Ge mig ett svar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ge mig ett svar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sarano Visa inlägg

Jag fiskar för att komma ut lite, tar jag en fisk så blir jag bara gladare.
    Men att sitta och tänka på att, fan idag blåser det SW och månen täcker jupiter, så jag kan ju inte gå ut för att fiska idag.

VAD HAR HÄNT? ingen som gillar att komma ut eller? värsta inlägget jag sett.
    Klart som fan jag fiskar endå trots att det är t ex Nordlig vind, men jag skrev inlägget för att få veta lite fakta runt det där.. Det är ju både roligt och nyttigt att veta! Är det nått fel med de eller?

Tack för alla tips folk!
    Får vi inge fisk så fiskar vi mer!

...............___@@@__
    ......_____//____?____\______
    ----o------C & R-POLICE----@)
    -----`--(@)=====+====(@)-

mikey_881115@hotmail.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Både vindriktning och månfas spelar in men jag skulle inte skippa en fisketur bara för det då halva nöjet med fiske för mig är att vara ute på sjön och uppleva naturen så jag är inte den som deppar över en bomtur = ingen fisk för även den har gett mig många upplevelser och en skön stund på vattnet

Men rent statistiskt så ser jag ett mönster att jag fångar färre fiskar i Nordrelaterade vindar alltså NNV, N och NNO mest beror nog det på att vattentempen sjunker och fisken blir lite inaktiv.
      Månens inverkan är iaf för mig mindre påtaglig, men spelar in.

Denna trend är tydlig då jag kollar mina fångstjournaler som sträcker sig tillbaka till 1980, och numera är upplagda i en sökbar databas för enklare hantering

Nej det är klart, har jag tid till fiske så far jag ju såklart ut trots att omständigheterna för fisket är dåliga.. Jag håller med dig det är ju bara kul att komma ut, och att få en bomtur är ju bara bra egentligen för då lär man sig uppskatta bra fiske mer

Jaha okej, gör du det för att du ska kunna se en bild över när/var och hur det är bra fiske? Det ska fan jag börja göra :P smart

...............___@@@__

mikey_881115@hotmail.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikey88 Visa inlägg
        Nej det är klart, har jag tid till fiske så far jag ju såklart ut trots att omständigheterna för fisket är dåliga.. Jag håller med dig det är ju bara kul att komma ut, och att få en bomtur är ju bara bra egentligen för då lär man sig uppskatta bra fiske mer

Jaha okej, gör du det för att du ska kunna se en bild över när/var och hur det är bra fiske? Det ska fan jag börja göra :P smart
        Just precis den är sökbar på många parametrar som datum, månad, art, bete, betesfärg, fiskemetod, plats, vindriktning, vattentemp eller lufttemp sen finns det även plats för Övriga noteringar som kan vara bra att ha kvar.

Det är kalassmidigt att slå upp den innan avfärd och se vilka ställen och beten som gett bra just denna tid på säsongen och det är rena fakta inga spekulationer eller gissningar, sen kan man ju såklart testa nya platser utöver de man får upp i databasen så byggs den på vartefter.

Kommentera

Okej. Vi kan snacka på PM!

...............___@@@__

mikey_881115@hotmail.com

Kommentera

Jag kan ingenting om väder o vind o vill inget veta.
            Skulle jag tex veta att det e sämre fiske vid en viss vindriktning tex nordan, o det visar sig att det är nordan nästa gång jag fiskar kommer ju jag automatiskt bli mindre motiverad o då fiskar man sämre.
            fiskar man sämmre får man ingen fisk
            Det kan väl inte vara bra heller. Ut o fiska med hög motivation o skapa inga konstiga tankar om vind mm,
            det kan få dig på fall.

Kommentera

Jag tycker att det är en del av fisket. Att lära sig var när och hur gäddan hugger.. att spekulera och använda fantasin, och att lära sig hur gäddan tänker och fungerar... Det är en del av intresset helt enkelt, tycker jag iaf. Det finns ju inge bättre än att tänka till om vart gäddan står, och sedan ger det resultat!

...............___@@@__

mikey_881115@hotmail.com

Kommentera

Höstfiske efter gädda bedrivs ofta i nord-nordostlig vind då dessa vanligtvis sveper ner över landet. Jag anser att nordan är av negativ betydelse under våren-sommaren, inte under hösten. Mina största gäddor fångar jag mellan halvmåne-fullmåne-halvmåne cykeln. Väldigt få gäddor över 8 kilo är fångade under nymåneperioden. Jag fiskar i Gestriklands insjöar. Förmodligen hade resultatet varit ett annat vid fiske i havet. Vissa perioder är svårare och det är bara att acceptera eller jobba ännu hårdare. Klart väder och vindstilla under senhösten är också kanon då solens strålar inte kommer rakt uppifrån utan det är antingen gryningsfiske eller skymningsfiske som gäller i tex november.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 096 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art