Ge mig ett svar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ge mig ett svar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ge mig ett svar!

Jag har ju hört av riktigt många att det ska vara västlig/sydlig vind för att det ska va bra fiske, MEN hur viktigt är det egentligen? Blir fisket bara sämre eller bättre beroende på vinden eller är det A-O att det ska vara syd/västlig vind?

Kan man till exempel ha ett bra fiske även fast det är t ex ostlig vind?

Berätta allt som finns att berätta Haha tacksam för svar, gärna ikväll! Jag och en kompis ska testa en ny sjö imorn men det ska tyvär vara ostlig vind...

Sen såg jag även att månen ligger 19%+ .. Är det bra? Fisken är tydligen kräsen när det gäller månen också..?
    Får vi inge fisk så fiskar vi mer!

...............___@@@__
    ......_____//____?____\______
    ----o------C & R-POLICE----@)
    -----`--(@)=====+====(@)-

mikey_881115@hotmail.com

om det e bra eller dålig vind beror ju på vilken sjö man är i och så vidare
    bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikey88 Visa inlägg
      Jag har ju hört av riktigt många att det ska vara västlig/sydlig vind för att det ska va bra fiske, MEN hur viktigt är det egentligen? Blir fisket bara sämre eller bättre beroende på vinden eller är det A-O att det ska vara syd/västlig vind?

Kan man till exempel ha ett bra fiske även fast det är t ex ostlig vind?

Berätta allt som finns att berätta Haha tacksam för svar, gärna ikväll! Jag och en kompis ska testa en ny sjö imorn men det ska tyvär vara ostlig vind...

Sen såg jag även att månen ligger 19%+ .. Är det bra? Fisken är tydligen kräsen när det gäller månen också..?
      HAHAHAHAHAHAH.

Shit ja ja alla kan ju inte vara som jag.

Jag fiskar för att komma ut lite, tar jag en fisk så blir jag bara gladare.
      Men att sitta och tänka på att, fan idag blåser det SW och månen täcker jupiter, så jag kan ju inte gå ut för att fiska idag.

VAD HAR HÄNT? ingen som gillar att komma ut eller? värsta inlägget jag sett.

Kommentera

Det är inget fel på detta inlägget, har du inget bättre att skriva så låt bli istället.

Det sägs att syd/väst är bäst men det finns inga regler utan undantag.

Mvh Marcus
        http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Sydväst ska vara den bästa vinden, pga varma vindar. Jag har dock stött på det motsatta ibland.

Jag och polarn hade monsterfiske ( enligt mina mått mätt ) när det blåste nordan och var fullmåne. 13 gäddor på fluga toppfisk på 5,7 och sen i fallande vikter. Polarn tappade även en gris samma tur på 9-10kg......
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Skit i vinden och månen och...allt annat sånt. Det enda som spelar någon roll är hur mycket kroken är i vattnet :-) Sedan finns det ju bättre och sämre omständigheter. Men man kan ju ha kanon fiske trots att omständigheterna är helt fel och skulle man misslyckas så har man ju bra ursäkt varför det gick som det gjorde.
            Senast ändrad av Mugge; 2008-10-04, 07:37.
            ... everything else is baitfish.

Kommentera

Alla har sina egna favoritvindar, vissa ratar nordan men jag har haft kanonfiske även i nordan. Hade jag så pass mycket tid att lägga på fiske så jag kunde välja dagar så kanske jag lät bli att åka ut när nordan låg på men jag får passa på att fiska när tid finnes...nordan eller ej.
              12 hours
              1,440 casts
              2 followers
              1 strike
              DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Jag har inga vetenskapliga belägg för detta men jag inbillar mig att fisket blir sämre under fullmåne och S/SV vind är bättre än Ö/N vind. Detta gäller gäddfiske, annat fiske vet jag ej. Jag inbillar mig också att gäddtrolling går bättre i medsjö. Jag åker dock ut och fiskar även om det blåser nordan och är fullmåne, bara skönt att komma ut.
                //C
                http://sportfisher.se

Kommentera

Både vindriktning och månfas spelar in men jag skulle inte skippa en fisketur bara för det då halva nöjet med fiske för mig är att vara ute på sjön och uppleva naturen så jag är inte den som deppar över en bomtur = ingen fisk för även den har gett mig många upplevelser och en skön stund på vattnet

Men rent statistiskt så ser jag ett mönster att jag fångar färre fiskar i Nordrelaterade vindar alltså NNV, N och NNO mest beror nog det på att vattentempen sjunker och fisken blir lite inaktiv.
                  Månens inverkan är iaf för mig mindre påtaglig, men spelar in.

Denna trend är tydlig då jag kollar mina fångstjournaler som sträcker sig tillbaka till 1980, och numera är upplagda i en sökbar databas för enklare hantering

Kommentera

Ursprungligen postat av kockfrallan Visa inlägg
                    Det är inget fel på detta inlägget, har du inget bättre att skriva så låt bli istället.

Det sägs att syd/väst är bäst men det finns inga regler utan undantag.

Mvh Marcus

Och varför skulle jag låta bli att skriva. Härregud man får väl räkna med olika svar, och där var mitt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 061 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art