namn som passar dig bäst, men glöm att UniKnot-knuten bara är en skarvknut.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2008-10-08, 00:00.

Kommentera

Frågan är lika gammal som kustöringsfisket. En av mina fiskande kamrater ägnade en stor del av säsongen som gick till att ständigt släpa på två spön, ett med flätlina knuten direkt till ett litet beteslås, och en med en FlouroCarbon-tafs 0,30 knuten med öppen loop direkt i betet. Tyvärr fanns det inga statistiskt säkerställda fördelar med det ena eller det andra.

Ni gamla ärrade rävar får ursäkta mig, men jag tror tid vid vatten med grejorna i bruk är den enda avgörande faktorn. Det handlar om att få känsla för sina grejor. Allt annat är "brus".
          www.utreel.com

Kommentera

Det var en hel del intressanta svar. Old Firehand - tack för en bra knutgenomgång fina tips!

Sammanfattningsvis så finns det väl inget rätt svar, utan det beror lite på hur lat man är. Ska dock gå ifrån beteslås denna säsong och köra enbart kullagrade lekende som fästes direkt i ringen (Manhood taktik). Att fästa linan direkt i betet lockar inte så mycket, men går det inte så bra iår så kanske det blir vad som testas till nästa säsong...

//Tunan

Kommentera

Hahah , Lekande = ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 133 visningar